Vattendamm och pump , vad krävs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Damienlexus:
Jag funderade på att installera en 150-250 liters damm i terrariet med möjlighet att tappa ut vattnet i botten för enklare rengöring .. Har spontant tittat på tex bauhaus dammar som förslag . Nu undrar jag hur stark pump/filter jag skall använda för att kunna rena vattnet från avföring automatiskt så pass dagligen  att det eventuellt skulle kunna få ner vatten bytet och ordentlig rengöring till 1-4 ggr i månaden. Har ingen som helst kunskap om större dammar och vad som krävs .. och ja just det , det är ödlor i terrariet /terrarierna blandannat 3 stäppvaraner i ett och det ger ju en hel del avföring per dag ... och är växter och fisk något som skulle kunna gynna klimatet i dammen ? Tack på förhand och som sagt ,, har ingen som helst koll på denna biten så förklara gärna så att man förstår ;)  mvh

376
359
a6lex:
Damienlexus skrev:
Jag funderade på att installera en 150-250 liters damm i terrariet med möjlighet att tappa ut vattnet i botten för enklare rengöring .. Har spontant tittat på tex bauhaus dammar som förslag . Nu undrar jag hur stark pump/filter jag skall använda för att kunna rena vattnet från avföring automatiskt så pass dagligen  att det eventuellt skulle kunna få ner vatten bytet och ordentlig rengöring till 1-4 ggr i månaden. Har ingen som helst kunskap om större dammar och vad som krävs .. och ja just det , det är ödlor i terrariet /terrarierna blandannat 3 stäppvaraner i ett och det ger ju en hel del avföring per dag ... och är växter och fisk något som skulle kunna gynna klimatet i dammen ? Tack på förhand och som sagt ,, har ingen som helst koll på denna biten så förklara gärna så att man förstår ;)  mvh

En vanlig akvariepump med filter skulle ju funka, sen införa lite bakteriekultur så man har akvariekvalite på det. Du skulle du knappt behöva byta, kanske ha några malar som tar hand om alger och avföring.

184
218
Kristian_F:
Nja, "knappast aldrig behöva byta" är nog att ta i med den mängden avföring som möjligen kommer att hamna i vattnet. Vet inga malar som äter avföring, de flesta äter nog alger. Minst 3 volymer i timmen behövs i filterkapacitet, gärna 4 vid kraftigare nedsmutsning. Sen tar det 3-6 veckor för alla bakterier i kvävecykeln att etablera sig (man kan köpa kulturer i akvariebutik, då går det självklart snabbare). Det absolut bästa filtreringen för högt belastade system är en sump, kolla youtube. Alternativt är ett ytterfilter i min mening, inget mindre, SPECIELLT inte om du även kommer att ha fisk i. Om du inte kommer ha fisk i så är troligvis ammonium inget problem. Men för en effektiv nitrat hantering krävs växter, och/eller kontinuerliga vattenbyten samt bra filtrering  varje eller varannan vecka beroende på vattenvärden. Höga nitrat koncentrationer leder ofta till algpåväxt, speciellt om man inte har grymt bra ljus och mycket växter. Ska du bara ha det som "badvatten är ju alger och dyligt inget större problem. Nitratreducerande bakterier kräver en anaerob (syrefattig) miljö vilket kräver ett kvalitativt filtermedia.

Sen fins det ju "low-tech" akvarium också, men då är ju belastningen på systemet inte så stort. Vattenkvalite är mer komplicerat än vad man tror...:) Konternueliga vattenbyten under 3-4 ggr i månaden kommer du nog inte ifrån med den belastningen, om du vill hålla en bra vattenkvalite, vilket jag antar att du vill, men andra kanske har mer idèer om det?

9
1
Damienlexus:
Kristian_F skrev:
Nja, "knappast aldrig behöva byta" är nog att ta i med den mängden avföring som möjligen kommer att hamna i vattnet. Vet inga malar som äter avföring, de flesta äter nog alger. Minst 3 volymer i timmen behövs i filterkapacitet, gärna 4 vid kraftigare nedsmutsning. Sen tar det 3-6 veckor för alla bakterier i kvävecykeln att etablera sig (man kan köpa kulturer i akvariebutik, då går det självklart snabbare). Det absolut bästa filtreringen för högt belastade system är en sump, kolla youtube. Alternativt är ett ytterfilter i min mening, inget mindre, SPECIELLT inte om du även kommer att ha fisk i. Om du inte kommer ha fisk i så är troligvis ammonium inget problem. Men för en effektiv nitrat hantering krävs växter, och/eller kontinuerliga vattenbyten samt bra filtrering  varje eller varannan vecka beroende på vattenvärden. Höga nitrat koncentrationer leder ofta till algpåväxt, speciellt om man inte har grymt bra ljus och mycket växter. Ska du bara ha det som "badvatten är ju alger och dyligt inget större problem. Nitratreducerande bakterier kräver en anaerob (syrefattig) miljö vilket kräver ett kvalitativt filtermedia.

Sen fins det ju "low-tech" akvarium också, men då är ju belastningen på systemet inte så stort. Vattenkvalite är mer komplicerat än vad man tror...:) Konternueliga vattenbyten under 3-4 ggr i månaden kommer du nog inte ifrån med den belastningen, om du vill hålla en bra vattenkvalite, vilket jag antar att du vill, men andra kanske har mer idèer om det?

Ok tack, en sump verkade ju inte för avancerat att bygga så det var verkligen en bra idé.  Fisk skulle jag gärna ha i och växter känner jag självklart är ett måste . Ljuset är mestadels HID nu mer . Jag antog att vattenkvalite var lätt klurigt ha ha därför jag vänder mig till proffs ;)
En stark pump som drar 3-4ggr volymen , gärna sump lr ytterfilter. Växter och fisk är ett pluss och bra ljus är en bra förutsättning för bra vattenkvalite.  Har jag förstått då? :) 

184
218
Kristian_F:
Damienlexus skrev:

Ok tack, en sump verkade ju inte för avancerat att bygga så det var verkligen en bra idé.  Fisk skulle jag gärna ha i och växter känner jag självklart är ett måste . Ljuset är mestadels HID nu mer . Jag antog att vattenkvalite var lätt klurigt ha ha därför jag vänder mig till proffs ;)
En stark pump som drar 3-4ggr volymen , gärna sump lr ytterfilter. Växter och fisk är ett pluss och bra ljus är en bra förutsättning för bra vattenkvalite.  Har jag förstått då? :) 

Ja :). Tilläggas kan att kvävecykeln ser ut i sin enkelhet ut såhär: ammonium - (aerob) > nitrit - (aerob)> nitrat -(anaerob) > kvävgas.
De denitrifierande bakterierna Nitrat -> Kvängas (N2) lever ofta tätt inpå de nitrifierande bakterierna, så de har således en stadig och relativ lättilgänglig födokälla. Det är även samma hos bakterierna i de första stegen. Därför man inte ser ammoniumen eller nitriten på tester när systemet är inkört. De som gör om ammonium -> nitrit -> nitrat gör det så snabbt och effektivt att de mellanliggande stegen inte detekteras på vattentester.

Fiskar utsöndrar ammonium (NH4+) via sitt "urin", detta är en väldigt vätskekrävande form av kvävehantering, men som alla vet har fiskar oftast inget problem med tillgång till vatten. Det är även väldigt giftigt och behöver således spädas med massa vatten innan utsöndring av kroppen. Så ett plus är de inte i den bemärkelsen, då de ytterligare belastar systemet då det i slutänden blir mer nitrat i systemet. Men man behöver ju inte överbefolka det med massa stora ciklider direkt ;).

Reptiler har urinsyra (C5H4N4O3) vilket är en mycket mer energikrävande form av kvävehantering. Den adaptionen leder dock till ett väldigt reducerat vattenbehov. Jag vet inte hur detta hanteras i ett akvariesammanhang? Någon som är vassare på vattenkemi kanske har något vettigt att tillägga...

Det sumpen gör bättre än exempelvis ett ytterfilter är att öka den totala vattenvolymen, vilket är ett stort plus då det "buffrar" för svängningar i koncentrationen av dåliga ämnen. "En droppe i en kaffekopp eller en droppe i ett badkar"

9
1
Damienlexus:
Börjar med den här tills jag byggt sumpen

9
1
Damienlexus:
Mer tips på fisk/växter motages tacksamt oxå såklart , nu blir det tropiskt klimat då min indicus ska ha dammen . 

179
47
Reptilmannen2002:
Hur stort terrarium har du?

9
1
Damienlexus:
Reptilmannen2002 skrev:
Hur stort terrarium har du?

Lite drygt 2 meter åt alla håll 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Damienlexus skrev:
Mer tips på fisk/växter motages tacksamt oxå såklart , nu blir det tropiskt klimat då min indicus ska ha dammen . 

Musselblomma/vattensallad (Pistia stratiotes) är en flyt växt och mycket lämplig vattenrenande växt. Jag skulle avstå helt från fisk då det ökar belastnigen på vattnet och kommer bli uppätna av varanen. Jag skulle satt in något sorts avlopp för att underlätta vattenbyten. Att håva upp all skitt så fort du ser det kommer också att underlätta. Kolla med folk som har vattensköldpaddor hur de håller rent.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild