Försäkring av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

81
154
Pngtaipan:
Har åkt land och rike runt. NÄr jag haft sjuka ödlor / ormar,
det är en självklar sak :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Jag har nu en skäggagam och ingen orm, men den har jag försäkrad.
Jag är med och driver en skäggisgrupp på Fb där vi skrivit ihop ett skötselråd och tar då upp just frågan om man ska ha försäkring eller inte. Detta är skrivet om skäggisar, men det lär juh gälla ganska lika för ormar. =)
Hoppas det gör dej lite klokare!

Försäkring och veterinär
I dagsläget är det enbart Agria man kan vända sig till om man vill försäkra sin
skäggagam. Vill man försäkra sin skäggagam där så kommer det kosta ~600-800kr
per år och ödla beroendes på vad man väljer för tillval som ska ingå i försäkringen.

Man kan inte räkna med att ens skäggagam alltid kommer vara frisk och kry, och man
måste då räkna med att man kanske måste göra ett veterinärbesök.
Veterinärbesök kan ofta dra iväg i pris om det är något lite allvarligare man måste
göra, och det kan då vara skönt att ha en försäkring som kan hjälpa en i dessa fall.

Har man flera djur så är det kanske inte ekonomiskt hållbart att ha alla djur
försäkrade. Man bör då se till att man kanske varje månad lägger undan en summa
pengar som är dedikerade till veterinärbesök utifall att det skulle behövas.
Det är trots allt din skyldighet som djurägare att vara ansvarig för din skäggagams
hälsa och välmående. Har man inte ekonomisk täckning utifall att man skulle behöva
göra ett veterinärbesök ska man ej ha djuret ifråga.

Ett tips för att få en liten hälsokontroll kan vara att istället för att lämna in ödlan till
veterinären på en årlig hälsoundersökning kan vara att lämna in ett avföringsprov.
Därigenom kan man få en bra statusindikering om hälsan på din skäggagam.

42
8
JonasC:
Pngtaipan skrev:
Har åkt land och rike runt. NÄr jag haft sjuka ödlor / ormar,
det är en självklar sak :)

Lite nyfiken bara, har du någon veterinär som är villig att jobba med giftiga ormar?:)

81
154
Pngtaipan:
ja det har jag, men tänker inte lägga ut namn här

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Pngtaipan skrev:
ja det har jag, men tänker inte lägga ut namn här

Sysslar han med det svart då eller eftersom du inte kan nämna veterinärens namn ? :) Är väl ingen hemlighet om man nu är veterinär och tar emot giftiga djur på sin klinik, eller? 

81
154
Pngtaipan:
Nej men inget som behöver hängas ut här..
Jag hittade personen efter mycket spårannde och lämnar det åt andra att göra det samma

94
21
jespercarlssoon:
Pngtaipan skrev:
Nej men inget som behöver hängas ut här.. 

På vilket sätt hänger man ut någon om man hänvisar någon till det dom jobbar på och också tjänar pengar på? Ända som händer är att han tjänar på det?

81
154
Pngtaipan:
Jag har sagt mitt i detta. :)

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Är väl superbra om man kan stötta varandra och dela med sig av tips i hobbyn, särskilt om det kanske kan rädda ett djurs liv. Vore själv intresserad av att veta, men ingen tvingar någon till något.

81
154
Pngtaipan:
HappyLucky skrev:
Är väl superbra om man kan stötta varandra och dela med sig av tips i hobbyn, särskilt om det kanske kan rädda ett djurs liv. Vore själv intresserad av att veta, men ingen tvingar någon till något.

Jag har varit hos flera olika men av respekt för denna djurpark veterinärens privatliv tänker jag inte lämna ut kontakt uppgifter då jag lovat detta.  varken min avsikt att vara otrevlig eller annat
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild