Värmelösning!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
277
350
Jubari:

Jonas min vän, jag ska göra som du har gjort med slingorna... i de 5 lägre burkarna. Blir 5 slingor, har ca 24 grader året runt i min lägenhet. Blir de för varmt tror du med slingorna om jag inte har termostat? Kommer ha substrat på också givetvis. Har ingen aning om hur varmt de kan bli med slingor. Har du termostat eller kör du utan?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jubari skrev:

Jonas min vän, jag ska göra som du har gjort med slingorna... i de 5 lägre burkarna. Blir 5 slingor, har ca 24 grader året runt i min lägenhet. Blir de för varmt tror du med slingorna om jag inte har termostat? Kommer ha substrat på också givetvis. Har ingen aning om hur varmt de kan bli med slingor. Har du termostat eller kör du utan?

Jag har ingen termostat till mina slingor. Bara till mina värmepaneler. Jag har också givetvis bottensubstrat över skivorna :) 

Hur varmt det blir i just dina terrarier vågar jag såklart inte svara på men bör inte vara några problem alls! Bara prova dig fram kompis! Skicka ett pm om du får frågor längst vägen :) 

127
79
Curpling:
Jonas_ skrev:

Bilderna visar att det ligger en skiva över, ja :) 

Den där lösningen åker in i mitt nya terrarium helt klart! Tack för tipset

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Gjorde efter din lösning Jonas, mätte tempen nu ca 30 - 32 grader på frigolit och 23 - 24 i delen där de inte är frigolit.. hade önskat några grader till men är ok =) verkar inte behöva termostaten iaf! 

47
25
Patriklu:
Vilka värmekablar använder ni? Jag köpte exo terras nu i helgen på reptilmässan, kom på att jag kanske borde ha frågat innan haha :)

47
25
Patriklu:
Patriklu skrev:
Vilka värmekablar använder ni? Jag köpte exo terras nu i helgen på reptilmässan, kom på att jag kanske borde ha frågat innan haha :)

Någon?? :)

388
460
australis66:
Jonas_ skrev:

Även om du fortfarande är skeptisk så tro mig det fungerar ;) Har kört på det här sättet i runt tio års tid och i mitt ormrum fungerar det utmärkt. Varför krångla till det? :) 

Givetvis finns det rejält många lösningar som fungerar och man får använda något som  passar hemma hos just sig. Det här är dock ett enkelt och billigt sätt att få ormarna att inte nå slingan och det positiva är att hela ytan blir varm på ovansidan. 

Gammal tråd men väcker den till liv igen. 

Jonas, vad har du för watt på slingorna? Och hur fungerar det med substratet över frigoliten, antar att du har rätt så fuktigt i vissa burkar? 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Hoggaforfan skrev:

[...] De flesta (alla?) kablar fungerar i vatten, höljet är oftast gjort i silikon. [...]

Snälla, tipsa inte om att lägga värmekablar i vatten! De allra flesta värmekablar tål INTE att sänkas ner i vatten, eller det finns i alla fall ingen garanti för det.

Det är stor skillnad på 'water resistant', som ofta står på kablarna, och 'water proof'.

På Exo Terras kablar står det: "WARNING: This appliance is NOT waterproof and MUST be
protected from coming in contact with water".
Samma produkt är dock 'water resistant', dvs den tål lite vattenskvätt.
www.exo-terra.com/download/product_manuals/Heat_Cable_Instruction_Manual.pdf

Självklart kan det funka om man har tur, har man otur funkar det inte...

/Andreas

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Python88 skrev:

Gammal tråd men väcker den till liv igen. 

Jonas, vad har du för watt på slingorna? Och hur fungerar det med substratet över frigoliten, antar att du har rätt så fuktigt i vissa burkar? 

Har slingor från 15 till 80 watt beroende på storleken på terrariet och invånare i burken :) Har flest 25 wattare dock.. 

Det fungerar alldeles utmärkt med bottensubstrat över cellplasten, har som sagt fungerat för mig i snart 15 års tid. Man får prova sig fram lite vad som fungerar just i sin lägenhet, förutsättningarna kan skilja rätt mycket ibland! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild