Leguaner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Vill du ha ungefärliga kosnaden för en leguan blir det väl typ ca 20 000kr för att bygga terrariet och vad jag hört så är leguaner väääldigt dyra i drift, där blir det nog någon/några tusenlappar till... Men detta är bara vad jag läst, har inte någon leguan själv.

1275
1725
Falk:

När man läser vad du skriver och får en bild av dina kunskaper så tycker jag att en Iguana iguana är helt fel djur för dej i nuläget.

www.djurvardguiden.se/artikel/skotsel-av-leguan/

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Falk skrev:
När man läser vad du skriver och får en bild av dina kunskaper så tycker jag att en Iguana iguana är helt fel djur för dej i nuläget.

www.djurvardguiden.se/artikel/skotsel-av-leguan/

Håller nog till viss del med falk. Men vet inte om jag gillar faktabladet. Det står att man ska hålla terrariet torrt och ha fukt m.m. i en låda. Nu är det så här: leguaner får njursvikt väldigt lätt då de vill ha mycket fukt. Njursvikt är mycket allvarligt. Och leguaner ligger inte i en låda så ofta. Och reptiler fattar inte när de kommer i fel klimat. Alltså ligger den utanför lådan och blir sedan sjuk. Dessutom står det INGET om de 4kvm och 2meter högt de behöver som vuxa. Och den sidan är ju inte bara för reptiler och för dom andra på den sidan kanske tror att 2*2*1,5m är väldigt stort, och det är ju allt annat än tillåtet.

87
55
lepida:
EmanuelKarl skrev:
Vill du ha ungefärliga kosnaden för en leguan blir det väl typ ca 20 000kr för att bygga terrariet och vad jag hört så är leguaner väääldigt dyra i drift, där blir det nog någon/några tusenlappar till... Men detta är bara vad jag läst, har inte någon leguan själv.

Vad räknar du på när du får fram siffran 20 000:-? Leguan är väl inte mycket dyrar i drift än de flesta mellan och större ödlor?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
lepida skrev:

Vad räknar du på när du får fram siffran 20 000:-? Leguan är väl inte mycket dyrar i drift än de flesta mellan och större ödlor?

har ej räknat ut siffran 20 000 själv. Har läst om andra som byggt terrarium åt dessa djur och försökt ta billigaste vägen som blev ungefär 20 000. Även att de är dyra i drift har jag också läst, inget jag själv räknat ut.

87
55
lepida:
Lillpyret skrev:
Jag vill skaffa en grön leguan, jag vet att det är mycket man måste tänka på och jag har funderingar om luft fuktigheten hur håller man den och hur man gör under natten. När det gäller värmen så vill jag att ödlan kan kunna gå runt i lägenheten utan att jag behöver oroa mig att den ska bli sjuk eller nåt. 

Tycker du ska ta in all info du kan ifrån olika sidor på nätet, även köpa en bok om leguaner innan du skaffar en. Cirka 20 år sedan när jag börja med reptiler, var det faktist 2 st grön leguan som drog in mig i reptilevärlden. Trevlig ödla!

www.malarensmadjur.se/Skoetsel-av-leguan.htm
www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=275343
gbgzoo.se/gronleguan.html
reptiler.ifokus.se/articles/4d7167f8b9cb462227075f9c-sotselrad-for-gron-leguan

Richard

9
1
Lillpyret:
lepida skrev:

Tycker du ska ta in all info du kan ifrån olika sidor på nätet, även köpa en bok om leguaner innan du skaffar en. Cirka 20 år sedan när jag börja med reptiler, var det faktist 2 st grön leguan som drog in mig i reptilevärlden. Trevlig ödla!

www.malarensmadjur.se/Skoetsel-av-leguan.htm
www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=275343
gbgzoo.se/gronleguan.html
reptiler.ifokus.se/articles/4d7167f8b9cb462227075f9c-sotselrad-for-gron-leguan

Richard

Tack så mycket! :)

1275
1725
Falk:

EmanuelKarl skrev:

Håller nog till viss del med falk. Men vet inte om jag gillar faktabladet. Det står att man ska hålla terrariet torrt och ha fukt m.m. i en låda. Nu är det så här: leguaner får njursvikt väldigt lätt då de vill ha mycket fukt. Njursvikt är mycket allvarligt. Och leguaner ligger inte i en låda så ofta. Och reptiler fattar inte när de kommer i fel klimat. Alltså ligger den utanför lådan och blir sedan sjuk. Dessutom står det INGET om de 4kvm och 2meter högt de behöver som vuxa. Och den sidan är ju inte bara för reptiler och för dom andra på den sidan kanske tror att 2*2*1,5m är väldigt stort, och det är ju allt annat än tillåtet.

Läs under BUR/TANK:

Det är ytterst viktigt att tillförsäkra leguanen tillräckligt hög temperatur, luftfuktighet och ljus, för att den ska överleva i fångenskap

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Min första reptil var en grön leguan, det var i början av 90-talet. Något jag absolut ångrar idag, jag skulle ha börjat med något enklare & billigare. Givetvis går det att hålla leguaner på ett mycket bra sätt i fångenskap men man ska vara väl förberedd & vara medveten om att det är stora djur som kräver riktigt mycket, i exempelvis miljö & utfodring. Känner du att du har kunskaperna som krävs är det väl bara köra, men tänk efter några extra gånger innan och läs ALLT du kommer över :) Dock är informationen på svenska bristfällig, sök på det vetenskapliga namnet så finns hur mycket fakta som helst.

Finns betydligt lämpligare djur i terrarium för den ovane kan jag tycka :) Som sagt jag bara önskar all information som finns nu hade funnits för 25 år sen när jag köpte min lilla leguan, då hade mitt beslut definitivt blivit ett annat! :) 

Men jag är även av den åsikten att om man väl bestämmer sig & skaffar kunskapen så går dom flesta arter att hålla på ett utmärkt sätt i fångenskap. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild