Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Jag tycker tråden kan vara kvar, fast att någon raderar de speciella inläggen där det är dålig ton (samt detta inlägget)

953
1840
peter54:
Här finns en del att hämta i fråga om detta, men det är inte den artikel jag främst söker: C. Canjani et al. / Comparative Biochemistry and Physiology Part A 133 (2003) 487–498 

20
44
Mintkrokant:

peter54 skrev:

Det finns alltid nån jävla bråkstake som drar igång sånt här på olika forum, oftast blir de betraktade som troll eftersom de vägrar att följa normala samtalsregler och bryter i stort sett mot samtliga trivselregler som finns uppställda för sajten. Jag kan bara säga att den som blir offer i slutänden är du själv eftersom om du framhärdar på spåret du har slagit in på, att bråka, provocera, retas, kalla mig och andra för allt mellan himmel och jord och därefter, när jag vägrar falla in i din pajkastningskampanj, kalla mig ynkrygg med offerkofta, kommer någon (inte jag dock) att kasta ut dig. Jag har aldrig varit vare sig det ena eller det andra och jag kommer inte att bli det nu för att jag vägrar att hänfalla åt ditt språkbruk.

Jag ser att det är någon som gillar det du skriver, så jag tänker att då kan ni ta varann i hand och dra dit pepparn växer. Jag bryr mig inte ett skvatt. Artiklar finns med bekräftelse på att detta med skillnaden i metabolismen hos boider jämfört med colubrider är högst verklig och sann. Jag har läst det, men sysslar med snokar sedan 30 år tillbaka och har inte kvar materialet. Du är ju nyfiken på det, så sök upp det istället för att bråka, eller fråga någon som är aktiv inom boa- och pytonhållning och har lång erfarenhet. Sluta att jävlas med mig, för jag har redan sagt vad jag tycker om det här.

Ja det finns en herrans massa artiklar där ute, svårt att veta vilken du menar om inte du inte ens själv vet vilken. Finns det fakta så finns det en oftast en källa man kan hänvisa till (fan va jag repeterar samma saker). Man kan inte dra allt ur röven och sen säga något i stil med att "Lita på mig jag har mest erfarenhet och jag har läst massor, men vad vet jag inte eftersom det var såååå länge sen och jag orkar leta fram det". Det gör dig inte ett dugg trovärdigare.

Känner du dig kränkt så är det ditt problem, men om vi ska ta det så långt med att hota om "utslängning" så jag känner mig också jävligt kränkt av dig då du ser ner på mig för att jag inte är lika gammal och erfaren. Ålderdiskriminering om något.

EDIT: Grattis till slut kom det fram en artikel! Så snälla släng inte ut mig nu, jag ger mig. Allt var mitt fel! Eller nej just det. Jag bryr mig inte. Jag har inte gjort något fel.

1275
1725
Falk:

Om du inte tycker att peter54 är trovärdig så kanske du ransaka dej själv till att börja med. Vad har du själv för kunskaper? Själv vet jag inte vem du är men jag har ändå känslan av att skulle man fråga dej vad squamata är så skulle du se ut som ett frågetecken. Men jag kan ju givetvis ha fel, du har ju haft orm i ett halvår så du kanske har läst in 30+ års erfarenhet på den tiden, det kan kanske tom. hända att redan efter din första vecka som ormägare så var du redo för Dendroaspis spp. och Bothrops spp. med tanke på din utvecklingshastighet.

Men å andra sidan så står du ju på vipera84´s sida i berus tråden han skapade och det säger ju egentligen en hel del om dej själv.

När folk med bättre kunskaper talar så bör man hålla käften, det får jag också göra och det är på så vis man tar sej fram i hobbyn.

20
44
Mintkrokant:
Falk skrev:
Om du inte tycker att peter54 är trovärdig så kanske du ransaka dej själv till att börja med. Vad har du själv för kunskaper? Själv vet jag inte vem du är men jag har ändå känslan av att skulle man fråga dej vad squamata är så skulle du se ut som ett frågetecken. Men jag kan ju givetvis ha fel, du har ju haft orm i ett halvår så du kanske har läst in 30+ års erfarenhet på den tiden, det kan kanske tom. hända att redan efter din första vecka som ormägare så var du redo för Dendroaspis spp. och Bothrops spp. med tanke på din utvecklingshastighet.

Men å andra sidan så står du ju på vipera84´s sida i berus tråden han skapade och det säger ju egentligen en hel del om dej själv.

När folk med bättre kunskaper talar så bör man hålla käften, det får jag också göra och det är på så vis man tar sej fram i hobbyn.

Hej på dig Falk! Dig har man sett ett antal gånger i diverse trådar. Du har en väldigt skarp tunga. Så nu tänker jag inte vara så snäll mot dig heller :)

Jag må ha haft ormar en väldigt kort tid och jag tycker är helt orelevant då jag själv inte yttrat mig om kunskap om ämnet i tråden. Du kanske har svårt med lässvårigheten? Jag har nämnt miljoner gånger att det saknas källor. Du får gärna svälja allt du hör, men jag är inte en av dom. Hade jag lyssnat på alla som är äldre och mer erfarna än mig så hade jag aldrig vågat ta ut mina ormar ut ur terrariet. Jag hade också sett dom som dumma djur som saknar personligheter. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Mintkrokant skrev:
Jag må ha haft ormar en väldigt kort tid och jag tycker är helt orelevant då jag själv inte yttrat mig om kunskap om ämnet i tråden.

Mintkrokant skrev:
Hon är mager. När ryggraden syns så pass mycket vet man att ormen har fått för lite föda samt vätska under en längre tid.

Mintkrokant, varför denna attityd? Det känns inte som om du är genuint intresserad, utan snarare att du enbart vill skapa till bråk, missuppfattar jag dig? Att uppge källor är såklart bra, men vissa saker är såpass vedertagna att källor inte krävs av andra än personer som bara vill provocera.

Ett påstående blir inte per automatik sant bara för att man uppger en källa heller dessutom och jag ser ingen indikation på att du bryr dig om varken kvalifikationer eller metoder ändå.

Ta ett djupt andetag och sluta med dina halmgubbar, offerkoftor och passivaggressivitet så att vi andra kan hålla en sansad och seriös diskussion.

Falk, Man ska självfallet kunna vara skeptisk till mycket och ifrågasätta (även folk med lång erfarenhet kan ha fel), men man bör åtminstone göra det med god ton.
Att skriva, bara för att skriva, utan att veta vad man pratar om är däremot en dålig idé och där håller jag med dig till 100%

Jag tycker vi försöker styra denna tråd tillbaka till att hjälpa TS med dess orm så kan Mintkrokant skapa en ny tråd angående källor om så vill.

2
10
Jyuusei:
TS sambo här.. vår KP har varit rätt slö, vet att det dom kan ligga och gömma sig mycket men häromdagen tänkte jag att det kändes som att det var lite för mycket av gömmandet. Tänkte att det säkert hade varit lite mycket på sistone, ny miljö nya människor matning och ömsning x2 (typ) men så berättade han att han förstod varför hon verkade så slö. Hon hade inte druckit vatten på flera dagar, så han hjälpte henne (kp) att dricka vatten eller ja han visade vart skålen var och då drack hon massor. Så nu håller vi tummarna att KP återhämtar sig och mår bättre snart.. och vill ta sig ut. Hon har annars bara legat och gömt sig. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jyuusei skrev:
TS sambo här.. vår KP har varit rätt slö, vet att det dom kan ligga och gömma sig mycket men häromdagen tänkte jag att det kändes som att det var lite för mycket av gömmandet. Tänkte att det säkert hade varit lite mycket på sistone, ny miljö nya människor matning och ömsning x2 (typ) men så berättade han att han förstod varför hon verkade så slö. Hon hade inte druckit vatten på flera dagar, så han hjälpte henne (kp) att dricka vatten eller ja han visade vart skålen var och då drack hon massor. Så nu håller vi tummarna att KP återhämtar sig och mår bättre snart.. och vill ta sig ut. Hon har annars bara legat och gömt sig. 

Bra att den drack vatten, många ormar dricker dagligen :) 

Angående att den legat och gömt sig mycket är det fullt normalt för en kungspyton, det är ju grävande nattaktiva ormar som spenderar mycket av sin tid i hålor under marken. Däremot på natten när det varit mörkt några timmar brukar många individer komma fram en stund för att sedan återgå till sitt favoritställe där den tillbringar nästan hela sin tid av dygnets timmar :) 

953
1840
peter54:
Mintkrokant
Om man inte kan bete sig civiliserat och följa sajtens uppställda trivselregler så blir man utkastad, även det är vedertaget. Resten du skriver som enbart är avsett att reta upp mig och få ner mig på samma vokabulära nivå som du envisas med, hjälper föga, jag skiter högaktningsfullt i det :)

Sorry Anders, jag lovar att inte bry mig om att svara på uppviglingsförsöken mer, nu är den här personen nämligen inne på pm-spåret för att försöka reta upp mig där, jag vet inte om det är en han eller en hon, därför det något luddiga uttryckssättet.

1275
1725
Falk:

Mintkrokant skrev:

Hej på dig Falk! Dig har man sett ett antal gånger i diverse trådar. Du har en väldigt skarp tunga. Så nu tänker jag inte vara så snäll mot dig heller :)

Jag må ha haft ormar en väldigt kort tid och jag tycker är helt orelevant då jag själv inte yttrat mig om kunskap om ämnet i tråden. Du kanske har svårt med lässvårigheten? Jag har nämnt miljoner gånger att det saknas källor. Du får gärna svälja allt du hör, men jag är inte en av dom. Hade jag lyssnat på alla som är äldre och mer erfarna än mig så hade jag aldrig vågat ta ut mina ormar ut ur terrariet. Jag hade också sett dom som dumma djur som saknar personligheter. 

Tja dina ormar mår ju bäst i sitt terrarium, eller hur? Sen är ju ormar inte direkt smarta djur heller så därför kanske du skulle ha lyssnat. Men det skulle vara intressant att höra hur du fick just dom tipsen.

Men du kanske bara hör det du vill höra då du knappast har tillräckligt mer erfarenhet/kunskap för att avgöra själv vad som är sant och inte.

Lite kul också att du nämner att jag har en skarp tunga då du själv inte håller en direkt trevlig ton. Jag går i regel väldigt rakt på sak i de trådar jag skriver i och brukar hålla en neutral ton men ibland är det svårt, eller rent av omöjligt när tex folk utan erfarenhet vill köpa giftormar, wc, hybridpara, morfa eller gå med ödlor i koppel.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild