Hur länge kan en orm vara utan värmekälla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
snekmami:
knotan skrev:
Vill egentligen inte lägga mig i veterinära råd när jag inte ens sett ormen. Men som Peter också säger har jag aldrig varit med om brännskador från mattor. Har absolut råkat spräcka någon bottenruta när jag var ung och oförsiktig men aldrig varit med om att en orm blivit skadad. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan ha drabbat din orm men det finns ju även ansra saker (t ex bukplåtsröta) som kan orsaka "skadade" bukfjäll.
Hur har din orm uppträtt i terrariet? Om botten var så varm att ormen fick brännskador borde det ha stressat ormen och fått den att klättra överdrivet mycket för att söka sig bort från värmen.

Hm... Enligt veterinären är det jättevanligt att folk kommer in med ormar som bränt sig på mattor. Frågade henne om det kunde vara röta men hon tyckte mer det såg ut som brännsår. Har du någon bild på bukplåtsröta?

Hur många W har du haft på dina värmemattor?

Nej, hon har legat jättemycket på varma sidan och verkat gilla värmen. Enligt veterinären gör ormarna så, söker sig till värmen och känner inte av att det blir för varmt.

97
93
knotan:
Ok, ibland lär man sig något nytt. Trodde att det var oskyddade värmelampor i terrariet som innebar brännskador. Alltid tänkt på värmemattor som ett säkrare alternativ ur brännskadeperspektiv.

Använder några kraftiga värmemattor på 40 watt men de är kopplade till en termostat. Har sett kraftiga värmemattor användas utan termostat men det resulterar ganska ofta i spräckta bottenrutor (jag pratar om användande av värmemattor under glasterrarier).

Reptiler kan absolut lägga sig mot "för varma" ytor för att få upp sin kroppstemperatur och uppfattar inte att de blir brända. T ex har jag sett brännskador uppstå när ormar sökt sig till en värmelampa som varit avslagen och den sedan har gått igång. Trodde dock inte att det var ett stort problem om värmekällan var påslagen hela tiden och den allmänna temperaturen i terrariet var tillfredsställande.

17
3
TobbeR:
Kapar tråden.

17
3
TobbeR:
TobbeR skrev:
Kapar tråden.

Men vad hände med resten av mitt inlägg? :D Jaja strunt samma orkar inte skriva om. Ursäkta att jag störde :D 

9
0
snekmami:
TobbeR skrev:

Men vad hände med resten av mitt inlägg? :D Jaja strunt samma orkar inte skriva om. Ursäkta att jag störde :D 

Haha nää vad skulle du säga? :D

953
1840
peter54:
Rent allmänt måste jag säga att man aldrig bör installera en värmekälla av något enda slag utan att kontrollera hur mycket värme den avger. Jag har mattor under samtliga terrarium, ingen starkare än 28 Watt. Under de mindre terrarierna som håller runt 75 x 40 i bottenyta, har jag 14 W. Jag har kollat så att småmattorna inte ger över 30°C, men 28 W-mattorna vet jag värmer mer, så där har jag kopplat dem till en dimmer och mätt temperaturen på glaset över mattan så att den inte överstiger 30°C.

Dock, som sagt, har jag aldrig varit med om att något terrariedjur bränt sig på en matta. Om mattan varit för varm, har inte ormen gått dit, så den enda konsekvensen har varit att bottenglaset spruckit när terrariet duschats, vilket också för min del har varit det huvudsakliga skälet till att dimma ner värmen från mattorna. En annan variant är ju att skapa en luftspalt mellan mattan och terrariet. Det finns alltid enkla sätt att undanröja ett sånt här problem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild