Fungerar "nattlampor"?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

334
289
LobsterPie:
Har sett på många olika ställen att folk använder nattlampor till sina djur ( både terrarium och akvarium) med rött eller blått ljus. Hur ligger det till med sånt egentligen? Kan inte djur se rött och blått ljus?

Edit: jag tycker att det verkar lite konstigt så jag såg någon dokumentär där han (Sir David himself) sa att reptiler har bra färgseende.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
ja det har dom men inte lika bra som vårat. Blått kan dom flesta inte se och vissa kan inte se rött!

1275
1725
Falk:
Röda lampor tror jag är infralampor, eller sk grislampor 

504
396
Crippa:
Bättre att vara på den säkra sidan och köra på Exoterra`s
keramiska värmelampa som inte ger ifrån sig något ljus alls utan enbart värme. Tycker de är klockrena!

334
289
LobsterPie:
Crippa skrev:
keramiska värmelampa som inte ger ifrån sig något ljus alls utan enbart värme. Tycker de är klockrena!

Men det är ju inte värmen jag är ute efter, det är att kunna se nattaktiva djur någon gång ibland. Men jag blev tipsad om att skaffa någon klen led-list som man kan tända efter släckning för att då lite skymmingsljus

412
419
Hadara:
Jag har en LED list från ikea och så har jag tejpat på blå tejp över i några lager tills det bara blev ett mörk blått sken. Går att se in i terrariumet men det är ändå mörkt :) 

334
289
LobsterPie:
Hadara skrev:
Jag har en LED list från ikea och så har jag tejpat på blå tejp över i några lager tills det bara blev ett mörk blått sken. Går att se in i terrariumet men det är ändå mörkt :) 

Kanon, då kör jag nog på något liknande :) tack för tipset!

504
396
Crippa:
Okej! Ja då är nog ledlist bästa alternativet

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Crippa skrev:

Exoterra s lampor blir lätt överhettade och orsakad därför dödsfall på många djur.

504
396
Crippa:
EmanuelKarl skrev:

Exoterra s lampor blir lätt överhettade och orsakad därför dödsfall på många djur.

Överhettade? Nu pratar jag om Exoterras keramik lampa? Den är väldigt populär och har aldrig hört något dåligt om dom. Perfekt som värmekälla i mörka delar av terrarium! Du får gärna länka vart du hört detta ifrån

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild