Mata med Kyckling. Bra eller dåligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

382
36
MariBarita:

Kan inte ormar bli dåliga av salmonella eller är de skapta att klara av det?

(Lite OT men jag har en granne som ger sin katt rå kyckling!! Det hade inte jag vågat)

366
157
Linus:

Ormar är ju naturliga salmonellabärare (vilket förvisso kanske är helt irrelevant för frågan om de själva kan bli drabbade), och många ormar lever på fåglar i naturen. Ska man ge kyckling så vill jag poängtera att det ju omöjligt kan vara särskilt bra att ge en kycklingfilé eller liknande. Då får ju inte ormen i sig alla de olika delar av kycklingen som den får när den äter en hel kyckling - det är ju inte bara köttet den tar till sig näring från.

197
16
SibiriskTiger:

Jag håller med om att gränsen går väl vid filé... Självklart ska man ju ge "hel" kyckling om man ska ge det :) Det ska ju vara så naturligt som möjligt. Ja, jag funderade på det där med om de bär på salmonellan naturligt, för jag vet att vattensköldpaddorna gör det. Så det stämmer alltså? Isåfall borde det inte vara någon fara att de själva ska drabbas av det väl?

131
9
stumpwen:

det kan ju vara som med människor oxå, vi har bakterier på vår hud som är helt ofarliga, tills dom kommer in i ett sår. så ormarna behöver inte vara immuna

456
202
isdrake:

Man barfar ju både hund, katt och iller med rå kyckling så det tror jag verkligen inte är något problem för reptiler heller.

Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Jag har under perioder (1-2 månader) matat mina snokar med kycklinghjärta, självklart har jag pudrat på kalcium+vitaminer. Ormarna har inte farit illa och har utan problem huggit med god aptit.

Notera dock att även om hjärta inte på något vis är näringsmässigt komplett så är det iaf ett bättre alternativ än filé. Blodkärl etc kontra ren muskel.

197
16
SibiriskTiger:

Varför matar du med just kycklinghjärta? :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

förhan har små snokar kanske :)

197
16
SibiriskTiger:

Tänkte mer på varför inte möss eller annat småmat? :) Nått speciellt varför man matar med just kycklinghjärta tänkte jag? :)

Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Hjärta just pga att det är komplett med lite blodkärl osv, men först och främst så är det ju billigt sett till hur mycket man får i en förpackning inne på Hemköp ;) Sedan så är det smidigt att jobba med tycker jag, fryser in samtliga och tar fram ett eller två då det är matning. Delar det i mindre delar innan det är helt tinat för att slippa kladd och sedan får det ligga i vatten ett tag så det tinar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild