Hej!
Jag har nyligen inlett ett vivariumbygge och en av de önskvärda effekterna är just sten, klippor och dylikt. Jag är medveten om att "Back to Nature" m.fl. har ett stort utbud av tjusiga och välgjorda replika bakrunder. Nackdelen är att många är väldigt dyra och få är återförsäljare för just modulerna som jag är interesserade av.
Av en slump trillade jag in på "Vivarium Works" (
www.vivariumworks.com ) i USA och inledde en konversation som jag klistrar in här:
"International shipping will be around $70. The reason it is so high is that USPS charges a minimum of around $55 for even the smallest of weights, and then slowly go up from there.
So for a box that is about 10lbs it will be $70 to ship, but to ship a box that is 2x the weight at 20lbs, is only a around $85. So it has a very high minimum charge. This why when people in the UK and Germany make orders from me, they tend to do it as a group with other people and combine the order into one big box. It is much cheaper to ship a single large heavy box, than 2 small boxes due to the minimum charges the postal service has. Which really sucks for individual small orders. Apparently the only way to get better deals on shipping from the USPS is be like the big online stores and ship hundreds of boxes of a day and I’m too small for that."
Kortfattat för de som inte förstår: I USA har man ett viktsystem på paket som skickas till utlandet. Begynnelsepriset är ganska högt, närmare $55 USD (ca. 500 SEK i dagens valutakurs). Ett paket som väger omkring 5kg kostar ca 600 SEK. Men ett paket som väger det dubbla, 10kg kostar endast 700 SEK. Så, det gynnar sig att köpa en stor låda än flera små.
Min fråga till forumet är alltså följande:
Finns det fler i en liknande possition som jag, som också letar sten replikor och som är intresserade att göra ett samköp från "Staterna" med mig?
Jag rekommenderar er alla som är något som helst nyfikna att ta en titt på Scott's utbud på
www.vivariumworks.com. Personligen tycker jag utbudet är häftigare, snyggare och framför allt billigare än de större och mer välkända fabrikaten.
Återkom här i tråden om ni är intresserade så tar vi det där ifrån.
MVH