Den andra arten i min nya plan är variabel kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri), som namnet antyder den mest varierande inom hela släktet kungssnokar med i huvudsak tre olika grundformer - Leonis phase, milksnake phase och så den helsvarta varianten, ej att förväxla med svart mexikansk kungssnok (Lampropeltis getula nigrita).
Svarta ormar är något som jag vet att många är tokfascinerade av, men de tilltalar inte mig lika mycket, så den varianten hoppar jag över, men de andra två tänker jag köra igång med så snart de individer jag har är produktionsklara, gissningsvis 2017 eller möjligen 2018. Leonis phase har oerhört många grundfärgsvariabler, från grå, olivgrön, gul och orange. Jag har initialt snöat in på den orange och redan 2010 köpte jag en hane från Danmark. Jag hade en hona sedan tidigare med ljusgul grundfärg, men den visade sig senare vara en hane och när den dessutom förlorade sin ljusgula färg och blev ljust olivgrön-grå istället, beslöt jag att sälja iväg den.
Detta är min sexåriga Leonishane (bilden tagen av min kompis Pehr Eklund).
Detta är min Leonishona, född 2014 och uppfödd av Michael Heyduk i Tyskland.
När det gäller den andra varianten, "milksnake phase", finns två grundfärgsvariabler, en med ljus bottenfärg och en med mörk dito. Vissa menar att den med ljus grundfärg egentligen bara är en bredbandad Leonis och det är väl ingen som egentligen kan motsäga det, men jag har i alla fall en mörk hane och en ljus hona. Min plan är att lägga ihop dem när honan är stor nog.
Detta är min "milksnake phase"-hane. Han är född 2010 och uppfödd av Taisto Lundén.
Honan är född 2014 och uppfödare är Michael Heyduk i Tyskland.
De här djuren blir inte tokstora och jag kommer att kunna husera dem även som äldre, så jag ser mycket fram emot när jag kan börja producera ungar av dessa fantastiskt fina djur. Thayeri är dessutom såvitt min erfarenhet har visat, den av de tre underarterna av Lampropeltis mexicana som generellt krånglar minst när det gäller att få igång på musdiet, många av de här bergslevande kungssnokarna är annars utpräglade ödlejägare, särskilt som juveniler.
En detalj som många missar när det gäller uppfödning av höghöjdsarter, är att de parar sig tidigt precis i snösmältningen, vilket innebär att när man väl tar upp dem ur vintervilan, kan det vara för sent att lägga ihop dem för parning. Därför ska paren alltid övervintras tillsammans. Minst 90 dagars övervintringsperiod effektiv tid är av stor vikt för att honans ovulering och hanens spermaproduktion ska fungera problemfritt. Jag har tur som har ett garageförråd där temperaturen på vintern ligger mellan 8 och 10 grader, perfekt temperaturförhållanden för att vintervila de här ormarna :)