Är marknaden helt död?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
3
EatSleepMateDefend:
Observera, detta är ingen känga åt någon, varken här på terrariedjur eller annan stans, utan mer en undran om hur det står till ute i landet bland oss terrarienördar.
Jag ser exempelvis här på forumet samma annonser månad efter månad, med mycket små variationer. Varför det? Är det de svenska priserna som är för höga eller finns det helt enkelt ingen marknad?

Exempelvis, en vuxen rutpyton skulle inte ligga länge till salu i USA, här verkar du inte kunna bli av med dem alls. Lika så med KPs, för att inte ta om boor. Visst, större marknad, men utbudet är också större, och vi har trots allt liknade kultur.

Vad tycker DU är rimliga priser på olika ormar? Vad får dig att handla?
Och du som har bord på mässor, blir du av med dina djur?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EatSleepMateDefend skrev:
Observera, detta är ingen känga åt någon, varken här på terrariedjur eller annan stans, utan mer en undran om hur det står till ute i landet bland oss terrarienördar.
Jag ser exempelvis här på forumet samma annonser månad efter månad, med mycket små variationer. Varför det? Är det de svenska priserna som är för höga eller finns det helt enkelt ingen marknad?

Exempelvis, en vuxen rutpyton skulle inte ligga länge till salu i USA, här verkar du inte kunna bli av med dem alls. Lika så med KPs, för att inte ta om boor. Visst, större marknad, men utbudet är också större, och vi har trots allt liknade kultur.

Alla föder upp KP marknaden är översvämmad med billiga ormar.

9
3
EatSleepMateDefend:
Yes, men det gäller ju verkligen inte bara KP, utan alla ogiftiga ormar vad det verkar. Och ang KPs, priser runt 3-5000 spänn för en piebald verkar ingen vara beredd att betala eller 200 spänn för en normal, eller tusenlappen för en djungelrut, eller 500 spänn för en boa..Listan kan göras lång.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Yes, men det gäller ju verkligen inte bara KP, utan alla ogiftiga ormar vad det verkar. Och ang KPs, priser runt 3-5000 spänn för en piebald verkar ingen vara beredd att betala eller 200 spänn för en normal, eller tusenlappen för en djungelrut, eller 500 spänn för en boa..Listan kan göras lång.

Det gäller nästan alla reptiler. Tyvärr verkar det som om alla med intresse föder upp oavsett om de finns en marknad eller ej. Det leder till prisdumpning.

9
3
EatSleepMateDefend:
Precis! Men är det kanske vad som behövs? Vad jag menar är, övervärderar säljaren djurets värde?
Skulle exempelvis en piebald för 2000:- också ligga kvar månad efter månad på köp/sälj? Om inte, kanske det är det riktiga värdet och inte 5000?

Nu låter det hårt och hemskt med priser på levande djur, men sådan är ju verkligheten.

184
218
Kristian_F:
"Lätt" morphade djur leder ofta till en explosionsartad uppfödningasvåg, där det till sist blir lite som att köpa lösgodis... Creampieeyballsuperhetförchokladmedannanas...osv...osv... Kanske ses som ett "lätt" sätt att dra in bra med pengar om man är först med någon polkagrisliknande ödla/orm som aldrig tidigare sett dagens ljus. Sen tar det ju stopp när marknaden är mättat. Personligen ger jag inte mycket för alla morpher, gillar orginalen bättre på alla sätt. En stor anledning till varför jag inte gillar morpher är djurens hälsoaspekter, vid detta linjeavlande av folk som kanske inte har stenkoll på vad de håller på med överhuvudtaget (rent genetiskt då alltså), en del är säkert duktiga, men en genetisk degenerering är i princip oundvikligt när recessiva anlag ska framhävas så fort som möjligt. Vilket de mest "attraktiva" morpherna är resultatet av.

Sen att prisdumpa djur är i mina ögon ingen bra idè, ett relativt högt pris blir en större investering och leder till att människor med ett inte så genuint intresse får svårare att impulsköpa något som senare inte ändå var en så stor investering. När marknaden börjar mättas så slutar man att sätta ihop sina djur helt enkelt, då slipper man problematiken. Kanske avlar var tredje/fjärde år istället då är en bättre idè... Eller avlar när man väl har köpare är en annan idè. Skulle personligen inte ha några som helst problem med att vänta nåt år på ett friskt kvalitetsdjur om jag nu var intresserad av att investera i ett.

Prissättning följer ju alltid tillgång och efterfrågan, förr eller senare blir ju de överprissatta djuren billiga om inget säljs. Den marknaden reglerar sig själv.
Men sålänge det finns någon som vill betala 5000:- för en lösgodisorm så kommer den kosta 5000:- ;)

Priserna i USA och här i Sverige blir ju svåra att jämföra då storleksskillnaden på potentiella kunder villiga att spendera kapital är enorm.

Svaret på en av dina frågor då, jag handlar det som intresserar mig, om det är ett djur som kostar, sålänge det står i relation till vad jag upplever att jag får så köper jag, annars inte. Betalar gärna lite extra för kvalitet och vetskapen om att den jag köper av är vettig i sin relation till djurhållningen.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Att jämföra marknaden i lilla Sverige med marknaden i USA går nog inte... Förutsättningarna är så pass olika. Jag tror absolut inte dom svenska priserna är för höga, bara kolla runt bland annonser så ser du hur extremt låga priser vissa sätter på sina djur. Jag tycker nästan alla arter är på tok för billiga för sitt eget bästa, tråkigt!

Sen blir det väl såhär när "alla" med en kp hemma ska ta en kull eller flera bara för att det är roligt... Då blir det större utbud än efterfrågan, där är vi nu på många av dom vanligaste arterna :) Bättre att ge bort dessa ungar som foder istället för att slumpa iväg djuren för några ynka hundringar.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
"Vad får dig att handla?"

Jag är en sån som tycker om morphade djur och det skäms jag inte för, sen får folk ha vilka åsikter de vill om de djuren och de som köper dem ;) 

Själv köper jag bara djur som jag personligen tycker är fina att titta på. Morph eller pris har mindre betydelse, jag sparar hellre ihop mer pengar några månader extra än nöjer mig med det jag nästan vill ha bara för att det är billigare! Men jag kanske har udda smak då jag väldigt sällan finner det jag vill ha i Sverige, tyvärr! 

Kan tycka att man i Sverige överlag är ganska ovilliga till att betala lite extra oavsett om det är djur eller tillbehör. Det ska prutas på allt! 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jonas_ skrev:

Att jämföra marknaden i lilla Sverige med marknaden i USA går nog inte... Förutsättningarna är så pass olika. Jag tror absolut inte dom svenska priserna är för höga, bara kolla runt bland annonser så ser du hur extremt låga priser vissa sätter på sina djur. Jag tycker nästan alla arter är på tok för billiga för sitt eget bästa, tråkigt!

Sen blir det väl såhär när "alla" med en kp hemma ska ta en kull eller flera bara för att det är roligt... Då blir det större utbud än efterfrågan, där är vi nu på många av dom vanligaste arterna :) Bättre att ge bort dessa ungar som foder istället för att slumpa iväg djuren för några ynka hundringar.

Precis problemet är att alla föder upp oavsett om de finns en marknad eller ej. Det leder till prisdumpning.

496
213
David:
Många har ju en tendens att föda upp och intressera sig för samma sak, vilket är lite tråkigt. Ett tag är det morphade majsormar, sen morphade kungspyton, sen morphade boa constrictor, morphade trynsnokar osv.

Detta leder till att marknaden svämmar över av reptiler men samtidigt är utbudet ganska litet då det är så mycket samma. Så jag kan tycka det är svårt att hitta och köpa det jag vill ha ändå. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild