Hjälp med luftfuktare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

50
66
Void:
mossypagan skrev:

Har trätak med ett hål med nät som värmelampan lyser ner egenom. Har ju också fuktlåda och bad, men fuktigheten i själva terrariet blir fortfarande 30% om jag är borta över en dag..

Vad mäter du luftfuktigheten med?

Och var, vad är temperaturen där du mäter?

Den relativa luftfuktigheten är (signifikant) temperaturberoende vid temperaturer över rumstemperatur

334
289
LobsterPie:
mossypagan skrev:

Har trätak med ett hål med nät som värmelampan lyser ner egenom. Har ju också fuktlåda och bad, men fuktigheten i själva terrariet blir fortfarande 30% om jag är borta över en dag..

Säker på att din hygrometer funkar som den ska? har för mig att en vanlig lägenhet/hus i Sverige brukar ligga på 40-50% så vet vore konstigt om det är lägre i terrariet 

24
4
mossypagan:
LobsterPie skrev:

Säker på att din hygrometer funkar som den ska? har för mig att en vanlig lägenhet/hus i Sverige brukar ligga på 40-50% så vet vore konstigt om det är lägre i terrariet 

Har en stor inte digital hygrometer (kan fota när jag kommer hem). Tror det är för värmelampan det blir så torrt med...har 100w men har köpt en 75w nu...terrariet är ju rätt litet.

24
4
mossypagan:
Void skrev:

Vad mäter du luftfuktigheten med?

Och var, vad är temperaturen där du mäter?

Den relativa luftfuktigheten är (signifikant) temperaturberoende vid temperaturer över rumstemperatur

termometern (digital från exo terra) flyttar jag runt lite på. Det är ca 27-30 grader när lampan är på. På kalla respektive varma delen.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

För det första så är både termometrar & hygrometrar från exo-terra INTE att lita på :) Kasta dessa och köp ett par andra mätinstrument. 

För det andra är det smått omöjligt att ha högre luftfuktighet under någon längre tid i ett terrarium med nättak. Jag gillar inte alls terrarier med ventilation på taket, iaf inte om man vill ha fuktigt klimat. Så köp ett nytt terrarium alternativt täck för taket. Givetvis måste luften fortfarande få cirkulera där inne så helt tätt kan det självklart inte få vara :) 

Sen en tredje grej. Jag skulle använt ett annat bottensubstrat som höll fukt under en längre tid. Exempelvis torv blandat med mossa/löv och kanske några procent sand för utseendet. Tänk även på att arten du har är en grävande art så en decimeter eller gärna mer bottensubstrat är att rekomendera. 

Det vara endast några tips. Hoppas det löser sig. Men även jag ställer mig frågande till om du verkligen behöver så hög luftfuktighet till din kp under dygnets alla timmar? En stor vattenbalja och levande växter hjälper ju också till med luftfuktigheten i ett terrarium. En fuktlåda är en mycket bra inredningsdetalj till ormar. 

24
4
mossypagan:
Jonas_ skrev:
För det första så är både termometrar & hygrometrar från exo-terra INTE att lita på :) Kasta dessa och köp ett par andra mätinstrument. 

Okej, tack för tipsen! Får köpa ny termometer, hygrometern är dock inte från exo terra och verkar vara rejäl och bra. Men vart ska värmelampan vara då?:P kan ju inte ha kvar den utanför om jag inte ska ha nät-tak själva skärmen till den är rätt så stor ...

24
4
mossypagan:
Jonas_ skrev:

Sen en tredje grej. Jag skulle använt ett annat bottensubstrat som höll fukt under en längre tid. Exempelvis torv blandat med mossa/löv och kanske några procent sand för utseendet. Tänk även på att arten du har är en grävande art så en decimeter eller gärna mer bottensubstrat är att rekomendera. 

Och tror du jag kan blanda torv och mossa med det bottensubstrat jag köpte (det på bilden högre upp). Då blir det ju kanske lite fuktigare med. Mossa kan man vell ta från skogen om man har? :) 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

mossypagan skrev:

Okej, tack för tipsen! Får köpa ny termometer, hygrometern är dock inte från exo terra och verkar vara rejäl och bra. Men vart ska värmelampan vara då?:P kan ju inte ha kvar den utanför om jag inte ska ha nät-tak själva skärmen till den är rätt så stor ...

Personligen använder jag inte längre värmelampor till ormar utan kör antingen värmeslinga eller värmepanel beroende på om ormen vill ha värme uppe eller nedifrån. Fungerar det inte att sätta lampan i terrariet? Var noga med så ormen inte kan komma åt värmekällan bara! 

Annars skulle jag rekomenderat en värmeslinga :) Tycker värmelampor bara går sönder titt som tätt... 

Angående bottensubstratet du redan köpt har jag inget positivt att säga om det därför jag tipsade om torv, mossa & lövblandning :) Tycker inte det där du har håller fukten alls så som jag vill ha det hos mina ormar, men det finns säkert andra åsikter om det :) 

210
273
Lordguras:
kör på torv, blir snustort i terrariet av det substratet du tänker byta till. 

24
4
mossypagan:
Lordguras skrev:
kör på torv, blir snustort i terrariet av det substratet du tänker byta till. 

Okej, får ha det sålänge. Åker förmodligen till Granngården imorn och köper torv, blandar det med mossa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild