Hjälp, nervös för min djungelrutpyton!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Flizan:
Hej! Jag är en tjej på 19 år och ny här och jag bestämde mig för att fråga kanske erfarna ormägare.

Sedan ett år tillbaka har jag tagit hand om min brors majsorm, eftersom han och hans tjej är ute och vandrar genom Europa. Majsormen har jag växt upp med och känner väl, älskar honom och han är min lilla bebis ^^. 

Men så har vi hans andra nyare orm som jag inte känner, en djungelrutpyton, Flammel. 

Jag tog in honom i februari, 2017, innan min bror skulle ut och resa. Han är snäll och har aldrig bitits, han väste i början när jag var inne med händerna för att byta vatten eller något. Antar att han var osäker efter flytten och att det inte var min brors doft. 

Nu väser han inte längre, jag har haft honom ute några få gånger och gett honom mat naturligtvis. Men jag är fortfarande nervös för att plocka ut honom. Tror han känner det på sig också. För ibland är han väldigt hastig i sina rörelser och då blir jag nervös och då blir han osäker och det hela blir en ond cirkel... 

Finns det något jag kan tänka på? Finns det "övningar" för honom och mig? Och hur beter han sig? Jag vet hur deras strike stance ser ut, men finns det andra kroppssignaler jag bör veta om? 
Är det bara att fortsätta försöka så som jag gjort, vänta på att det blir bättre med tiden?

Jag har försökt leta på internet om djungelrutpytonens beteende för att få mer kunskap och bli mer säker. Men hittar inget bra för att kunna lära mig och känna mig säker. 

Ber om ursäkt för den långa texten men uppskattar alla som läser igenom och kan kanske ge mig svar ^^ vill verkligen kunna hantera honom och ta hand om honom på bästa sätt. För både hans och min skull. 

Tack på förhand!

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Till att börja med finns det ingen anledning att över huvud taget plocka ut ormen, så den biten behöver du inte oroa dig för. Tycker dock inte att du ska behöva känns dig obekväm med vattenbyten och dylikt. Vet inte till vilken grad du tycker det är obehagligt. Men är du orolig för att bli biten (vilket inte är så värst farligt, känns knappt) så kan du ju alltid använda handskar vid vattenbyte eller dylikt. Om du av någon anledning måste flyta honom och inte känner dig bekväm med det, införskaffa ett par ormkrokar. 

I övrigt är väl tips jag kan ge att utförs vattenbyten och andra sysslor under dagtid när ormen är slö och dåsig. Det är ganska tydligt när ormen söker mat. Undvik att flytta handen rakt mot ormens huvud. Om du känner att han är för nära, peta till honom lite försiktigt med en ormkrok eller liknande så kommer han troligtvis att flytta sig. 

Har själv varit utomlands i ett år på dagen faktisk. Min kära mor har tagit hand om två utav mina ormar medans resten varit utspridda i resten av landet. Hon är inte heller helt bekväm med dem men har inget emot dem. Majssnoken har hon inte behövt flytta över huvud taget. Inte jag heller före det för fen delen. Han har fått vara ifred i flera år. Tigerpytonen var hon tvungen att flytta en gång vid flytt. Det är alltså över lag sällan du behöver ha fysisk komtakt med djuren. 

Hoppas detta var till hjälp, lycka till! :)

2
1
Flizan:
Tack snälla för svar! 
Detta har underlättat för mig :) Har trott att han behövde få närhet eller uppmärksamhet eftersom majsormen gärna vill ha det. Men antar att det inte är nödvändigt då. 

När jag kommer hem och rör mig i rummet letar majsormen sig fram och vill komma ut, brukar öppna till honom så får han röra sig i rummet. (Ett simpelt litet rum med en säng och en byrå, inget han kan försvinna i) och han hittar själv tillbaka till terrariet. 
Eller så lägger han sig hos mig i min hoodie.

Men djungelrutpytonens personlighet och behov är annorlunda har jag förstått. Då behöver jag inte tänka på det, tack!

Det är faktiskt så min bror också har gjort, jag har hans två ormar medan hans andra reptiler är utspridda i landet. xD 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild