Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

127
79
Curpling:
Närå, det första. 
Men nu när du beskriver fler scenarior så blir man ju helt klart nyfiken på vad du råkat ut för hos dom!

127
79
Curpling:

Jaha, vilken underbar dag! Massor med intressanta djur och grejor. 
Lite inköp vart det så klart. 

Sedan så fick jag träffa Henka som tog med sig flera fina honor som jag fick välja mellan. Och här är hon!

En lugn, nyfiken och fantastiskt fin tjej som får sova i transportlådan inatt, imorgon kommer vi hem och hon får då flytta in i sitt nya hem. 
Jag kommer att bygga klart det sista innan hon får flytta in, bakgrund vart ju köpt på HP och lite fler växter. Hoppstjärtar och gråsuggor inköpta idag så alla delar finns på plats nu.

Jag träffa även en annan säljare och två av dessa fick följa med

Dessa kommer att få flytta in i ett lite enklare terrarium så länge, skall bygga ett till av spillmaterialet ifrån detta bygge och dom kommer så fort det bara går att få flytta isär och få egna hem som dom kan göra sig hemmastadda i.

Så nu är det att uppdatera profilen och njuta av dessa fantastiska djur!

Orm, T-0

127
79
Curpling:

Då var man hemma. 

Slängde in dom nya plantorna, en klätterfikus och en jukkapalm.
Dom sista gömmorna, vattenskål och bakgrunden är på plats. En sten är lagd på värmekabeln som värmeplats.

Och här kryper hon in och undersöker nu terrariet och verkar ha hittat en favortiplats, en liten grotta i den svala delen av terrariet.

Bakgrunden är korkplattor som klätterfikusen kommer att få täcka, marktäckande växt är i första hand vandrande jude och ett par andra. Palmerna bygger lite på höjden för att skapa volym.
Om några månader så är nog hela terrariet en regskog och det skall bli intressant att hitta den där tjejen vid behov.
Men som sagt, en lugn och nyfiken tjej har nu flyttat in och verkar trivas. 
Nu skall jag ställa iordning ett terrarium för två trynsnokar som fick följa med hem också.

Orm, T+1

373
171
Anathawa:
Om några veckor kommer vi avkräva dig fas 2,:
Lärdomar och tips.
Vad blev rätt?
Vad blev fel?
Vad skulle du gjort annorlunda?
Vad vill du tipsa eller avråda andra byggare?
:)

Verkar ha gått både bra och snabbt!
Du följde ju din tidsplan perfekt som jsg förstår och verkar både ha hittat allt du sökte och fått precis den miljö du eftersträvade, så, jag gissar att det mest är tips? :)

Har varit roligt att följa!
Ser fram mot ännu fler bilder sen när det växer till sig. :)

127
79
Curpling:
Tänkte göra en uppföljning om någon/några månader dels när tjejen fått bo in sig ordentligt (Fast hon verkar redan hittat sin plats! Ett litet gömsle som hon knör in sig i varje dag) men också när alla växter för bre ut sig lite så det blir mer djungel av det. 
Vill verkligen tacka er alla för råd och tips!

Orm, T+4

127
79
Curpling:

Och nu har systerbarnen bestämt sig för namnet, ett tag så skulle hon heta "Ulla Fagervik" men barnen har nu bestämmt sig  att det var ju ett väldigt underligt namn på en orm.

Så, idag bestämmdes det, låt mig presentera:

Leia 

Bättre bild kommer vid uppföljningen av terrariebygget om några månader

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:
Och nu har systerbarnen bestämt sig för namnet, ett tag så skulle hon heta "Ulla Fagervik" men barnen har nu bestämmt sig  att det var ju ett väldigt underligt namn på en orm.

Så, idag bestämmdes det, låt mig presentera:

Leia 

Bättre bild kommer vid uppföljningen av terrariebygget om några månader

Snygg!

127
79
Curpling:

En liten uppdatering. "Skyddet" för plantorna, täckduken som ligger ovanpå rotsystemet i substratet fungerar bra. 
Hon har försökt att gräva vid en av plantorna men hon kom inte så djupt så hon kunde förstöra plantan, hon lyckades täcka sig/gömma sig så substratet är nog djupt för henne för att hon skall kunna gräva men duken skyddar växten så dom inte grävs upp.

Växterna verkar även trivas efter dom planteras direkt i substratet, speciellt då amazonasskölden som växer ordentligt. 
Gråsuggorna och hoppsjärtarna mår finemang och en fin kultur av dom har växt till sig och sköter sitt jobb fint.

I stort så verkar terrariet fungera ungefär som planerat. Det som är tänkt är att möblera om lite för att bättre fungera med värmezonerna.

Dock har jag en fundering. Då luftfuktigheten hamnar ganska högt då det bor en regnbågsboa i det så har jag fått ett litet bekymmer om man kan kalla det för det. Fruktflugor, eller i alla fall vad som ser ut som fruktflugor. Är det ngn annan som stött på detta, att det blir en del flugor av det mindre slaget i terrariet? Dessa små flugor är ganska irreterande och jag känner att jag måste få gjort något åt dom då dessa är fler än några enstaka!

Tar tacksamt emot tips.

184
218
Kristian_F:
Det är troligtvis sorgemyggor du har i terrariet, de älskar fuktig jord och vid höga abundanser går deras larver hårt på växters rötter. Finns nematoder att köpa som äter deras larver :) Hittade detta : www.nyttodjur.se/skadevolder/sorgmygga.aspx

127
79
Curpling:
Kristian_F skrev:
Det är troligtvis sorgemyggor du har i terrariet, de älskar fuktig jord och vid höga abundanser går deras larver hårt på växters rötter. Finns nematoder att köpa som äter deras larver :) Hittade detta : www.nyttodjur.se/skadevolder/sorgmygga.aspx

Tack för tipset!
Dessa maskar funkar väl med gråsuggor och hoppstjärtar? Bildar även dom en liten kultur i substratet eller dör dessa av efter ett tag?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild