Led-belysning till nytt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
0
Twix:
a6lex skrev:

Inte speciellt mycket ljus om man jämför med utomhus i solen, den växer dålig om man inte har mycket ljus. Ska du köra med LED så skulle jag rekomendera du kollar på Dusk Tropic :)

Nä det är klart men jag tyckte det lät mycket. Behöver du värmelampa om du kör full belysning?

13
0
Twix:
Kristian_F skrev:

En lite sidnot här är att mossor behöver ca 7000 lux för att växa bra (enligt dusk).
Den här är bra att omvandla lumen till lux med: www.ledrise.com/shop_content.php?coID=19

Så på 90 cm behövs ca 5000 lumen OM spridningsvinkeln på ljuskällan är 60 grader. Är spridningsvinkeln istället 90 grader behöver du 10500 lumen för att få 7000 lux från 90 cm höjd.

Men du kanske inte ska just mossor hos din kp :), men lite att tänka på ändå om man vill ha lite växter som man inte vill ska bli långa och rangliga ;)

a6lex skrev:

Inte speciellt mycket ljus om man jämför med utomhus i solen, den växer dålig om man inte har mycket ljus. Ska du köra med LED så skulle jag rekomendera du kollar på Dusk Tropic :)

Bra sida, perfekt att få lite referenser ifrån. Verkar som att det är liknande förhållanden som akvarium, om växterna växer uppåt och blir tunna så är det för lite ljus... Kommer väl inte ha några jättekrävande växter men värt att tänka på vid planering och plantering ;)

376
359
a6lex:
Twix skrev:

Nä det är klart men jag tyckte det lät mycket. Behöver du värmelampa om du kör full belysning?

Inga värmelampor utan kyler lysramperna med fläktar istället.

295
270
barkskog:
Hadara skrev:
tänk dock på att LED inte avger UVA om det inte är speciella LED lampor.  Därför bör du även ha någon lampa/lysrör som inte är LED

Reptiler, amfibier och fåglar ser UVA-strålning som bland annat påverkar hur de ser färger. Utan UVA ser de inte inte omgivningen på ett naturligt sätt.
Solar Raptor har tagit fram en LED-belysning som ger UVA

412
420
Hadara:
barkskog skrev:

Reptiler, amfibier och fåglar ser UVA-strålning som bland annat påverkar hur de ser färger. Utan UVA ser de inte inte omgivningen på ett naturligt sätt.

JO men det vet jag :) / Sussie som köpt massor av solar raptor ramper av dig ;) 

295
270
barkskog:
Hadara skrev:

JO men det vet jag :) / Sussie som köpt massor av solar raptor ramper av dig ;) 

Jag vet att du vet men de som skaffar vanlig LED-belysning utan UVA vet nog inte att ljuset inte blir vitt för reptiler.

412
420
Hadara:
barkskog skrev:

Jag vet att du vet men de som skaffar vanlig LED-belysning utan UVA vet nog inte att ljuset inte blir vitt för reptiler.

Jaha jag tolkade som att du taggade mig för att förklara för just mig :p sorry

240
183
Mickee:
barkskog skrev:

Om man dimmrar ledbelysning så börjar den "flimmra", jag ser det inte men en kamera avslöjar flimmret, så nu undrar jag om reptilers ögon uppfattar flimmret?

295
270
barkskog:
Flimret i kameran kan ha att göra med frekvens på lampan och ljusinställning på kameran.
Får flimmer i kameran på en viss armatur  och lampa inomhus men inte på samma armatur i det ljusare växthuset då kamerans automatik ställer in på en annan bländare eller vad det kan heta.

Det påstås att reptiler tydligare ser flimmer tydligare från lågfrekventa T8-armaturer än från mer högfrekventa T5.

240
183
Mickee:
barkskog skrev:
Flimret i kameran kan ha att göra med frekvens på lampan och ljusinställning på kameran.
Får flimmer i kameran på en viss armatur  och lampa inomhus men inte på samma armatur i det ljusare växthuset då kamerans automatik ställer in på en annan bländare eller vad det kan heta.

Det påstås att reptiler tydligare ser flimmer tydligare från lågfrekventa T8-armaturer än från mer högfrekventa T5.

Ok, bra att veta!
Tack för infon om T5, precis fått hem en Sunblaster :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild