Vad har hänt?? AKUT HJÄLP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

373
171
Anathawa:
Void skrev:

Det slog mig att det kan behövas ett förtydligande vad som menas med rumstemperatur.

Konventionen är att man sätter "rumstemperatur" till 300K, då det är ett jämnt fint tal. Detta motsvarar då ungefär 27 grader Celsius.

Hallå, nu är du väl ute och cyklar ändå?
Svensk rumstemperatur är väl ca 18 grader vintertid och i sovrum, 20-22 grader sommartid och i icke sovrum.

27 är det i dotterns rum. Det är i princip ett terrarium för exotiska djur.

50
66
Void:
Anathawa skrev:

Hallå, nu är du väl ute och cyklar ändå?
Svensk rumstemperatur är väl ca 18 grader vintertid och i sovrum, 20-22 grader sommartid och i icke sovrum.

27 är det i dotterns rum. Det är i princip ett terrarium för exotiska djur.

Inom fysiken så använder vi oftast Kelvinskalan. Absoluta nollpunkten (så kallt det kan bli) är 0 grader Kelvin, vilket motsvarar -273.15 grader Celsius. Av någon anledning (antagligen för att det är ett jämnt tal att räkna med) så brukar vi kalla 300 Kelvin för "rumstemperatur", vilket då blir 26.85 grader Celsius. Alltså 27 grader Celsius.

Det är så inarbeat i mig att jag helt enkelt inte tänkte mig för. Ledsen för det.
Ca 27 grader Celsius, give or take, var det viktiga alltså inte "rumstemperatur".

173
253
Akesson:
Känns som att tråden spårat ur rejält åt ett helt annat håll...

Hur gick det med ormen, fick du iväg den till vet. ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild