Frågor om snapp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

297
15
shad0w88:
Oj va folk reagera . 
Uppenbarligen så kom inte min smiley med då de va en kraftig ironi . 
Ber om ursäkt för sidan inte fick med min gubbe då jag skriver från telefonen.  
Men ni behöver inte överreagera ;) 

Men har fortfarande inte svar på frågan om höjden men 4st kan kommentera samma sak .... 
E de en trycka ner sida eller hjälpa? 

297
15
shad0w88:
EmanuelKarl skrev:

Precis. Det som shad0w88 sa som exempel var ju 40cm djurp, om den får 50cm skallängd är det ju så man får trycka i den där och så kan den dessutom inte vända sig. 

Sen va de ett exempel på hur man räknar arean då ja även skrev aTT jag va dålig på att omvandla.  
Inte att jag ska ha det . Läs för helvete 

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
shad0w88 skrev:
Oj va folk reagera . 
Uppenbarligen så kom inte min smiley med då de va en kraftig ironi . 
Ber om ursäkt för sidan inte fick med min gubbe då jag skriver från telefonen.  
Men ni behöver inte överreagera ;) 

Men har fortfarande inte svar på frågan om höjden men 4st kan kommentera samma sak .... 
E de en trycka ner sida eller hjälpa? 

Om du menar skalhöjd har jag ingen aning om, men 40cm ä minsta lagliga vattendjup, och så ska den ju ha lite luft där ovanför också. 

196
268
NickeJ89:
Jag har pratat med Jordbruksverket. Den handläggaren hade ingen aning om storlekskraven men jag skulle bli uppringd i nästa vecka om besked.

Tycker det är konstigt att ingen vet storlekskraven på vattensköldpaddor över 40 cm, för jag förmodar att det finns dom i Sverige som håller så stora sköldpaddor...

Medlem i GHF
175
365
Fredriko:
Om ett djur inte är med i L80 (antingen att arten inte är med eller att storleken saknas) så brukar man generellt få titta i L108 istället och gå efter de siffrorna. 

Om så är fallet just med stora vattensköldpaddor vet jag ej men jag skulle absolut tro det. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

shad0w88 skrev:

Sen va de ett exempel på hur man räknar arean då ja även skrev aTT jag va dålig på att omvandla.  
Inte att jag ska ha det . Läs för helvete 

Man behöver inte bli otrevlig för det. =)

Varför inte ta hjälp av de hjälpmedel som finns här på sidan?

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Längst till vänster där så har du så det räknar ut bottenytan i kvm åt dej.
Det finns VÄLDIGT MYCKET info på den här sidan, så leta runt lite så ska du se att du hittar väldigt mycket som du undrar över. =)

297
15
shad0w88:
Flyers90 skrev:

Man behöver inte bli otrevlig för det. =)

Varför inte ta hjälp av de hjälpmedel som finns här på sidan?

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Längst till vänster där så har du så det räknar ut bottenytan i kvm åt dej.
Det finns VÄLDIGT MYCKET info på den här sidan, så leta runt lite så ska du se att du hittar väldigt mycket som du undrar över. =)

Tack men listade ut .. 
Inte omvandlat sen 1 ring .
men nu så efter mycket tänkande :)
Tack ändå.

PS e inte otrevlig men riktigt drygt när folk inte läser utan kastar ut påhopp ist för hjälpa ^^

297
15
shad0w88:
EmanuelKarl skrev:

Om du menar skalhöjd har jag ingen aning om, men 40cm ä minsta lagliga vattendjup, och så ska den ju ha lite luft där ovanför också. 

Dom ska ju kunna stå på bakbenen o som du sa ha luft men blir dom 50 cm + huvud så bör man iaf ha 70 ? Eller kanske tom är för litet ? 90? 

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
shad0w88 skrev:

Dom ska ju kunna stå på bakbenen o som du sa ha luft men blir dom 50 cm + huvud så bör man iaf ha 70 ? Eller kanske tom är för litet ? 90? 

Det är minsta tillåtna vattendjup. Jag har inte så mycket koll på sköldpaddor men jag tror att de inte står helt rakt upp heller. Men härifrån lämnar jag över till någon som sysslar med arten, själv kan jag mest skriva vad som är minsta tillåtna yta, och inte så mycket mer än så.

196
268
NickeJ89:
Har fått svar från Jordbruksverket.

"Hej,
I 15 Kap i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2009:92) om djurhållning i djurparker m.m; (L108) kan du läsa vad som gäller för sköldpaddor.

9 § grundläggande bestämmelser för hållande av sköldpaddor finns i 10 kap. 1, 2 och 4-15 §§ Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (L80). För djurutrymmen till vilka allmänheten inte har insyn gäller bilaga 1:7 till samma föreskrifter.

Då ovanstående föreskrift inte reglerar sköldpaddor över 50 cm får man istället använda sig av måtten för sköldpaddor gällande visningsutrymme. Alltså blir det måtten för sköldpaddor 30-50 cm.

11 § Visningsutrymme för vattensköldpaddor enligt följande, där sköldpaddans längd mäts i en rak linje från den främre till den bakre skalkanten.
Så när det gäller regler kring skötsel är det L80 du ska använda dig av. Så i L108 är det bara måtten som är intressanta för dig.

Länk till L108:
www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80005752/1370040582716/2009-092.pdf

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga Hälsningar
Kajsa Olnéus

Enheten för försöksdjur och sällskapsdjur
Jordbruksverket
Besöksadress: Vallgatan 8, 551 82 Jönköping"
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild