Vivarium - Start

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

321
444
Daniel_S:
Hoggaforfan skrev:

Ganska nytt, bara funnits i 16 år nu ^^
Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, antracit, beige, ek, brun och tegelstensröd
www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501

Hahaha, ja då har jag missat något :)
Ska kolla in det. Har fortsatt bygget idag och kommer förhoppningsvis vara klar till imorgon (beror på torktider). Sen gäller det bara att börja plantera, det roligaste! Dessvärre har jag inga växter hemma nu, men kommer att ta hem ett större antal inom kort...
Lägger upp lite nya bilder imorgon. 

321
444
Daniel_S:
Lovade en uppdatering...
Nu är terrarierna klara för plantering, och det med bergsbakgrund blev så jäkla bra att jag nästan gråter.
Dessvärre så blir bilderna jag försöker ta på dom skitdåliga, man ser knappt vad det är... Vet inte hur jag ska göra riktigt...

Efter min tråd har jag också fått flera pm med frågor om lämpliga växter att ha i vivarium. 
Jag kan rekommendera att läsa denna så får man lite grundfakta och tips på olika arter från bromeliafamiljen: 
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants&tsub=bromeliaceae

Ska se om jag allteftersom kan bygga på artfakta samt om jag kan få till ytterligare ett faktablad om ormbunkar och andra lämpliga regnskogsväxter, känns som om det finns ett behov av det!
Verkligen kul!!

334
290
LobsterPie:
Daniel_S skrev:
Lovade en uppdatering...
Nu är terrarierna klara för plantering, och det med bergsbakgrund blev så jäkla bra att jag nästan gråter.
Dessvärre så blir bilderna jag försöker ta på dom skitdåliga, man ser knappt vad det är... Vet inte hur jag ska göra riktigt...

Efter min tråd har jag också fått flera pm med frågor om lämpliga växter att ha i vivarium. 
Jag kan rekommendera att läsa denna så får man lite grundfakta och tips på olika arter från bromeliafamiljen: 
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants&tsub=bromeliaceae

Ska se om jag allteftersom kan bygga på artfakta samt om jag kan få till ytterligare ett faktablad om ormbunkar och andra lämpliga regnskogsväxter, känns som om det finns ett behov av det!
Verkligen kul!!

Kollade länken lite snabbt och den ser kanonbra ut, precis vad jag behöver läsa på mer om :) Faktablad om ormbunkar tror jag också skulle vara väldigt uppskattat! :) 

Hoppas att du får till några bilder snart, är nyfiken på hur det ser ut :)

321
444
Daniel_S:
Gjort de sista justeringarna på terrarie nr.1 idag, fortfarande svårt att ta bilder, ser bättre ut i verkligheten :)
Är riktigt nöjd och tror det kommer se riktigt bra ut när det får lite grönt. 
Blir att beställa mossmix i veckan och sätta igång regnssytemet!
Det ser ganska litet ut på bild, men det är 60x60.

321
444
Daniel_S:
Så! Lite bottenmaterial i och några få växter inplanterade.
Har satt in några fittonia sp., två epifytiska ormbunkar och några ficus punctata.
Osäker på hur ormbunkarna överlever då jag tagit de från en xaximbit som de vuxit på... Var ganska brutal när jag tog loss dom... :)

Blir fler växter vad det lider, har knappt något hemma. Min beställda mossmix borde komma imorgon också, så då hoppas jag få lite mosstillväxt på de jordbeklädda områdena.

Övre skitet av botten består av torv blandat med xaxim och sen ett lager löv.
Under ligger en markmatta och leca kulor för undvika att botten blir en lervälling samt för att i största mån förhindra att dräneringen täpper igen 

50
66
Void:
Vad är det för bergsmodul du använt i terrarium 1?

Ser väldigt bra ut.

321
444
Daniel_S:
Void skrev:
Vad är det för bergsmodul du använt i terrarium 1?

Ser väldigt bra ut.

Ingen aning om vad det är för märke, men inte btn iallafall. Jag såg den stå i en trädgård i området där jag bor, så jag ringde på och frågade om jag fick köpa den :)
Vilket jag då fick! 
Jo, den är kanonsnygg, faktiskt den snyggaste stenimitation jag sett, omöjlig att urskilja från äkta vara.
Har några bitar kvar som jag ska använda till nästa terrariebygge :)

18
5
Cloud:
Ser ut som en bra start, blir kul att se när det vuxit på sig lite.

50
66
Void:
Daniel_S skrev:

Ingen aning om vad det är för märke, men inte btn iallafall. Jag såg den stå i en trädgård i området där jag bor, så jag ringde på och frågade om jag fick köpa den :)
Vilket jag då fick! 
Jo, den är kanonsnygg, faktiskt den snyggaste stenimitation jag sett, omöjlig att urskilja från äkta vara.
Har några bitar kvar som jag ska använda till nästa terrariebygge :)

Ja, inte bara att de ser bra ut, utan att det är mindre enheter med. Eller har du delat?

Om någon känner till liknande moduler tar jag gärna emot tips :)

321
444
Daniel_S:
Void skrev:

Ja, inte bara att de ser bra ut, utan att det är mindre enheter med. Eller har du delat?

Om någon känner till liknande moduler tar jag gärna emot tips :)

Jag fick dela. Det var en stor bakgrund som jag knackade ner till mindre bitar. Dessvärre gick det sönder en hel del, men det gick inte att undvika hur försiktig jag än var. Helst av allt hade jag velat behålla bakgrunden i sin helhet, men den var alldeles för stor för någon av mina burkar.

Ja, jag säger detsamma, är det någon som känner till var man kan hitta snygga bakgrunder så hojta till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild