Epiweb

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

373
171
Anathawa:
hormoslyr skrev:

Notera att jag skriver magasin. Dränering betyder bortforsling av vätska. Hur blöt jorden blir beror på hur mycket vatten man häller på innan det gamla är borta. Något egentligt dränlager är det inte frågan om i ett tätt system. Då krävs någon form av utlopp från burken. I övrigt är substratvalet i mångt och mycket en fråga om tycke och smak. :-)

Jag tror jag förstår vad du skriver nu. :)

Leca under jord, med eller utan duk, gör inte jorden torrare, så det du menade med att ha magasin, för torrare jord, är, gissar nu, att du kan ha antingen torrare substrat pga magasinet håller luftfuktigheten i terrariet, minskar behovet av vatten uppifrån pga kapillärkraft, eller att cellerna är fyllda ända upp till jordkontakten så att den motvända dräneffekten av grovkornigt dräneringsmaterial uteblir?

6
6
hormoslyr:
Det är finessen men det kräver lite fingertoppskänsla vid vattningen ?

129
114
kekke:
hormoslyr skrev:

Epiweb är ett kanonfint bakgrundsmaterial. Här är vår grodburk. Sump med pump...vattnet rinner fint igenom och perfekt rotning av ficus pumila såväl som orkidéer och bromelior. 

Fint! Jo funderat på Epiweb men skulle behöva ca 2m2 till mitt bygge så blir lite väl dyrt känner jag.

376
359
a6lex:
kekke skrev:

Fint! Jo funderat på Epiweb men skulle behöva ca 2m2 till mitt bygge så blir lite väl dyrt känner jag.

980kr för 2m^2, inte så faligt ändå! Blir nog inte jättemycket billigare med dukar, lekakulor och substrat.

129
114
kekke:
a6lex skrev:

980kr för 2m^2, inte så faligt ändå! Blir nog inte jättemycket billigare med dukar, lekakulor och substrat.

Väggarna jag tänker på nu, bottnen blir leca,duk och såjord. blir max 150kr för det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild