EmanuelKarl skrev:
Hej hej.
Jag blev introducerad i hobbyn när jag började fånga svenska spindlar och haft den hobbyn i 3,5 år. Och sedan har jag börjat med djur från tropiska länder. Har på senare året blivit väldigt intresserad av fågelspindlar. Jag är lite av en expert på svenska spindlar och testat på 30-40 arter, och testat arter som är mycket värre än poecilotheria eller babon (sett youtube) i temperament. Man har alldrig haft en fågelspindel. Bor tyvärr hemma och familjen gillar inte fågelspindlar. Men en dag får jag dom intresserade, eller flyttar hemifrån. Och det är ju bra att läsa på så länge som möjligt innan, så varför inte börja läsa/fråga nu även om det kommer dröja något/några år? Så jag börjar fråga då.
Har lite frågor.
1. Jag vet att man ska börja med sin favoritart men jag har 5 favoriter jag inte kommer kunna bestäma mig mellan i dagläget. Dessa arter är B.smithi, B.albiceps, B.vagans, A.gerniculata och G.pulchuripes. Vilken av dessa anser ni som bäst första fågelspindel?
2. Odlar för tillfället dubia. Men kommer jag behöva odla fler foderdjur (dvs. vill de ha variation?) och i så fall vilka?
3. Vilken tempratur och fukt vill den arten ni tipsar om (antingen någon av de fem tidigare nämnda eller har ni andra amerikanska favoriter att tipsa om) ha?
Skriv gärna lite allmänt om arten ni tipsar om. Temperament? Nervös? Arg? osv. osv.
Kommer nog komma på fler frågor senare i tråden
Tack på förhand. Mvh Emanuel.
Jag har både B.vagans och A.geniculata! Köp båda om du kan, älskar båda. A.geniculatia har en enorm apptit och bangar aldrig på mat! Växer även snabbt samma med B.vagan.
Räcker gott och väl med dubia. Dem är tydligen mer näringsrika än syrsor!
Desto varmare desto snabbare växer dem men det inget viktigt bara det inte blir kallt! Fuktighet skiljer från art till art men b.vagan och geniculata behöver typ ingen fukt förutom en vattenskål!
Viktigast av allt. Komplicera det inte! Tarantulas klarar sig utan mat lääänge är väldigt enkla att ha med. Men att ha vatten tillgängligt 24/7 är viktigt. Föreslår att inte bära på tarantula för det stressar dem. Men du gör som du vill.
Som sagt A.Geniculata föreslår jag till 100% honan som jag har står alltid öppet och äter varje gång jag matar! Inte bara det så är hon jätte fin =D