Kvalster hjälp!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

379
399
Mr_B:

Jejjson skrev:

så du behandlade bara din orm i 4 dagar? :)

vet du om kvalstrena hoppar mellan oss människor och ormarna eller om dom kryper eller va gör de?  För nu såg vi att våra andra tre ormar har blivit smittade :( och de har vi inte rört vid ingenting "/

Kvalster sprider sig väldigt lätt mellan terrarierna. De rör sig i regel nattetid. Du kan bära med dem utan att du märker av det mellan terrarier dessutom. Så har du pillat på en kvalsterinfesterad orm för o sedan kladda på en frisk så har du med stor sannolikhet fört över kvalster till dem med.

De flesta medel tar dessutom inte äggen som dessa små gynnare lägger lite var stans i terrariet vad jag vet/läst. Där av ska man slänga så mycket som möjligt och va riktigt riktigt noga o tvätta det som går. Har du fler djur i samma rum så är det värt o tvätta de terrarierna med. 

14
2
Jejjson:
Mr_B skrev:

Kvalster sprider sig väldigt lätt mellan terrarierna. De rör sig i regel nattetid. Du kan bära med dem utan att du märker av det mellan terrarier dessutom. Så har du pillat på en kvalsterinfesterad orm för o sedan kladda på en frisk så har du med stor sannolikhet fört över kvalster till dem med.

De flesta medel tar dessutom inte äggen som dessa små gynnare lägger lite var stans i terrariet vad jag vet/läst. Där av ska man slänga så mycket som möjligt och va riktigt riktigt noga o tvätta det som går. Har du fler djur i samma rum så är det värt o tvätta de terrarierna med. 

grejen är ju att ja inte rört de friska ormarna, så kan inte förstå hur de kan ha blivit smittade "/
har just nu 3 terrarium i sovrummet o ett i vardagrummet. de två sjuka ormarna bodde i ett terrarium i vardagsrummet så hur de i sovrummet blivit smittade har jag ingen aning om då vi inte rört dom. 

får slänga de mesta och göra rent de som går sen får ormarna bo i varsina plastlådor tills de blivit helt friska!

tack för svar

459
138
Pakke:
Jejjson skrev:

grejen är ju att ja inte rört de friska ormarna, så kan inte förstå hur de kan ha blivit smittade "/
har just nu 3 terrarium i sovrummet o ett i vardagrummet. de två sjuka ormarna bodde i ett terrarium i vardagsrummet så hur de i sovrummet blivit smittade har jag ingen aning om då vi inte rört dom. 

får slänga de mesta och göra rent de som går sen får ormarna bo i varsina plastlådor tills de blivit helt friska!

tack för svar

Kvalster kan "vandra" mellan terrariet och sätter sig på andra friska ormar som du inte rört vid. Eller de kan gärna vandra i "länge sträck" att i hopp hitta andra värdar att suga blod på.

Som andra säger, lika bra rensa hela rummet 100% rent då kommer det inte hända om du inte missat något att rensa.

379
399
Mr_B:

Jejjson skrev:

tack för svar

Har man otur kan det räcka med att man byter vatten o städar samtidigt mellan olika terrarier. Har själv vart ute för o få med dem i nytt bottenmaterial man köpt på mässorna men har förmodligen vart ren otur. Hoppas du blir av med dem relativt lätt i alla fall. Ingen rolig ohyra.   

459
138
Pakke:
Eller flytta alla ormar till en annat plats och rengör de. Och du rensar i ditt hem på ett tag. De dör när de kan inte hitta blod att suga på. Finns andra alternativ också.

342
183
DannyF:
ja jag behandlade bara min orm 4 gånger, med ett bad varannan dag tills jag inte hittade några döda kvalster längre.
nu var ju min orm liten och bode fortfarande i en plastlåda så för mig var det simpelt att göra rent. jag lät ormen ligga 10-15 minuter i badet medans jag skrubbade ur lådan med ajax och i badkaret, gnuggade som en galning med tvättsvamp.

jag hade även 2 uppsättningar inredning under tiden jag behandlade, hade ena uppsättningen i frysen och bytte när jag badade ormen. hade dock bara en värmekälla som jag inte kunde vara utan o jag hade väl turen att det inte var några kvalster/ägg där.

14
2
Jejjson:
DannyF skrev:
ja jag behandlade bara min orm 4 gånger, med ett bad varannan dag tills jag inte hittade några döda kvalster längre.
nu var ju min orm liten och bode fortfarande i en plastlåda så för mig var det simpelt att göra rent. jag lät ormen ligga 10-15 minuter i badet medans jag skrubbade ur lådan med ajax och i badkaret, gnuggade som en galning med tvättsvamp.

jag hade även 2 uppsättningar inredning under tiden jag behandlade, hade ena uppsättningen i frysen och bytte när jag badade ormen. hade dock bara en värmekälla som jag inte kunde vara utan o jag hade väl turen att det inte var några kvalster/ägg där.

okej (Y) vi har behandlar våra ormar med vatten och olja! funka utmärkt. de bor fortfarande i plastlådorna för de är en vecka kvar innan de kan flytta in i terrariumena igen. har inte sett en kvalster på säkert 3 veckor men just för att vara på den säkra sidan! =) 

83
68
LennieN:
Hej, jag fick kvalster förra året. Fick smått panik när jag märkte att det spritt sig till 2 andra terrarier än dom som det började i. Skummade igenom olika lösningar på nätet, men det bästa (det som funkade klockrent för mig) sättet jag hittade var att köpa Exner Petguard. Det är en spray mot löss för hundar och katter som endast innehåller naturliga ämnen, alltså inga farliga kemikalier. Helt ofarligt för reptiler också. Detta sprayade jag ner hela terrariet plus ormen med 2 ggr i veckan. Efter 3-4 veckor fanns det inga spår av några kvalster. Har inte sett några sedan dess heller och det var förra sommaren (2015).

www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/lopp_fastingskydd/lopp_fastingspray/249850

Kan verkligen rekommendera detta, det funkar!

/Lennie

83
68
LennieN:
Vill även tillägga att jag tvätta ur plastlådorna jag såg kvalsterna i noggrant innan jag började använda medlet!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild