Är marknaden helt död?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
3
EatSleepMateDefend:
David skrev:
Många har ju en tendens att föda upp och intressera sig för samma sak, vilket är lite tråkigt. Ett tag är det morphade majsormar, sen morphade kungspyton, sen morphade boa constrictor, morphade trynsnokar osv.

Detta leder till att marknaden svämmar över av reptiler men samtidigt är utbudet ganska litet då det är så mycket samma. Så jag kan tycka det är svårt att hitta och köpa det jag vill ha ändå. 

Ja, det är väl lite så jag känner med iofs. Jag misstänker att mycket av utbudet som finns ( som inte är i diverse zoobutiker) hamnar just här på köp/sälj. Och där stannar de. Samtidigt verkar marknaden här sakna mycket av de enklare morpher som finns av djuren. 

Ni som har bord på mässor då? Blir ni av med era djur som ni vill sälja där?

69
39
NiklasTyreso:
Fredrik89 skrev:
Det gäller nästan alla reptiler. Tyvärr verkar det som om alla med intresse föder upp oavsett om de finns en marknad eller ej. Det leder till prisdumpning.

Tvärt om. Annonserna ligger kvar månad efter månad för att säljarna vägrar dumpa priserna till den nivå där det finns efterfrågan. 

Prisdumpare får dåligt rykte. En anledning till att säljarna inte dumpar priserna utan försöker sälja till högre pris än vad köparna vill betala kan vara att säljare som dumpar priset får stå ut med rykte och skitsnack som oseriösa som säljer skitdjur som inte går att få fullpris för mm mm.

Uppfödaren vill vara accepterad av andra uppfödare och visa att den är stolt över sina kvalitetsdjur och inte prisdumpar dem, som de som säljer skitdjur gör. Säljaren sitter hellre kvar med dyra djur osålda och har ett bra rykte, än prisdumpar djuren och kallas oseriös.

Ett argument för att hålla priserna uppe är även att köpare som får handla ett djur för en hundring ofta inte respekterar djuret och tar hand om det som om det var värdefullt. Köpare tar bättre hand om djur de betalat 5000 kr för än om djuret kostade 50 kronor, så säljare vill inte sälja hur billigt som helst för de vill att djuren ska komma till ett bra hem.

Många idag är influerade av djurrättsaktivister som anser att det är fel att avliva ett djur för att ingen människa vill ha det, att djuret har en rätt att leva ända till sin ålderdom. Tänker man att det är fel att avliva djur som ingen vill ha blir det såklart överskott på djur som annonseras ut utan att någon vill köpa dem.

741
681
Binks:
Jag tycker det känns som att för många ser sin chans att dra in storkovan när de köper vissa ormar och ödlor.
De köper 2 Ögonfransgeckos eller Kungspyton och börjar rita dollartecken på glasögonen när det kommer ungar.

Problemet är att det redan finns 2000ungar av exakt samma jävla färg och de ser då sitt briljanta affärsidé som INGEN annan tänkt på:
"Jag lägger mig någon hundring billigare än de andra" och så är de en av 300 andra säljare av samma art som lägger ut annonser om och om igen med samma stackars ormar.

Men de blir inte sålda och man tar då och slår till på några till för att få en annan färg, som man får ungar på och börjar rita dollartecken på glasögonen igen.
Men man får sitta och skänka bort dem med tillslut för man orkar inte sitta och vattna och mata 40st.

Har själv inte upplevt några problem med att sälja ungar på mina ormar utan det brukar finnas fler köpare än de finns ormar.
Priset skulle jag nog kunna höja lite och jag skulle nog få dem sålda i samma hastighet.
Skulle de börja märkas ett mindre intresse för arten så får man helt enkelt sära på dem och se om intresset kommer tillbaks eller inte.

173
253
Akesson:
NiklasTyreso skrev:

Tvärt om. Annonserna ligger kvar månad efter månad för att säljarna vägrar dumpa priserna till den nivå där det finns efterfrågan. 

Prisdumpare får dåligt rykte. En anledning till att säljarna inte dumpar priserna utan försöker sälja till högre pris än vad köparna vill betala kan vara att säljare som dumpar priset får stå ut med rykte och skitsnack som oseriösa som säljer skitdjur som inte går att få fullpris för mm mm.

Uppfödaren vill vara accepterad av andra uppfödare och visa att den är stolt över sina kvalitetsdjur och inte prisdumpar dem, som de som säljer skitdjur gör. Säljaren sitter hellre kvar med dyra djur osålda och har ett bra rykte, än prisdumpar djuren och kallas oseriös.

Ett argument för att hålla priserna uppe är även att köpare som får handla ett djur för en hundring ofta inte respekterar djuret och tar hand om det som om det var värdefullt. Köpare tar bättre hand om djur de betalat 5000 kr för än om djuret kostade 50 kronor, så säljare vill inte sälja hur billigt som helst för de vill att djuren ska komma till ett bra hem.

Många idag är influerade av djurrättsaktivister som anser att det är fel att avliva ett djur för att ingen människa vill ha det, att djuret har en rätt att leva ända till sin ålderdom. Tänker man att det är fel att avliva djur som ingen vill ha blir det såklart överskott på djur som annonseras ut utan att någon vill köpa dem.

Kan inte annat än att hålla med mycket av det som Niklas skriver här.

Jag upplever det ofta som så att köpare över lag inte är villiga att betala djurens "värde" utan dom vill köpa till en så billig peng som möjligt.
Kanske hänger det ihop med vårt lands "smala" marknad o folk då anser att dom, passivt mycket väl kan "pressa" priserna eftersom marknaden är så liten istället för att "investera" i djuren o där med hålla både djurens värde o välmående uppe.

412
419
Hadara:

Tycker som många här. Marknaden är inte död, däremot så säljs för mycket av samma skit... 

Sänka priserna hjälper inte alls. Det som vore bra är om inte varenda person avlade på kp, majsormar, skäggagamer, leopardgeckos, cresteds och boa constrictor. Hade man kunnat filtrera bort alla annonser som innehåller just dom arterna så hade det sett lite annorlunda ut :P 

Från de senaste 6 dagarna bara finns det 10 annonser på cresteds. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hadara skrev:
Tycker som många här. Marknaden är inte död, däremot så säljs för mycket av samma skit... 

Sänka priserna hjälper inte alls. Det som vore bra är om inte varenda person avlade på kp, majsormar, skäggagamer, leopardgeckos, cresteds och boa constrictor. Hade man kunnat filtrera bort alla annonser som innehåller just dom arterna så hade det sett lite annorlunda ut :P 

Från de senaste 6 dagarna bara finns det 10 annonser på cresteds. 

Priserna är låga för att folk avlar på dessa arter ovadsett om de finns en marknad eller ej.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Akesson skrev:

Kan inte annat än att hålla med mycket av det som Niklas skriver här.

Jag upplever det ofta som så att köpare över lag inte är villiga att betala djurens "värde" utan dom vill köpa till en så billig peng som möjligt.
Kanske hänger det ihop med vårt lands "smala" marknad o folk då anser att dom, passivt mycket väl kan "pressa" priserna eftersom marknaden är så liten istället för att "investera" i djuren o där med hålla både djurens värde o välmående uppe.

Köparna behöver inte pressa prisserna det finns ett överskott på billiga reptiler.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
NiklasTyreso skrev:

Tyvärr så är det nog inte så. Det hade varit bättre att de inte avlade utan att veta om det finns potentiella köpare.

412
419
Hadara:

Fredrik89 skrev:

Priserna är låga för att folk avlar på dessa arter ovadsett om de finns en marknad eller ej.

ja precis :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Angående om man får sålt djur på mässorna om man har bord så är det givna svaret att det beror helt på vilket utbud du har samt vad besökarna är ute efter eller intresserade av :) Det varierar nog kraftigt vem man frågar! Dom få gånger vi haft bord har vi sålt över hälften av ormarna varje gång vilket jag personligen anser vara mycket bra! :) Har man fina djur är ju chansen större att folk handlar av dig samtidigt är det många nybörjare som besöker mässorna och är ute efter precis dom arterna vi beskriver som "aveln överstiger garanterat efterfrågan". Exempelvis majsorm, kungspyton, skäggagam, ögonfransgecko osv... Det är såklart bra att inte alla ormar behöver kosta flera tusentals kronor men någon jä**a måtta måste det vara tycker jag :) Sälja en orm för 200kr är bara så fruktansvärt fel. ALLA arter skulle kosta mer pengar, punkt slut. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild