Kvalster hjälp!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

14
2
Jejjson:
Akesson skrev:
Allting beror ju på hur pass långt gånget allting är men, en gång i tiden fick jag hem en orm som hade kvalster o innan jag började köra med medel så testade jag att ge ormarna ett vattenbad där jag droppade i lite barnolja.
Upprepade detta ett x antal gånger över några veckors tid med ganska så gott resultat.
Kvalster saknar lungor o andas via huden o oljan tog kol på dom små sattygen.

Jag rev ut allt i terrariet, slängde det som jag kunde, gjorde ordentligt rent. Höll ormen åtskild i karantän (som jag alltid gör med alla nya djur) o hade vitt tyg som underlag för att lätt kunna se om det fanns kvalster kvar.
Det var första o enda gången jag haft kvalster, säger inte att det ger garanterat resultat men det funkade för mig o med stor försiktighet o rätt åtgärder kan man slippa kvalster o spridning av dessa helt o hållet.

Lycka till...

Upptäckte de direkt på första natten! Vi tänkte pröva me vatten o olja o se om de funkar, har storstädat lägenheten, slängt viss inredning och diskat rent de som går. De sjuka ormarna är i vardagsrummet och de friska har vi i sovrummet.  Så me lite tur nu så blir vi av me de små jävlarna! :)  

14
2
Jejjson:
Pakke skrev:
kvalster leveröver inte i gardiner eller sånt... för de behöver luftfuktighet så de överlever inte utan fukt. men deras äggen överlever nog.

Okej ? 

14
2
Jejjson:
tobiias skrev:

Vem köpte du boan av ? =O viste inte hen om att ormen hade kvalster eftersom det spreds så fort ???

Ett par i Säffle,  nej tydligen inte. Jag skrev till dom att ormen hade kvalster och att de skulle kolla sina andra djur....tycker också de är konstigt med tanke på att de är en albino så de syntes rejält! 

154
87
MaryJanee:
Jejjson skrev:

Upptäckte de direkt på första natten! Vi tänkte pröva me vatten o olja o se om de funkar, har storstädat lägenheten, slängt viss inredning och diskat rent de som går. De sjuka ormarna är i vardagsrummet och de friska har vi i sovrummet.  Så me lite tur nu så blir vi av me de små jävlarna! :)  

Ett tips, sätt alla ormar i egna lådor och behandla alla, även dom som inte verkar ha blivit smittade :)
Ett rent helvete att upptäcka kvalster på andra ormar när man fått dom första "rena"

134
111
Potato:
Jag fick hem en boa som också hade kvalster för ett par år sedan, han överlevde inte då han var den enda som inte blev frisk å förlorade mycket blod. Innan jag fick medel ifrån veterinären på strömsholmen så bad han mig att bada dom 3ggr om dagen med vatten å grön såpa. Terrariet gör du rent med sprit å klorin även den inredningen du vill ha kvar. Kvalster suger blod, så kolla noga så inte dina djur blir bleka för då kommer dom inte klara av att överleva, då skulle jag rekomendera att ta de snabbt till veterinären. Håller med ovanstående talare att sätt in alla djuren i plastlådor, bättre att behandla alla än att upptäcka mera kvalster sen. Ormarna tar inte stryk av grön såpa men av imovec som jag använde det kan påverka nerver hos vissa djur på ett negativt sett. Men med det medlet försvann allt å djuren blev rena inom 2v till en månad. Annars måste du bada dom i ca 3mån 3ggr per dag. Och det är slitsamt ^^
ddr:

Potato skrev:
Jag fick hem en boa som också hade kvalster för ett par år sedan, han överlevde inte då han var den enda som inte blev frisk å förlorade mycket blod. Innan jag fick medel ifrån veterinären på strömsholmen så bad han mig att bada dom 3ggr om dagen med vatten å grön såpa. Terrariet gör du rent med sprit å klorin även den inredningen du vill ha kvar. Kvalster suger blod, så kolla noga så inte dina djur blir bleka för då kommer dom inte klara av att överleva, då skulle jag rekomendera att ta de snabbt till veterinären. Håller med ovanstående talare att sätt in alla djuren i plastlådor, bättre att behandla alla än att upptäcka mera kvalster sen. Ormarna tar inte stryk av grön såpa men av imovec som jag använde det kan påverka nerver hos vissa djur på ett negativt sett. Men med det medlet försvann allt å djuren blev rena inom 2v till en månad. Annars måste du bada dom i ca 3mån 3ggr per dag. Och det är slitsamt ^^

Säker på att det inte var en gång var tredje dag då?

Det låter mer rimligt då kvalster måste suga blod en längre tid för att få ut något av det.

Att bada djuren tre gånger om dagen är en onödig stress som jag aldrig skulle utsätta dom för.

134
111
Potato:
ddr skrev:

Säker på att det inte var en gång var tredje dag då?

Det låter mer rimligt då kvalster måste suga blod en längre tid för att få ut något av det.

Att bada djuren tre gånger om dagen är en onödig stress som jag aldrig skulle utsätta dom för.

Enligt veterinären så var det 3ggr per dag. Morgon lunch kväll.. Jag skriver det han sa till mig. Med just grön såpa så var det 3ggr per dag. Men imovec var det 1ggr per dag.

70
29
tobiias:
Jejjson skrev:

Ett par i Säffle,  nej tydligen inte. Jag skrev till dom att ormen hade kvalster och att de skulle kolla sina andra djur....tycker också de är konstigt med tanke på att de är en albino så de syntes rejält! 

ja, man kan ju tycka att de lär vetat om det ,, och de har säkert kvalster på sina andra ormar med då =(

342
183
DannyF:
fick med kvalster på min gröna trädpyton när jag köpte den. inga stora mängder, såg dom inte förens jag började forska i varför ormen låg och badade mer lr mindre konstant i vattenskålen, vilket trädlevande ormar inte brukar hållas med.
ormen försökte alltså dränka kvalstren självmant, smart orm! :)

jag läste massor angående kvalster och de flesta rekomenderar att man tar ormen till veterinär alternativt tvättar inredning men även ormen med fästingmedel. hittade även folk som rekomenderade såpvatten. och eftersom man har såpa hemma så provade jag det med lyckat resultat.

jag badade ormen 10-15 minuter en gång per dag varannan dag i 4 dagar sedan var kvalstren borta. använd hälst en vit plastlåda så att du ser hur mycket och när det slutar sjunka ned döda kvalster ifrån ormen.

14
2
Jejjson:
DannyF skrev:
fick med kvalster på min gröna trädpyton när jag köpte den. inga stora mängder, såg dom inte förens jag började forska i varför ormen låg och badade mer lr mindre konstant i vattenskålen, vilket trädlevande ormar inte brukar hållas med.
ormen försökte alltså dränka kvalstren självmant, smart orm! :)

jag läste massor angående kvalster och de flesta rekomenderar att man tar ormen till veterinär alternativt tvättar inredning men även ormen med fästingmedel. hittade även folk som rekomenderade såpvatten. och eftersom man har såpa hemma så provade jag det med lyckat resultat.

jag badade ormen 10-15 minuter en gång per dag varannan dag i 4 dagar sedan var kvalstren borta. använd hälst en vit plastlåda så att du ser hur mycket och när det slutar sjunka ned döda kvalster ifrån ormen.

så du behandlade bara din orm i 4 dagar? :)

vet du om kvalstrena hoppar mellan oss människor och ormarna eller om dom kryper eller va gör de?  För nu såg vi att våra andra tre ormar har blivit smittade :( och de har vi inte rört vid ingenting "/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild