Terrariebygge - delux

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

129
114
kekke:
LobsterPie skrev:
Måste få fråga varför det blev ju MDF? Är inte det en jättedålig kombination med fukt?

Utan att behandla den så ja. Men är lätt att arbeta med, blir snyggt att måla. Då jag måste ha det 100% vattentätt så hade jag i vilket fall behövt använda mig av akvarielack så då var valet MDF enkelt.

334
290
LobsterPie:
kekke skrev:

Utan att behandla den så ja. Men är lätt att arbeta med, blir snyggt att måla. Då jag måste ha det 100% vattentätt så hade jag i vilket fall behövt använda mig av akvarielack så då var valet MDF enkelt.

Ah då är jag med, blir ju snyggare när man målar än vad tex OSB blir.  Vad ligger MDF på i ungefärligt pris? 

129
114
kekke:
LobsterPie skrev:

Ah då är jag med, blir ju snyggare när man målar än vad tex OSB blir.  Vad ligger MDF på i ungefärligt pris? 

Är billigt, köpte skivorna för 217 1220x2440×16

129
114
kekke:
Går långsamt med säkert framåt, utsidan har fått två strykningar i samma vita färg som väggarna i rummet. Tanken är att det ska "byggas" in i ett hörn. Spacklade precis skarvarna med akvarielack med filler i och imorgon åker första av två lager lack på.

129
114
kekke:
Sakta men säkert går det framåt med bygget, inte har det gått snabbare (eller billigare) av en hjärnskakning, omstart av ett växtakvarium och att sätta upp ett litet terrarium för pilgift.

Men lite framsteg har det blivit!

Avskiljaren till vattendelen i plexi är limmad

Delarna till LED-belysningen kom mycket snabbare än räknat från Kina och börjat byggas ihop.

”El-centralen” har också börjat ta form, väntar på relä för att koppla klart allt.

Duschsystemet från mistking har kommit.

Alla lager med akvarielack är gjorda.

Underdelen är ljudisolerad med frigolit.

Dator + sensorer och fläktar är på väg från Kina

Tidsplanen är att ormen ska kunna flytta över till det nya i slutet av maj, vill gärna att allt ska ha fått vara igång i ett par veckor innan flytten.

Delar av belysningen, här 10st 10w cree ledchip a 1100lummen 6500k monterat på en rätskiva i aluminium som fläktar kommer driva luft genom för att kyla ner.

Kopplingsdosor på bakisdan av "el-centralen" här kommer även relä och drivaren till leden att monteras. Reläna kommer att styras av en raspberry pi med olika sensorer kopplade (temp, fuktighet)

Uttagen på framsidan där allt kopplas in, ett relä för att kunna styra varje uttag. 4-grenen utan relän som backup.

Pilgiftsburken

Precis efter uppstart

129
114
kekke:

Snabbt går det inte, men inte bakåt i alla fall!

I påskas så var jag ute och letade material till inredning, hittade ett gäng stockar och grenar som med hjälp av motorsåg lär bli toppen. Väntar fortfarande på fläktar för kylning och ventilation, ebay är ibland förvånansvärt snabbt eller jävligt slöa.

Har fått ihop styrsystemet mer eller mindre. Med noll kunskap i programmering så har jag följt denna sidan www.raspiviv.com/ som har ett bra steg för steg och kod som är klar. Vill dock ha det lite annorlunda och fler funktioner så satt en kompis på att fixa det åt mig.

Monterad L profiler högst upp där "taket" av plexi kommer att vila, även några L profiler där belysningen kan vila. Under plexit ska någon form av ljusraster monteras för att dölja allt ännu mer.

Kopplingsdosor, relän och raspberry pi

Uttagen som styrs via relän/ raspberry pi. Sidorna kommer att kläs för att dölja frigoliten. Till vänster kommer sumpen för rening av vattnet och behållare för regnsystemet att sitta.

L-listerna för "taket" och belysningen. Belsynigen är inte fullständig här blir mer 6500k och sen blått och rött som styrs via dimmer så att jag kan ställa in fägerna.
(fogskum för att fylla ut bakom stocken som jag klyvt med motorsåg)

Hur allt ser ut nu. Ska upp fler stockar och cocospaneler.

1275
1725
Falk:
Det blir en snyggmöbel det där men hur har du löst det med ventilationen?

129
114
kekke:
Falk skrev:
Det blir en snyggmöbel det där men hur har du löst det med ventilationen?

60mm fläktar, återstår att se hur många som krävs så ska testa mig fram innan ormen får flytta in. 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Gillar högteknologiska terrarium, ska bli kul att se slutresultatet.
Kommer du ha någon display eller liknande så att du kan se temperatur, luftfuktighet m.m.?

81
104
PanicAttack96:
Följer!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild