Mager orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Mollish89 skrev:

Den ormen är absolut inte mager! :) 

Som redan nämnt är det betydligt bättre att ge boa & pytonormar 1 byte per tillfälle då dessa ormar endast smälter ett byte åt gången. Ger man flera bytesdjur finns risken att dom ligger och ruttnar inuti ormen, vilket definitivt inte är bra :) 

Snokar har en annan matsmältning men som sagt både boa & pytonormar bör endast ges 1 bytesdjur per utfodringstillfälle. 

39
42
Mollish89:
Jonas_ skrev:

Som redan nämnt är det betydligt bättre att ge boa & pytonormar 1 byte per tillfälle då dessa ormar endast smälter ett byte åt gången. Ger man flera bytesdjur finns risken att dom ligger och ruttnar inuti ormen, vilket definitivt inte är bra :) 

Snokar har en annan matsmältning men som sagt både boa & pytonormar bör endast ges 1 bytesdjur per utfodringstillfälle. 

Den har ju spetsigt formad rygg och skinnet sitter "slappt" den är 6 år gammal

39
42
Mollish89:

39
42
Mollish89:
Ja i fortsättningen ska jag absolut mata med större djur en åt gången. Nu provade jag endast matade och hon ville ha mer

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ja i mina ögon är den där ormen inte mager. Kan bli lurad av bilderna såklart men vad jag kan se kan jag absolut inte kalla den mager :) 

Tittar man på väldigt många pytonormar i fångenskap så är dom mer eller mindre runda över ryggen. Det är övermatade ormar tycker jag. Du kan säkert mata på din individ en del men mager tycker jag som sagt inte den är. Att mata restrektivt och erbjuda längre matuppehåll under året är fullt normalt för många ormar och något dom mår bra av :) Självklart ska man inte svälta ormar! Men det är enklare att mata för mycket än för lite med dessa djur :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Mollish89 skrev:
Ja i fortsättningen ska jag absolut mata med större djur en åt gången. Nu provade jag endast matade och hon ville ha mer

Mer vill dom nästan alltid ha :D Husdjur vet inte alltid sitt eget bästa ;) 

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:

Om du menar att den tagit bytesdjuret med synen har du fel :) Pytonormar siktar in sig med sina värmegropar på läppen & tar sina byten genom värme och inte genom synen.. oftast. Så en helt blind orm (pytonorm) träffar fortfarande rätt när den hugger! Många pytonormar jagar dessutom på natten när det är kolsvart :)  

Jovisst, du har helt rätt i. Tänkte inte på värmepropar. :))

20
44
Mintkrokant:
Jonas_ skrev:
Ja i mina ögon är den där ormen inte mager. Kan bli lurad av bilderna såklart men vad jag kan se kan jag absolut inte kalla den mager :) 

Tittar man på väldigt många pytonormar i fångenskap så är dom mer eller mindre runda över ryggen. Det är övermatade ormar tycker jag. Du kan säkert mata på din individ en del men mager tycker jag som sagt inte den är. Att mata restrektivt och erbjuda längre matuppehåll under året är fullt normalt för många ormar och något dom mår bra av :) Självklart ska man inte svälta ormar! Men det är enklare att mata för mycket än för lite med dessa djur :) 

Hon är mager. När ryggraden syns så pass mycket vet man att ormen har fått för lite föda samt vätska under en längre tid. Har själv tyvärr köpt/tagit emot ormar i liknande skick som tack o lov idag är fullt friska.

39
42
Mollish89:
Jonas_ skrev:

Vet dock inte vart ifrån denna myten har kommit till svenska forum. Detta skrivs det aldrig om i amerikanska forum. När man diskuterar fler möss vs en råtta t, ex. Och kan inte ens tänka mig hur det skulle fungera. Omsluts den första musen så bara den blir smält eller vad? För på min orm packades alla 3 på samma ställe på ormen. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Mollish89 skrev:

Vet dock inte vart ifrån denna myten har kommit till svenska forum. Detta skrivs det aldrig om i amerikanska forum. När man diskuterar fler möss vs en råtta t, ex. Och kan inte ens tänka mig hur det skulle fungera. Omsluts den första musen så bara den blir smält eller vad? För på min orm packades alla 3 på samma ställe på ormen. 

De kan hålla bytesdjur från att smälta genom vissa strukturer i matspjälkningssystemet! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild