Vivarium - Start

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

123
68
mallimalli:
Åh vivarium blir alltid så vackra! Spec med nån som ger det tid! Ska följas :D

334
290
LobsterPie:
Jag blev lite nyfiken på det här med epifytiska ormbunkar,  har du någon vetenskapligt namn man kan googla på?

Och hur fäster du hygrolonet? 

321
445
Daniel_S:
LobsterPie skrev:
Jag blev lite nyfiken på det här med epifytiska ormbunkar,  har du någon vetenskapligt namn man kan googla på?

Och hur fäster du hygrolonet? 

Oj, det finns massor av arter. Kolla på dusk så får du se några. 
www.dusk.se/Vaxter.htm

De är dock ganska dyra, det finns flertalet arter att hitta på annat håll, betydligt billigare.
Jag kommer att få hem ett gäng snart och kan till sälja dig. Kan återkomma när jag har listan med arter klar.

Hygrolonet fäster jag med fogskum, sitter kanonbra.
Jag fyller upp en liten kopp med fogskum som jag penslar över det område jag vill ha hygrolonet, och lägger sen på hygrolonet. Viktigt att inte ha för mycket fogskum så man förstör hygrolonets funktion. Det är också viktigt att fästa hygrolonet med spik/nål under torkperioden, så det inte släpper. När det väl torkat så sitter det väldigt hårt. Lite svårt att förklara och det är ganska krångligt att få till det, men efter ett par försök så brukar man hitta sin teknik. Det blir ofta grymt kladdigt och hur mycket man än aktar sig så kommer det på händerna. Så handskar är verkligen att rekommendera.

334
290
LobsterPie:
Daniel_S skrev:

www.dusk.se/Vaxter.htm

De är dock ganska dyra, det finns flertalet arter att hitta på annat håll, betydligt billigare.
Jag kommer att få hem ett gäng snart och kan till sälja dig. Kan återkomma när jag har listan med arter klar.

Jag fyller upp en liten kopp med fogskum som jag penslar över det område jag vill ha hygrolonet, och lägger sen på hygrolonet. Viktigt att inte ha för mycket fogskum så man förstör hygrolonets funktion. Det är också viktigt att fästa hygrolonet med spik/nål under torkperioden, så det inte släpper. När det väl torkat så sitter det väldigt hårt. Lite svårt att förklara och det är ganska krångligt att få till det, men efter ett par försök så brukar man hitta sin teknik. Det blir ofta grymt kladdigt och hur mycket man än aktar sig så kommer det på händerna. Så handskar är verkligen att rekommendera.

Oj jag visste inte ens att dusk hade en växtavdelning haha :) 

Och då är jag med på hur du fäster det, hörde mycket gott om just hygrolon för någon vecka sen så jag är bra sugen på att testa att bygga en burk med det :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Daniel_S skrev:

www.dusk.se/Vaxter.htm

Borde inte silikon fungera bättre än fogskum?

Fogskum är alltid kladdigt oavsett hur noggrann man är :-P

LobsterPie skrev:

Oj jag visste inte ens att dusk hade en växtavdelning haha :) 

Dusk startade sin butik för att han samlar på orchideer

Här har du en tysk butik för växter:
bens-jungle.com/

334
290
LobsterPie:
Hoggaforfan skrev:

bens-jungle.com/

Jaha, jag trodde att dusk typ bara var regnsystem :P 

Och Bens Jungle har jag handlat från, mycket fina växter :)

321
445
Daniel_S:
Hoggaforfan skrev:

bens-jungle.com/

Jag vet inte riktigt varför, men jag får känslan av att silikonet inte håller lika bra... När jag bygger något så vill jag att det ska hålla i typ 20 år och silikon blir alltid kass efter ett par år, börjar släppa osv...... 

2966
1648
Hoggaforfan:
Daniel_S skrev:

Jag vet inte riktigt varför, men jag får känslan av att silikonet inte håller lika bra... När jag bygger något så vill jag att det ska hålla i typ 20 år och silikon blir alltid kass efter ett par år, börjar släppa osv...... 

Tec7 då? Då lär du aldrig få loss bakgrunden om du inte skär väck det

321
445
Daniel_S:
Hoggaforfan skrev:

Tec7 då? Då lär du aldrig få loss bakgrunden om du inte skär väck det

Hmm... Aldrig hört talats om, men verkligen intressant, det är som sagt ett himla kladd med fog.. Finns den i transparent alt. svart?

2966
1648
Hoggaforfan:
Daniel_S skrev:

Hmm... Aldrig hört talats om, men verkligen intressant, det är som sagt ett himla kladd med fog.. Finns den i transparent alt. svart?

Ganska nytt, bara funnits i 16 år nu ^^
Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, antracit, beige, ek, brun och tegelstensröd
www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild