Inredning tips!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
3
Oskar190:

Jag kommer behöva bygga om mitt terrarium till min ögonfransgecko efter sommaren. Jag har bara levande växter och vill fortsätta med det. Jag vill bygga ett så snyggt och "verklighetstroget" terrarium som möjligt. Har ni tips på hur man bör göra med bottensubstratet?Mossa? Löv? Vilka växter? Hur man kan placera växter? Alla tips på hur jag gör det snyggare än vad det är idag mottages med stor tacksamhet :) 

Edit* Skriv gärna vart man lättast hittar växterna också!

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Oskar190 skrev:
Jag kommer behöva bygga om mitt terrarium till min ögonfransgecko efter sommaren. Jag har bara levande växter och vill fortsätta med det. Jag vill bygga ett så snyggt och "verklighetstroget" terrarium som möjligt. Har ni tips på hur man bör göra med bottensubstratet?Mossa? Löv? Vilka växter? Hur man kan placera växter? Alla tips på hur jag gör det snyggare än vad det är idag mottages med stor tacksamhet :) 

Edit* Skriv gärna vart man lättast hittar växterna också!

Jag tycker det ser fint ut som det är nu.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Kanske lite avsatser längst väggarna kan få det att se ännu bättre ut?

32
3
Oskar190:

anders skrev:
Kanske lite avsatser längst väggarna kan få det att se ännu bättre ut?

Har du tips på hur jag får till sådana? Någon bild? :)

240
183
Mickee:
Oskar190 skrev:

Har du tips på hur jag får till sådana? Någon bild? :)

Har gjort med korkrör/bitar, limmat med akvariesilikon som fäster rejält mot glaset.

Matplats

Grotta å liten avsatts.

Använd tex grenar o korkbitar.

Kork har ju fördelen med lätt vikt, du kan oxå stötta med fogskum under som du punktar med här o där.
Du kan oxå bygga hela avsatsen/hyllan med fogskummet.
Botten kan du göra i olika etagenivåer som ger mer djup åt burken.
Annars tycker jag att din burk ser mycket bra ut som ödlan borde trivas i :)

32
3
Oskar190:

Mickee skrev:

Har gjort med korkrör/bitar, limmat med akvariesilikon som fäster rejält mot glaset.

Matplats

Grotta å liten avsatts.

Använd tex grenar o korkbitar.

Kork har ju fördelen med lätt vikt, du kan oxå stötta med fogskum under som du punktar med här o där.
Du kan oxå bygga hela avsatsen/hyllan med fogskummet.
Botten kan du göra i olika etagenivåer som ger mer djup åt burken.
Annars tycker jag att din burk ser mycket bra ut som ödlan borde trivas i :)

Tjusigt! Det är väl lite som du säger, mer djup jag vill åt :) Ska testa att göra botten lite roligare. Vad heter växten på bilden längst ner? Är det någon slags ormbunke? 

240
183
Mickee:
Oskar190 skrev:

Tjusigt! Det är väl lite som du säger, mer djup jag vill åt :) Ska testa att göra botten lite roligare. Vad heter växten på bilden längst ner? Är det någon slags ormbunke? 

Fjädersparris heter den, en tjuga på plantagen nu såg jag :)

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
De flesta av de växter jag har i mina terrarium har jag hittat på mina lokala blomsteraffärer. Dock är det rätt svårt att hitta bromelior där.

Den här växer snabbt. Vet tyvärr inte vad den heter

32
3
Oskar190:

pelleg skrev:
De flesta av de växter jag har i mina terrarium har jag hittat på mina lokala blomsteraffärer. Dock är det rätt svårt att hitta bromelior där.

Den här växer snabbt. Vet tyvärr inte vad den heter

Fint! Ja jag skulle vela ha in lite den typen av växter så man får lite kontraster.. Tror jag ska göra om bakgrunden och försöka bygga rötterna i bakgrunden med fogskum. Funderar även på om man ska bygga på en av sidorna. Vad tror ni?

Edit* Såg att man kan beställa bromelior på herpeschoise

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Oskar190 skrev:

Fint! Ja jag skulle vela ha in lite den typen av växter så man får lite kontraster.. Tror jag ska göra om bakgrunden och försöka bygga rötterna i bakgrunden med fogskum. Funderar även på om man ska bygga på en av sidorna. Vad tror ni?

Edit* Såg att man kan beställa bromelior på herpeschoise

Jag ska ta reda på vad den heter till dig. Jag delade en kruka i tre delar och dom förökar sig/växer jäkligt snabbt.
Det går att hitta bromelior lite här och där, ibland har blomaffärerna dom inne
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild