Bakgrund till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Hajen99 skrev:

Okej, du råkar inte veta en silikon som kan passa (antar att en oljebaserad är giftig för djuren?). Hur bygger man då? Fäster man själva avsatsen med silikon mot plattan bakom eller får man göra det inifrån glaset och sedan bygga runt om? Förlåt för alla dessa frågor men vill verkligen det ska bli bra, både för djuren och för att plånboken redan är pressad haha. Väldigt söt Korallfingergroda, och mycket fin bromelia. Nu är det helt klart ett MÅSTE!! ?

Använd akvariegodkänt silikon, vanligt byggsilikon innerhåller antimögel som är giftigt.

Leran som används är bentonitlera, billigaste källan är kattsand. Nackdelen med lera är att bakgrunderna behöverr vara ganska tjocka för att hålla ihop.

Finns även korkbark.

Skär du cellplast med värme så smular det inte. ;-)

334
289
LobsterPie:
Hoppas det är okej för TS att jag kommer in med en liten fråga. Exakt vad är Xaxim? Är det typ trädfiber eller något liknande? För det ser ut som något sånt tycker jag. Och är det lika hårt/strävt som det ser ut att vara?

67
7
Hajen99:
Daniel_S skrev:
Jag använder vanlig transparent badrumssilikon. När den torkat är det ingen fara.
Du kan bygga med xaxim i etapper, precis som du nämner, du fäster avsatsen på plattan bakom. Xaxim finns i olika tjocklekar.
Rådet är alltså att först täcka baksidan med plattor av xaxim, därefter använde du tjockare xaximbitar och fäster som avsatser. Även dessa med siliokon.
Går också att skära i xaxim för att runda av kanter osv.
Ganska billigt och väldigt enkelt. Blir dessutom snyggt. Googla runt på xaxim background/vivarium.

Tack så mycket för all information, ska beställa hem ett gäng plattor nu då :)

67
7
Hajen99:
Hoggaforfan skrev:

Använd akvariegodkänt silikon, vanligt byggsilikon innerhåller antimögel som är giftigt.

Leran som används är bentonitlera, billigaste källan är kattsand. Nackdelen med lera är att bakgrunderna behöverr vara ganska tjocka för att hålla ihop.

Finns även korkbark.

Skär du cellplast med värme så smular det inte. ;-)

Åh okej, då får jag köpa det! 

Okej, tror faktiskt det blir sådana xaximplattor - tycker det låter passande iaf då jag gärna vill att växter ska kunna växa på bakgrunden :). Aha, det har jag faktiskt inte tänkt på haha Tack :D

173
253
Akesson:
LobsterPie skrev:
Hoppas det är okej för TS att jag kommer in med en liten fråga. Exakt vad är Xaxim? Är det typ trädfiber eller något liknande? För det ser ut som något sånt tycker jag. Och är det lika hårt/strävt som det ser ut att vara?

Det är gjort av dicksonia, ett ormbunkssläkte. En del arter i detta släkte är fridlysta men det går att få tag på Xaxim som inte innehåller listade arter.
Det är främsta anledningen till att Micke på Dusk.se tog fram EpiWeb.
Xaxim är i mitt tycke en mycket bra prodrukt. Väldigt motståndskraftig mot röta o nedbrytning o innehåller sporer o fröer av mossor o olika växter som börjar gro vid bevattning.
Resultaten varierar mellan panelerna o det kan ta lång tid innan något händer men kan ge väldigt fina resultat.
Dock använder jag mig mest av EpiWeb just pga problemen med skövlning av listade dicksonia arter.
Vanligaste utformningen av Xaxim är paneler/plattor, men finns även som stavar, block osv.
Det är lika hårt som det ser ut, jag har tex sågat mina paneler på plattsåg för att få rätt storlekar etc.

373
171
Anathawa:
Akesson skrev:

Det är gjort av dicksonia, ett ormbunkssläkte. En del arter i detta släkte är fridlysta men det går att få tag på Xaxim som inte innehåller listade arter.
Xaxim är i mitt tycke en mycket bra prodrukt. Väldigt motståndskraftig mot röta o nedbrytning o innehåller sporer o fröer av mossor o olika växter som börjar gro vid bevattning.
Resultaten varierar mellan panelerna o det kan ta lång tid innan något händer men kan ge väldigt fina resultat.
Dock använder jag mig mest av EpiWeb just pga problemen med skövlning av listade dicksonia arter.
Vanligaste utformningen av Xaxim är paneler/plattor, men finns även som stavar, block osv.
Det är lika hårt som det ser ut, jag har tex sågat mina paneler på plattsåg för att få rätt storlekar etc.

Epiweb  kan kompletteras med hans duk som suger vatten vilket inte epiwebben  gör, så kan man få fuktigt högre upp utan att ha droppvägg / spraya lika ofta. 
Om man tycker att det är tillräckligt narurligt.
Xaxim  hittade vi nästan inte alls när vi planerade vårt? 
Kan man få det typ certifierat att det inte innehåller skyddade arter?

173
253
Akesson:
Anathawa skrev:

Epiweb  kan kompletteras med hans duk som suger vatten vilket inte epiwebben  gör, så kan man få fuktigt högre upp utan att ha droppvägg / spraya lika ofta. 
Om man tycker att det är tillräckligt narurligt.
Xaxim  hittade vi nästan inte alls när vi planerade vårt? 
Kan man få det typ certifierat att det inte innehåller skyddade arter?

Jag har inte sätt cerifierad Xaxim.

67
7
Hajen99:
Akesson skrev:

Väldigt bra information, du råkar inte veta vart man kan köpa xaximplattor billigt? För kostar en del i djureffärer... 

321
444
Daniel_S:
Hajen99 skrev:

Väldigt bra information, du råkar inte veta vart man kan köpa xaximplattor billigt? För kostar en del i djureffärer... 

bens-jungle.com/

173
253
Akesson:
Hajen99 skrev:

Kostnanden är nog ganska relativ.
Firstreptiles.se
L&E
Diverse utländska nätaffärer är vart jag har köpt av tidigare
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild