Matning av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
253
Akesson:
Frågan om man ska eller inte ska mata sin orm utanför terrariet dyker upp lite varstans mellan varven.
Nu så här i mässornas tid kommer detta nog bli än mer aktuellt då nya ormägare förmodligen kommer ställa sig själva den frågan...

Personligen har jag alltid och kommer alltid att mata mina ormar utanför terrariet tills dess att negativa effekter visar sig och detta gör jag av olika anledningar.

*Det ger mig mer kontroll över situationen så att jag är 100% säker på att ingenting följer med foderdjuret ner i magen på ormen som skulle kunna ställa till komplikationer.

*Jag kan i lugn o ro städa ordentligt, byta vatten o återfukta fuktlådorna helt utan att störa ormen.

*Byta ut/ fylla på bottenmaterial vid behov

*Möjligheten att minst en gång i veckan se över djuret och dess hälsa i samband med att jag flyttar den från terrariet till matlådan.

*Jag erbjuder i samma veva ormen en möjlighet att få äta ifred utan störningar av ovan nämnda aktiviteter.

Då jag har ormar som till störsa delen blir utfodrade en gång i veckan, så är detta en väldigt smidigt system för mig att vinna tid och även journalföra det som behövs, allt på en och samma gång.
Det är många flugor som slås i en och samma smäll, alla behov som behöver uträttas är klart inom minuter och har fungerat mycket väl i många långa år.

Jag har aldrig någosin haft en orm som råkat ut för exempelvis förstoppning och även om saker är relativa så har jag heller inte haft några ormar visat tecken på stress som tex överdriven "rastlöshet", aggressivitet, matvägran etc.

Jag är o förblir övertygad om att en vissa saker som jag lyckats undvika står i samband med att jag matar utanför terrariet och skulle nu någon orm mot all förmodan råka ut för en sjukdom så upptäcks den väldigt fort då jag en gång i veckan plockar ut den för inspektion.
(självklart är jag inne hos mina ormar dagligen för att uträtta andra saker som behövs, så som vattenbyte, kolla om det behov av att plocka bort skit etc.)

Alla människor gör ju givetvis som dom själva tycker och anser fungerar bäst för dom.
Det finns, i mina ögon egentligen ingenting som säger att det ena är bättre än det andra, men för mig så väger fördelarna lång över nackdelarna och detta fungerar som sagt väldigt bra.

Härmed hoppas jag att folk, främst nybörjare som känner sig lite osäkra nu tycker att dom fått lite information som kan hjälpa dom att ta ett beslut om hur dom själva ska gå till väga vid matningen och som dom känner sig trygga med.

Diskutera gärna om detta ämne men jag ber som vanligt att det hålls på en lugn o vänlig nivå :)

Som alltid, peas and buttgrease \m/

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag är av en helt annan åsikt när det gäller matning av ormar i fångenskap. 

Jag har och kommer alltid mata mina ormar (pytonormar)i sina terrarier! Enligt mig finns det inga fördelar med att ta ut sina djur för att mata i en separat låda. Det är bara bökigt och stressande för både orm och dig som ägare. Fördelarna med att mata i terrarium är så väldigt många och som sagt finns egentligen inga bra argument till varför man ska plocka med sina ormar vid utfodring. Även en säkerhetsgrej att man inte bör plocka med djuren vid matningarna. 

Argumentet att ormar som äter i sina terrarier lätt får problem med svalt bottenmaterial köper jag inte alls! Ormar smälter med lätthet några barkbitar eller liknande :-) alla våra ormar sväljer bottenmaterial varje matning och aldrig varit ett problem. 

Har man av någon anledning flera individer i samma terrarium kan man givetvis behöva sära på djuren vid matning. Går ormarna ensamma i sina burkar finns det dock ingen vettig anledning att mata dom utanför terrariet. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Åkesson: Har du bara juveniler hemma eller varför matar du så ofta som varje vecka? Jag är bara nyfiken :-) 

Med tanke på att väldigt många ormar i fångenskap är alldeles för övermatade. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det blev dåligt med diskussioner :)

En fråga till alla er som matar ormarna ni har hemma varje vecka: Hinner ens era ormar smälta maten riktigt innan ni erbjuder mat igen? Ser ni någonsin era ormar vara aktiva och söka efter föda?

I min värld är det som sagt helt galet att mata ormar varje vecka men finns säkert argument för det också :)

Igår såg jag förövrigt en film på youtube med en uppfödare av Nätpytons. Han erbjöd sina ormar mat varannan dag under årets varama dagar, varannan dag!! Det är djurplågeri anser jag :/

Ormar som växer sakta är friska och lyckliga ormar! :) Inte alltid helt enkelt att se om sin orm är överviktigt då fetman ofta sätter sig på dom inre organen, kan vara värt att veta om man utfodrar ofta och mycket.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Det blev dåligt med diskussioner :)

En fråga till alla er som matar ormarna ni har hemma varje vecka: Hinner ens era ormar smälta maten riktigt innan ni erbjuder mat igen? Ser ni någonsin era ormar vara aktiva och söka efter föda?

I min värld är det som sagt helt galet att mata ormar varje vecka men finns säkert argument för det också :)

Igår såg jag förövrigt en film på youtube med en uppfödare av Nätpytons. Han erbjöd sina ormar mat varannan dag under årets varama dagar, varannan dag!! Det är djurplågeri anser jag :/

Ormar som växer sakta är friska och lyckliga ormar! :) Inte alltid helt enkelt att se om sin orm är överviktigt då fetman ofta sätter sig på dom inre organen, kan vara värt att veta om man utfodrar ofta och mycket.

jag är kass på ormar men jag har hört att man ska vänta minst tills ormen har bajsat och gärna några dar till, stämmer det?

741
681
Binks:
Beror på orm tror ja?
Kan bara svara för det jag själv har.

Oftast så skiter de efter en matning men tex juvenila hortar kan ibland hinna äta 2ggr innan det syns någon avföring.
Har de inte skitit till matning nr3 i följd så lär man avvakta och kanske bada dem för att se om de kommer skit.
Inte själv upplevt att någon blivit förstoppad, men läst och hört av andra.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

EmanuelKarl skrev:

jag är kass på ormar men jag har hört att man ska vänta minst tills ormen har bajsat och gärna några dar till, stämmer det?

Nja det beror nog på vad man pratar om för orm och säkert beroende på vem man frågar också :) 

Ormar som lever i en bra miljö och fungerar på alla sätt tycker jag man kan mata även om dom inte skitit sen förra matningen men som sagt blir svårt att svara på då det är olika svar beroende på vad för orm vi pratar om :) 

Exempelvis mina Blodpytons (P.brongersmai) skiter endast 2 till 5 gånger på ett år så då betyder det att jag nästan aldrig hade kunnat mata dom om jag följde det där att man ska vänta innan man matar, så åter igen det är olika beroende på art & ålder. 

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara bra med juveniler att hålla koll så dom bajsar med jämna mellanrum och kanske inte mata för många gånger innan ormen bajsat, ingenting jag brukar göra dock utan jag matar relativt restrektivt ändå. 

Jag har aldrig haft en orm med förstoppning och vet inte hur vanligt det är heller i fångenskap. Vissa hävdar även att ormar blir förstoppade om dom matas i terrarium med bottenmaterial och naturlig inredning, det stämmer inte på långa vägar! Då är det andra saker som inte stämmer med antingen djuret eller miljön den lever i. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:

Nja det beror nog på vad man pratar om för orm och säkert beroende på vem man frågar också :) 

Ormar som lever i en bra miljö och fungerar på alla sätt tycker jag man kan mata även om dom inte skitit sen förra matningen men som sagt blir svårt att svara på då det är olika svar beroende på vad för orm vi pratar om :) 

Exempelvis mina Blodpytons (P.brongersmai) skiter endast 2 till 5 gånger på ett år så då betyder det att jag nästan aldrig hade kunnat mata dom om jag följde det där att man ska vänta innan man matar, så åter igen det är olika beroende på art & ålder. 

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara bra med juveniler att hålla koll så dom bajsar med jämna mellanrum och kanske inte mata för många gånger innan ormen bajsat, ingenting jag brukar göra dock utan jag matar relativt restrektivt ändå. 

Jag har aldrig haft en orm med förstoppning och vet inte hur vanligt det är heller i fångenskap. Vissa hävdar även att ormar blir förstoppade om dom matas i terrarium med bottenmaterial och naturlig inredning, det stämmer inte på långa vägar! Då är det andra saker som inte stämmer med antingen djuret eller miljön den lever i. 

okej.

741
681
Binks:
Jonas_ skrev:

Vi har en i föreningen som skulle hjälpa sin orm lite när den skulle äta, men ormen slängde ut käkarna när den hade mat i munnen så han var tvungen att låta sin skärhandske följa med in i gapet.
Den kom ut den naturliga vägen lättare "bearbetad" av magen men det var fortfarande en handske.
Så nog klarar de att äta lite allt möjligt utan problem.

173
253
Akesson:
Nej jag har inte bara Juveniler hemma, heller inga övermatade ormar ;)

Hur vidare ormar ska tömma tarmanra mellan matningar. Jag skulle nog vilja säga att rör det sig om unga juveniler så bör dom nog få tiden på sig. Mest för att vara säker på att inga komplikationer uppstår.
Sedan är det ju klart att stoppar man i ormen mat för ofta så skulle det kunna leda till förstoppning i slutänden. Men då får man nog å andra sidan ligga i o köra det franska gödgås stilen...

Mina ormar som får mat 1 gång i veckan tömmer sina tarmar utan bekymmer mellan matningarna.
Dom käkar bra, tömmer tarmarna, håller god vikt, förökar sig o mår alldeles utmärkt.
Allting har att göra med art, sedan så finns det ju även andra faktorer som spelar in, så som temp, avel etc

Med vissa arter går det långt mellan tarmtömmingarna. Som Jonas blodpyton tex. Andra arter går det betydligt fortare för, som mina woma o fläckpyton. Rena gödselspridarna.

Att avfärda förstoppning relaterat till svalt bottenmaterial som strunt bör man nog vara ganska försiktig med. Allt beror ju givetvis på vad det är dom får i sig. Visst material kan dom smälta, vissa smälter dom inte, vissa smälter dom men tar tid o packar sig så pass illa att det leder till komplikationer.
Informationen finns ju på nätet, det är bara att söka där så är jag ganska säker på att ni tillslut kommer snubbla över fall där djur lidit av förstoppning pga av svalt bottenmaterial.
Personligen känner jag till både personer o instutitioner som har dessa problem men tänker inte hänga ut varken den ena eller den andra.
Anser ni inte det vara något problem så är det ju upp till er själva precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men personligen tar jag inte den risken även om den kan ses som liten.
Det finns inga egentliga rätt o fel, men ingenting är heller svart på vitt o har man bara tillräckligt god allmänkoll så blir det säkert väldigt bra oavsett.

Blev nog väldigt hattigt o hugget här men nu får jag nog återgå till jobbet innan chefen tar mig i örat.
Peas and buttgrease \m/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild