Epiweb

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
3
tobiasviktor:
tjenare någon här som har erfarenheter av epiweb? Har tänkt plantera lite växter i burken och undrar mest över hur folk har lagt upp det. 

Jag fick tipset om att köra Leca kulor o sen epiweb och torv som substrat. 

Bör detta funka? 
Räcker det med bara en liten bit epiweb under växten eller bör jag köpa o täcka hela botten? 

Hur har ni gjort?
har ni några bra knep eller tips som kan vara bra för en nybörjare att veta? 

Mvh Tobias 

6
6
hormoslyr:
Hej där. Epiweb är främst ett luftigt och genomsläppligt material som är tänkt att fästa orkidéer, bromelior och andra klättrande/hängande växter på. Vatten rinner lätt genom skivorna men de håller inget vatten så rötterna ruttnar inte. Det finns ingen anledning att köpa dyr Epiweb om du ska ha den som underlägg till växter. Ta leca i botten och om du vill ha lite magasin så att jorden inte blir för blöt. Om du inte vill att jorden ska hamna i lecan lägger du fiberväv av valfri sort mellan leca och jord. Plantera som vanligt och lägg förslagsvis täckbark av någon lämplig sort. Jag använder orkidékompost... Fint och näringsfattigt. Lycka till. 

376
359
a6lex:

Jag kör med EpiWeb i botten och det fina är att man behöver knappt ha någon gjord för rötterna fäster i EpiWeben. Det är även väldig bra att ha som dränering, då jag kör med IIS så har jag en reservoir som är ca 60mm hög under botten.

Såhär ser min ut:

6
6
hormoslyr:
Mycket fint och praktiskt om du ska köra regnskog med dysor  och allt men om du ska plantera vanliga växter och i princip vattna med kanna så är Epiweb overkill.  Fast jäkligt snyggt ?

376
359
a6lex:
hormoslyr skrev:
Mycket fint och praktiskt om du ska köra regnskog med dysor  och allt men om du ska plantera vanliga växter och i princip vattna med kanna så är Epiweb overkill.  Fast jäkligt snyggt ?

Är inget proffs på växter, men växer utav sate i mitt terrarium och epiwebben är full med rötter :) dock så är det ju inte så dyrt!

6
6
hormoslyr:
Helt riktigt.  Min poäng är bara att du kan köra hydrokultur rakt i lecakulorna om du vill eller plantera i jord.  Man vinner ingenting särskilt på att ha webben i horisontalplanet.  Oavsett vilken metod eller vilket substrat man väljer så gäller det att om det fungerar så gör man rätt.  Jag gillar dina burkar och med tanke på hur det växer i dem gör du helt rätt.  Jag har jobbat med tropiska växter i alla substrat i över 10 år så jag kanske är en smula yrkesskadad. 

129
114
kekke:
hormoslyr skrev:
Helt riktigt.  Min poäng är bara att du kan köra hydrokultur rakt i lecakulorna om du vill eller plantera i jord.  Man vinner ingenting särskilt på att ha webben i horisontalplanet.  Oavsett vilken metod eller vilket substrat man väljer så gäller det att om det fungerar så gör man rätt.  Jag gillar dina burkar och med tanke på hur det växer i dem gör du helt rätt.  Jag har jobbat med tropiska växter i alla substrat i över 10 år så jag kanske är en smula yrkesskadad. 

Kapar tråden lite. Håller på med ett regnskogsbygge och inte valt vad jag ska ha som bakgrund. Något tips? Vill kunna fästa växter i den och fukten kommer från regnsystsem så något som med fördel kan hålla lite fukt. Vore en fördel om det är billigt också!

373
171
Anathawa:
hormoslyr skrev:
Hej där. Epiweb är främst ett luftigt och genomsläppligt material som är tänkt att fästa orkidéer, bromelior och andra klättrande/hängande växter på. Vatten rinner lätt genom skivorna men de håller inget vatten så rötterna ruttnar inte. Det finns ingen anledning att köpa dyr Epiweb om du ska ha den som underlägg till växter. Ta leca i botten och om du vill ha lite magasin så att jorden inte blir för blöt. Om du inte vill att jorden ska hamna i lecan lägger du fiberväv av valfri sort mellan leca och jord. Plantera som vanligt och lägg förslagsvis täckbark av någon lämplig sort. Jag använder orkidékompost... Fint och näringsfattigt. Lycka till. 

Viktigt att veta:
Dräneringslager funkar inte som dränering.
Jord ovan dränering blir blötare istället.

6
6
hormoslyr:
kekke skrev:

Kapar tråden lite. Håller på med ett regnskogsbygge och inte valt vad jag ska ha som bakgrund. Något tips? Vill kunna fästa växter i den och fukten kommer från regnsystsem så något som med fördel kan hålla lite fukt. Vore en fördel om det är billigt också!

Epiweb är ett kanonfint bakgrundsmaterial. Här är vår grodburk. Sump med pump...vattnet rinner fint igenom och perfekt rotning av ficus pumila såväl som orkidéer och bromelior. 

6
6
hormoslyr:
Anathawa skrev:

Viktigt att veta:
Dräneringslager funkar inte som dränering.
Jord ovan dränering blir blötare istället.

Notera att jag skriver magasin. Dränering betyder bortforsling av vätska. Hur blöt jorden blir beror på hur mycket vatten man häller på innan det gamla är borta. Något egentligt dränlager är det inte frågan om i ett tätt system. Då krävs någon form av utlopp från burken. I övrigt är substratvalet i mångt och mycket en fråga om tycke och smak. :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild