Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

20
44
Mintkrokant:
peter54 skrev:
Men jösses vilket tjafsande om redan vedertagen kunskap. Boider mår alltid bäst av ett enda förhållandevis stort byte, eftersom många av arterna är "vaktjägare" som ligger på vänt vid bytesdjurets växlar, medan exempelvis snokar kan tömma hela musbon på invånare och har därför utvecklat ett annorlunda metaboliskt aystem

Källa? Eller låt mig gissa. Du du drog det här "ur röven" som det så fint kallas.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Mintkrokant skrev:

Källa? Eller låt mig gissa. Du du drog det här "ur röven" som det så fint kallas.

Nu börjar detta bli lite tröttsamt... Vad jag kan se på din profil har du sysslat med ormar sedan 2016! Och här bestrider du Peter, som har något kopiöst mer erfarenhet, om uppenbara fakta! Och du gör det inte på något sakligt eller trevligt vis! 

20
44
Mintkrokant:

AlexGustavsson skrev:

Nu börjar detta bli lite tröttsamt... Vad jag kan se på din profil har du sysslat med ormar sedan 2016! Och här bestrider du Peter, som har något kopiöst mer erfarenhet, om uppenbara fakta! Och du gör det inte på något sakligt eller trevligt vis! 

Haha visste att det skulle komma förr eller senare. Vad har det med något att göra? Anders Hallgren har sysslat med hundar sen urminnes tid, men han är en jävla nöt (kallar inte Peter en nöt nu, så ni vet).

Ja prisa gud peter den helige har anlänt! Nej jag varken känner eller vet vem han är och jag var inte otrevlig på något sätt. Men vet du vad jag är trött på? Sånna som sitter och skriver på forum och tror sig veta bäst. Backa upp med fakta innan ni säger dittan och dattan.

412
419
Hadara:
Ormen är inte mager tycker jag. Att den är lite "kantig" upp mot ryggen är helt normalt. Det är snarare så att majoriteten av ormar i fångenskap är alldeles för övermatade. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Att det här med pytonormars matsmältning skulle vara en myt låter mycket märkligt för den som har kunskap i ämnet :) Allt finns att läsa på internet och i diverse böcker för den som är villig att ta till sig faktabaserad kunskap. Amerikanska forum håller jag personligen inte så högt när det gäller att hämta information om arter i fångenskap, finns säkert mycket bra där med men min bild är en annan, tyvärr. 

Avslutningsvis önskar jag ormen i fråga ett långt och bra liv.. oavsett om den blir matad som en pytonorm eller en snok ;) 

20
44
Mintkrokant:
Jonas_ skrev:
Att det här med pytonormars matsmältning skulle vara en myt låter mycket märkligt för den som har kunskap i ämnet :) Allt finns att läsa på internet och i diverse böcker för den som är villig att ta till sig faktabaserad kunskap. Amerikanska forum håller jag personligen inte så högt när det gäller att hämta information om arter i fångenskap, finns säkert mycket bra där med men min bild är en annan, tyvärr. 

Avslutningsvis önskar jag ormen i fråga ett långt och bra liv.. oavsett om den blir matad som en pytonorm eller en snok ;) 

Men som jag har sagt tidigare. Det går inte hävda en massa utan källor. Finns det fakta finns det även källor till det. Annars kan ju vem som helst säga vad som helst och alla svälja det som vatten. Är det den nivån den här forumet ska ligga på eller? Så fram med källorna annars är ni inte trovärdiga i mina ögon i alla fall.

39
42
Mollish89:
Jonas_ skrev:

Anledningen att jag nämde amerikanska forum var att jag tog det ur internatinell syn på saken. Att det aldrig nämns internationella sammanhang och rådgivande tycker jag är märkligt. Om man kollar feeding tips på snakebytes t, ex och de matar flera bytesdjur till pytonormar. Jag hämtar inte information där ifrån heller men man måste ha någonting att jämnföra med. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Mollish89 skrev:

Anledningen att jag nämde amerikanska forum var att jag tog det ur internatinell syn på saken. Att det aldrig nämns internationella sammanhang och rådgivande tycker jag är märkligt. Om man kollar feeding tips på snakebytes t, ex och de matar flera bytesdjur till pytonormar. Jag hämtar inte information där ifrån heller men man måste ha någonting att jämnföra med. 

Ja det är ju alltid bra att hämta information från flera olika källor :) 

SnakebytesTV har en del fina ormar... men jag tycker Brians djurhållning är fruktansvärd! Där är avel och framförallt pengar en mycket stor del i deras verksamhet. Matar man djuren mycket blir dom könsmogna fortare och kan generera nya inkomster och nya morfer. Så på den saken har vi nog olika syn, inget fel i det heller såklart :) Sen att dom håller alla ormar i trånga små och tomma lådor gör inte saken bättre för mig... Nu stack vi iväg från ämnet, ber om ursäkt :) 

39
42
Mollish89:
Jonas_ skrev:

Ja det är ju alltid bra att hämta information från flera olika källor :) 

SnakebytesTV har en del fina ormar... men jag tycker Brians djurhållning är fruktansvärd! Där är avel och framförallt pengar en mycket stor del i deras verksamhet. Matar man djuren mycket blir dom könsmogna fortare och kan generera nya inkomster och nya morfer. Så på den saken har vi nog olika syn, inget fel i det heller såklart :) Sen att dom håller alla ormar i trånga små och tomma lådor gör inte saken bättre för mig... Nu stack vi iväg från ämnet, ber om ursäkt :) 

Där håller jag med dig. Skulle aldrig tänka mig att hålla ormar så. Dock tycker ja att dom på snakebytes är riktigt kunniga. Så jag gillar deras informativa videos. 

953
1840
peter54:
Mintkrokant
Det är såklart viktigt med källor och det finns mycket att ösa ur om detta eftersom vetenskapliga artiklar i ämnet publicerats under flera årtionden. Jag har ingen annan källa att tillgå för stunden än att ha läst flera av artiklarna som behandlar detta.

Vad jag menar är att det är vedertagen vetenskapligt belagd kunskap som man i allmänhet inte väntar sig ska ifrågasättas, ungefär på samma nivå som kunskapen om värmesensorer eller var ormens andningsorgan är placerat. När det gäller det som AlexGustavsson är inne på så är det fina i kråksången med att ha 50 års erfarenhet av ormhållning är att jag har hunnit med att läsa väldigt många av de vetenskapliga artiklar om sånt här, vilket man som tämligen färsk sannolikt inte har hunnit med. Att jag sedan inte har samlat dem är förstås en brist, men det är sånt som händer över åren när man byter dator osv.

Jag orkar inte sätta igång att leta efter källor, jag har ju läst artiklarna en gång och minns i huvudsakliga drag vad man kommit fram till när det gäller det metaboliska systemet hos i detta fallet boider kontra colubrider. Källor kan dock inte vara svårfunna för den som är intresserad av att läsa dem.

Sedan vänder jag mig starkt emot såna barnsligt löjliga yttringar som det du avslutar inlägget med "Ja prisa gud peter den helige har anlänt!". Hur fan kan du nedlåta dig att säga så om någon du inte känner? Det där får vi nog ta öga mot öga vid tillfälle, för jag vill gärna ha en förklaring till hur du tänker när du benämner mig på det viset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild