Vivarium - Start

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

321
444
Daniel_S:
Efter ett par månaders koma så har jag satt igång med två vivariumbyggen. 
Båda blir anpassade för regnskogslevande groddjur. Det blir borrad dränering och jag kommer att byta ut nättaket till ett tätare för att behålla fuktigheten. Självklart regnsystem.
Till botten ska jag prova att göra en speciallösning, med tanken att det ska bli lättskött och snyggt, samt så gott som möjligt försöka hålla den gamla regeln om "fuktig rygg men torra fötter... Eller hur den nu lyder... :)

Givetvis ska också botten innehålla någon slags microfauna av städare m.m...
Återkommer om ett par veckor om min lösning fungerat. (Behöver få igång mosstillväxten innan jag kan säga säkert...)
Tyvärr för er som är otåliga och vill se snabba resultat kan jag bara säga att det kommer att ta tid, jag saknar mycket material. Dessutom saknas tiden för mig att jobba med dessa. Får ta det pö om pö. Tanken är att de ska bli perfekta och inga hastade nödlösningar.
Ska beställa glasborr, mer svart fogskum och försöka hitta passande korkbark. 
Sen ska man ha i åtanke att de absolut snyggaste terrarierna skapas genom att plantera in många, men små växter som får växa sig in i inredningen. Vilket kommer att ta tid när de väl är färdigbyggda.

Terrarium nr. 1
Det första är ett exoterra med måtten 60x45x60 (hxdxb)
I detta kommer det bli bergsmoduler, hygrolon och korkbark till bakgrund.
Precis påbörjat, bergsmodulerna fastsatta. Fog och lim har precis torkat.
Planerade växter: Bromelior, mossa, ficus quercifolia (främst för att täcka där mossan har svårighet att etablera sig) samt epifytiska ormbunkar.

Närbild 1

Närbild 2

Hela terrariet som det ser ut idag.

Terrarium nr. 2

Det andra också ett exoterra men med måtten 60x45x45 (hxdxb)
I detta kommer det bli främst korkbark. Hygrolon ska sättas in och täcka de springor av svart fogskum som syns.
De större håligheterna i barken kommer att användas som krukor. Botten i dessa "krukor" kommer att utgöras av hygrolon så vattnet från regnsystemet kan rinna rakt igenom så att det inte blir endast lera till substrat. Även för att rötter ska kunna hänga ut från hygrolonet för ett mer effektfullt intryck. Hoppas kunna etablera mossa på dessa bottnar för att dölja hygrolonet.

Planerade växter: Bromelior, mossa, ficus quercifolia (främst för att täcka där mossan har svårighet att etablera sig) cissus amazonica + lite andra klättrande/hängande arter samt epifytiska ormbunkar och orkideér. Vill gärna få in en nepenthes, men har dålig erfarenhet av dessa i regnskogsterrarier. Detta är tänkt att bli ett riktigt grönt vivarium där växterna får slåss om plats. Ska se till att ansa ficusen så att den endast håller sig till de springor av hygrolon där andra växter inte etablerar sig.

2966
1648
Hoggaforfan:
Alla växterna som du planterar in kommer väl från samma område som grodorna? :-P
Vilka grodor blir det?

321
444
Daniel_S:
Hoggaforfan skrev:
Alla växterna som du planterar in kommer väl från samma område som grodorna? :-P
Vilka grodor blir det?

Hahaha, nej dessvärre inte... Så noggrann orkar jag inte vara :)
Men det mesta blir nog sydamerikanska växter.

Har inte tänkt på vilka grodor jag ska ha däri ännu. Jag gissar på att det dröjer ca 0,5-1år innan de är fullt inflyttningsbara för grodorna.
Vill att allt ska vara ordentligt rotat innan några grodor får skutta runt...
Har hänt mig alldeles för ofta att jag släppt in grodor som hoppat och rivit ner växter. 
Men inga pilgift tror jag inte. Har lite andra projekt för pilgift på g....

2966
1648
Hoggaforfan:
Daniel_S skrev:

Hahaha, nej dessvärre inte... Så noggrann orkar jag inte vara :)
Men det mesta blir nog sydamerikanska växter.

Har inte tänkt på vilka grodor jag ska ha däri ännu. Jag gissar på att det dröjer ca 0,5-1år innan de är fullt inflyttningsbara för grodorna.
Vill att allt ska vara ordentligt rotat innan några grodor får skutta runt...
Har hänt mig alldeles för ofta att jag släppt in grodor som hoppat och rivit ner växter. 
Men inga pilgift tror jag inte. Har lite andra projekt för pilgift på g....

Mitt senaste projekt så har jag försökt få geologin korrekt med :-P
Mjo de kan vara ganska så våldsamma ibland, speciellt med lite större arter, så blommor kan ha problem

321
444
Daniel_S:
Jo speciellt mossa och mindre klätterväxter brukar släppa även av de mindre arterna om de inte rotat ordentligt :)

334
290
LobsterPie:
Det här kommer följas! Jag älskar välplanerade bakgrunsbyggen :) 

Måse bara fråga vart du har köpt svart fogskum och vad det kostade?

321
444
Daniel_S:
Kul! Ja detta kommer nog bli ett av mina mer planerade byggen.
Det svarta fogskummet kommer ifrån dammbutiken:
www.dammbutiken.se/search.php?keyword=fogskum

Dyrt, men det enda som blir riktigt bra tillsammans med hygrolon. Gul/blå fog lyser igenom.

321
444
Daniel_S:
Går snabbare än förväntat verkar det som...
Får hem fler burkar fogskum imorgon, få jag bara tag på korkbark så borde det bli en uppdatering till efter helgen :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Följer! Ska bli kul att se skillnaderna i resultat av de båda terrarierna. Fäster växterna i hygrolonet utan problem?

321
444
Daniel_S:
anders skrev:
Följer! Ska bli kul att se skillnaderna i resultat av de båda terrarierna. Fäster växterna i hygrolonet utan problem?

Ja, jag tror skillnaden blir stor! Det ska bli två olika miljöer har jag tänkt..
Har satt in fler stenmoduler så det är nästan helt täckt med sten i det ena.

Växterna sätter sig stenhårt i hygrolonet, men det det tar tid. Vissa bromelior är dock lite knepiga, men t.e.x. vriesea brukar fästa sig riktigt bra!
Neoregelia har dock svårare. Men det kan bero på att jag inte provat tillräckligt länge, deras rötter växer mycket långsammare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild