Daniel_S skrev:
Ytterligare misslyckad avel (avbruten)
Har provat med min stora grupp korallfingergrodor men var tvungen att avbryta. Anledningen är att de kväker nästan lika högt som horngrodorna och dom gör det dygnet runt, konstant. Det är en stor grupp så det är många hanar som kväker i omgångar.
Vi sover på ovanvåningen, grodorna är på undervåningen med stängd dörr. Men ändå hörs grodorna så pass att det inte går att sova, spelar ingen roll om man lägger stora kuddar över huvudet kvackandet hörs högt igenom.
Jäkligt trist att behöva avbryta så här då de sitter i amplexus till och från, och jag är övertygad om att det skulle ge ett fullgott resultat om de fick hålla på ett par dagar. Men som läget är nu går det inte att fortsätta. Jag har inte sovit många timmar i natt. Min fru kommer troligen slå ihjäl både mig och grodor inom kort...
Och vad som hörst till grannarna... Ja, det vågar jag inte ens tänka på...
Jag vill ha tips på hur man kan ljudisolera terrariet. Jag skiter fullkomligt i vad det kan tänkas kosta.
Bästa vore om det fanns någon slags ljudisolerande duk att lägga över. Ett duntäcke räcker inte på långa vägar, det har jag redan provat.
Tar tacksamt emot alla tips! Kan även tänka mig att bygga någon slags låda kring hela terrariet, men då måste det vara proffesionellt utfört.
Haha, här om dagen tänkte jag skriva "vad glad att du inte har korallfingergrodor med vårkännslor" o.O
Min som jag har nu är relativt tysta av sig, kväker mest när regnsystemet drar igång, men för ett antal år sedan när jag hade en större grupp på 8 individer så lät det som ett sågverk i medelstor klass...
Jag isolerade ganska rejält med thermisol (cellplast)
Dock bor jag i hus o flyttade även burken till ett rum med bättre läge.
Nu utgår jag ifrån att du bor i lägenhet (med tanke på din oro för grannarna) så akustikplattor kan nog, som sagt vara mer lämpligt för dig?!