Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

20
44
Mintkrokant:
peter54 skrev:
Mintkrokant
Det är såklart viktigt med källor och det finns mycket att ösa ur om detta eftersom vetenskapliga artiklar i ämnet publicerats under flera årtionden. Jag har ingen annan källa att tillgå för stunden än att ha läst flera av artiklarna som behandlar detta.

Vad jag menar är att det är vedertagen vetenskapligt belagd kunskap som man i allmänhet inte väntar sig ska ifrågasättas, ungefär på samma nivå som kunskapen om värmesensorer eller var ormens andningsorgan är placerat. När det gäller det som AlexGustavsson är inne på så är det fina i kråksången med att ha 50 års erfarenhet av ormhållning är att jag har hunnit med att läsa väldigt många av de vetenskapliga artiklar om sånt här, vilket man som tämligen färsk sannolikt inte har hunnit med. Att jag sedan inte har samlat dem är förstås en brist, men det är sånt som händer över åren när man byter dator osv.

Jag orkar inte sätta igång att leta efter källor, jag har ju läst artiklarna en gång och minns i huvudsakliga drag vad man kommit fram till när det gäller det metaboliska systemet hos i detta fallet boider kontra colubrider. Källor kan dock inte vara svårfunna för den som är intresserad av att läsa dem.

Sedan vänder jag mig starkt emot såna barnsligt löjliga yttringar som det du avslutar inlägget med "Ja prisa gud peter den helige har anlänt!". Hur fan kan du nedlåta dig att säga så om någon du inte känner? Det där får vi nog ta öga mot öga vid tillfälle, för jag vill gärna ha en förklaring till hur du tänker när du benämner mig på det viset!

Med andra ord så har du ingenting att gå på? Nu så diskuterar vi inte ens ämnet längre men jag träffar dig gärna på södertäljemässan nu i maj. Kom ihåg o ta med dig dina artiklar samt andra källor om du åkar gå dit vill säga med tanke på din hälsa :) Om du kan sitta och klanka ner på min erfarenhet så kan jag gott och väl nämna din hälsa.

PS! Beter man sig som gud så får man ju faktistk ta att folk kommenterar det. Och dessutom gjorde jag inga personangrepp, men är man lättkränkt så är man. 

953
1840
peter54:
Mintkrokant skrev:

Med andra ord så har du ingenting att gå på? Nu så diskuterar vi inte ens ämnet längre men jag träffar dig gärna på södertäljemässan nu i maj. Kom ihåg o ta med dig dina artiklar samt andra källor om du åkar gå dit vill säga med tanke på din hälsa :)

PS! Beter man sig som gud så får man ju faktistk ta att folk kommenterar det. Och dessutom sa jag inget om dig personligt om dig, men är man lättkränkt så är man. 

Vad säger du? Mina artiklar? Beter mig som gud? Lättkränkt? Inte personligt? Det där är så lågt att jag väljer att inte ens kommentera det, du verkar bara vara ute efter att provocera.

20
44
Mintkrokant:
peter54 skrev:

Vad säger du? Mina artiklar? Beter mig som gud? Lättkränkt? Inte personligt? Det där är så lågt att jag väljer att inte ens kommentera det, du verkar bara vara ute efter att provocera.

Haha nej jag ifrågasätter bland annat dig här som verkar kunna allt med inte ens har källor. Hade människor inte lärt sig att ifrågasätta så hade vi fortfarande trott att jorden var platt. Hoppas att vi ses på mässan! :)

39
42
Mollish89:
Skulle verkligen ta bort tråden om jag kunde. Känns som det spårat lite. Verkligen inte min tanke med att ifrågasätta vart informationen kommer ifrån då det bara nämns nationellt. 

953
1840
peter54:
Mintkrokant skrev:

Haha nej jag ifrågasätter bland annat dig här som verkar kunna allt med inte ens har källor. Hade människor inte lärt sig att ifrågasätta så hade vi fortfarande trott att jorden var platt. Hoppas att vi ses på mässan! :)

Men det där är ju din personliga tolkning, dvs knappast fakta. Jag har aldrig uttryckt att jag kan allt och fullständigt medveten om att så självklart inte är fallet. Ifrågasättandet du just nu ägnar dig åt handlar, trots vad du försöker implicera, rena personangrepp med påståenden som knappast går att belägga, eller har du källa på att jag leker gud, att jag påstår att jag kan allt? Jag tycker att du borde diskutera detta på ett mer juste sätt istället för att med fula påhopp försöka reta upp mig.

Det kan mycket väl hända att jag kommer till Södertäljemässan, det är just nu den närmaste för mig, men jag har inget körkort längre så det bygger på att frugan kan skjutsa.

953
1840
peter54:
Mollish89 skrev:
Skulle verkligen ta bort tråden om jag kunde. Känns som det spårat lite. Verkligen inte min tanke med att ifrågasätta vart informationen kommer ifrån då det bara nämns nationellt. 

Ja jag är ledsen för att det spårat ur så här. Jag kan ta bort tråden om du begär det, men själv tycker jag att bortsett från den här chokladpersonens påhopp på mig, innehåller den ändå rätt mycket bra information.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Är det någon som har en länk till någon artikel/studie där boa- och pytonormars förmåga eller oförmåga att smälta 1 byte jämfört med exempelvis 2 st byten reds ut? Googlade lite men hittade inget.

Mvh

Daniel

39
42
Mollish89:
peter54 skrev:

Ja jag är ledsen för att det spårat ur så här. Jag kan ta bort tråden om du begär det, men själv tycker jag att bortsett från den här chokladpersonens påhopp på mig, innehåller den ändå rätt mycket bra information.

Nej det är sant. Jag har fått hjälp med mycket i den också så den kan vara kvar

20
44
Mintkrokant:
peter54 skrev:

Sluta vara så jävla ynklig när du får svar på tal. Jag har inte hoppat på dig, det är du som tagit på dig offerkoftan. Du och alla andra som gör likadant kan komma med fakta när det finns källor som backar upp det du/ni säger. 

953
1840
peter54:
Mintkrokant skrev:

Sluta vara så jävla ynklig när du får svar på tal. Jag har inte hoppat på dig, det är du som tagit på dig offerkoftan. Du och alla andra som gör likadant kan komma med fakta när det finns källor som backar upp det du/ni säger. 

Det finns alltid nån jävla bråkstake som drar igång sånt här på olika forum, oftast blir de betraktade som troll eftersom de vägrar att följa normala samtalsregler och bryter i stort sett mot samtliga trivselregler som finns uppställda för sajten. Jag kan bara säga att den som blir offer i slutänden är du själv eftersom om du framhärdar på spåret du har slagit in på, att bråka, provocera, retas, kalla mig och andra för allt mellan himmel och jord och därefter, när jag vägrar falla in i din pajkastningskampanj, kalla mig ynkrygg med offerkofta, kommer någon (inte jag dock) att kasta ut dig. Jag har aldrig varit vare sig det ena eller det andra och jag kommer inte att bli det nu för att jag vägrar att hänfalla åt ditt språkbruk.

Jag ser att det är någon som gillar det du skriver, så jag tänker att då kan ni ta varann i hand och dra dit pepparn växer. Jag bryr mig inte ett skvatt. Artiklar finns med bekräftelse på att detta med skillnaden i metabolismen hos boider jämfört med colubrider är högst verklig och sann. Jag har läst det, men sysslar med snokar sedan 30 år tillbaka och har inte kvar materialet. Du är ju nyfiken på det, så sök upp det istället för att bråka, eller fråga någon som är aktiv inom boa- och pytonhållning och har lång erfarenhet. Sluta att jävlas med mig, för jag har redan sagt vad jag tycker om det här.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild