Terrariebygge - delux

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

129
114
kekke:
anders skrev:
Gillar högteknologiska terrarium, ska bli kul att se slutresultatet.
Kommer du ha någon display eller liknande så att du kan se temperatur, luftfuktighet m.m.?

Kan nog bli något i de stilen. Tanken är en platta där det visas em bild av hela terrariet och genom att peka på de olika växterna och djuren få upp diverse info. 

376
359
a6lex:

kekke skrev:

Kan nog bli något i de stilen. Tanken är en platta där det visas em bild av hela terrariet och genom att peka på de olika växterna och djuren få upp diverse info. 

Tror dock inte att RP stödjer RGB, men går ju att köra en LCD för temp och fuktighet. Sen kan man koppla upp plattan till en hemsida kopplad till din RP :) Där kan man ju både övervaka och konfiguera :)

Edit: titt på fan, det gjorde den visst!

www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmoddning/raspberry-pi-7-touch-screen/241799.8965/?gclid=Cj0KEQjwrYbIBRCgnY-OluOk89EBEiQAZER58sloEe1nhjrVgDPwXS0uYlNSzM4NPUGFkmYlpE22iR8aAsKG8P8HAQ

68
10
StaOlog:
kekke skrev:

Har fått ihop styrsystemet mer eller mindre. Med noll kunskap i programmering så har jag följt denna sidan www.raspiviv.com/ som har ett bra steg för steg och kod som är klar. Vill dock ha det lite annorlunda och fler funktioner så satt en kompis på att fixa det åt mig.

Monterad L profiler högst upp där "taket" av plexi kommer att vila, även några L profiler där belysningen kan vila. Under plexit ska någon form av ljusraster monteras för att dölja allt ännu mer.

Det ska bli jäkligt kul att se hur det blir då det är färdigt! Väntar med spänning då detta är något jag själv (som sagt) velat pilla med länge!

Vet inte va din polare ska ändra/lägga till, men en funktion som iaf jag velat ha är dels dimning av ljus så ljuset tänds från noll till max över tex 30 min. Sedan hade det varit riktigt coolt med årstidsväxlingar, alltså så att ljustiderna ändras efter kalendern. =)
Tex något som styr en lampa för månljus kunde med vara något. Typ 10% då det är nymåne för att sedan rampas upp till 100% vid fullmåne.

Programmering är dock inte något jag har tålamod med nuförtiden. =/

373
171
Anathawa:
StaOlog skrev:

Det ska bli jäkligt kul att se hur det blir då det är färdigt! Väntar med spänning då detta är något jag själv (som sagt) velat pilla med länge!

Vet inte va din polare ska ändra/lägga till, men en funktion som iaf jag velat ha är dels dimning av ljus så ljuset tänds från noll till max över tex 30 min. Sedan hade det varit riktigt coolt med årstidsväxlingar, alltså så att ljustiderna ändras efter kalendern. =)
Tex något som styr en lampa för månljus kunde med vara något. Typ 10% då det är nymåne för att sedan rampas upp till 100% vid fullmåne.

Vi använder "smart hem" där även det skruttiga Telldus (svenskkt företag från Lund, dock!) verkar kunna klara av det du önskar, tror jag? Har funktioner för stt veta när solen går upp och annat. Vi la till några extra appar, men det krävs ingen svår programmering för sånt. Meddelar om jag hittar fullmånefunktion på den. Vet att man kan använda appen tasker med nån av apparna som kan styra Telldus, för rätt avancerad programerbarhet. Som tips. :(

129
114
kekke:
StaOlog skrev:

Jo allt det där har jag tänkt på! Dock är det inte så enkelt som att bara programera, kräver en helt annan uppsättning av drivare till mina LED än vad jag har nu. Med andra ljustyper hade det varit lättare, skulle kräva en uppgradering på ca 1500-2000kr för att fixa det vilket får komma senare. Men temp och fuktighet variernade med årstiderna är lite av en tanke, problemet där blir att jag skullebehöva en sänkning till ca 17grder i så fall vilket inte blir det lättaste men vore kul!

Kommer nya bilder och uppdateringar under helgen!

129
114
kekke:
Varit dålg på att uppdatera här men bygger är mer eller mindre klart, lite lister och en lucka ner till kvar.
Även styrsystemet har lite pill kvar så allt kör manuellt nu.
Har inte otimerat fukt och temp än men inte så noga nu, då det ska få ta sig i några veckor innan ormen får flytt in.
La upp ett litet klipp på facebook om någon blir sugen på att kolla :D

www.facebook.com/enorlander/videos/10155224197101224/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild