Dubia blir invasiv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

38
8
JoelSture:
Hej jag undrar om dubia kackerlackor blir invasiva om flera rymmer?

5549
4227
Tropfrog:
Invasiv!! Nej definitivt inte.

Mvh
Magnus 

38
8
JoelSture:
Skulle vilja ha några anledningar varför

266
251
Formula76:
En snabb googling på vad ordet invasiv betyder.

''Invasiva främmande är arter som med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda.''

Om du tänker på om de kan sprida sig och föröka sig i hemmet (inte samma som invasiv) så ANTAR jag att de inte gör det, då jag tänker då hade de redan funnits här. Men det finns väl mängdet av olika arter.

5549
4227
Tropfrog:
Ok. Vi börjar med definitionen av invasiv:

"Invasiva främmande är arter som med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda."

Så bryter vi ner det:

Dubia har med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö. Men precis där slutar alla tecken på en invasiv art. Visserligen kan de föröka sig snabbt, men det innebär inte för den sakens skull att de kan sprida sig. Utanför en iordning gjord kultur överlever de inte länge.

Allvarlig skada för ekosystem, absolut inte. Vi har fortfarande vintrar i Sverige.

Allvarlig skada för infrastruktur: Absolut inte.

Allvarlig skada för mäniskor: visst, man kan bli allergisk mot frass, men det går knappast att kalla allvarlig skada.

Stora kostnader för samhälle och enskilda: Absolut inte.

Edit: så går det när man tar sig tid att skriva ett utförligt svar :)

Mvh
Magnus 

5549
4227
Tropfrog:
Formula76 skrev:

Om du tänker på om de kan sprida sig och föröka sig i hemmet (inte samma som invasiv) så ANTAR jag att de inte gör det, då jag tänker då hade de redan funnits här. Men det finns väl mängdet av olika arter.

Det finns många arter av kackerlackor. Men bara en art av dubia, som ju frågan handlar om.

Mvh
Magnus

38
8
JoelSture:
Måste ett terrarium för dubia vara väldigt varmt? (liksom 20+ grader) Annars förökar dom sig inte?
Hur fuktigt ska det vara?

38
8
JoelSture:
Ni vet att på ett skötselråd står det vad som är absolut bäst för djuret, men jag undrar vad som faktiskt är nödvändigt/inte överdriven kostnad

5549
4227
Tropfrog:
I rumstemperatur klarar sig en koloni, men förökningshastigheten är så låg att den sakta kommer att tyna bort. 24 grader anses minsta temperatur för att kolonin skall överleva på lång sikt. Vill du föda upp djur att mata med och skatta kulturen med jämna mellanrum, bör du nog upp i åtminstone 28. Förökningshastigheten ökar med temperaturen, men denna ökning avtar kring 32 grader. 35 anses som max temperatur.

Luftfuktighet bör vara över 60%

Detta är generella råd. Du gör bäst i att börja där, sen justera efter dina egna erfarenheter och behov. Temperaturen är det du använder för att styra lagom förökningstakt enligt dina behov.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild