No pest strips mot kvalster, hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
Jeppe skrev:
Jag skulle personligen aldrig någonsin använda diklorvos (dichlorvos) eller någon annan organofosfat överhuvudtaget, och speciellt inte i utrymmen där människor eller djur av något slag utsätts för dessa ämnen.
Diklorvos är ett mycket effektivt medel för bekämpning av ohyra, det är det ingen tvekan om MEN det är också ett i allra högsta grad giftigt ämne även för ryggradsdjur.
Om inte det faktum att det inte rekommenderas för användning i utrymmen där folk faktiskt vistas (eller att det ovan i tråden beskrivs symptom efter en snabb inhalation av ämnet) är nog för att få en att börja fundera på andra behandlingsalternativ rekommenderar jag starkt att man läser runt lite omkring vad det är för typ av ämne innan man väljer att utsätta sina djur för det i flera månaders tid.
Information kan hittas bl.a. här:

pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/carbaryl-dicrotophos/dichlorvos-ext.html

Man ska även komma ihåg att även om diklorvos anses för att metaboliseras fort i däggdjurskroppar pratar vi här om att använda dem hos växelvarma reptiler med en mycket lägre metabolism. Dessutom kommer djuren att både inhalera, samt då diklorvos är mycket vattenlösligt, dricka ämnet under hela behandlingstiden. Oavsett hur många poster det finns om lyckade behandlingar på olika forum tycker jag definitivt att det finns långt fler argument för varför man bör låta bli att utsätta sina reptiler för ett potent insektsgift som inte är på något sätt godkänt till behandling av djur.

Oavsett hur man vänder och vrider på det så är ju i stort sett alla behandlingar giftiga i olika utsträckning. Om man inte kör med barnoljametoden, men har man ett gäng djur, ett heltidsjobb och kanske till och med en familj man vill träffa under de nästa 60 dagarna är den metoden svår att hantera.

Jag började med en Frontline-behandling, det tog 4 veckor sen var kvalstrerna tillbaka i ännu större utsträckning än första gången. Vissa rekommenderar medlet som skrivs ut av veterinärer, kommer inte ihåg namnet, och för vissa verkar det funka och för andra inte.

No Pest funkar för i stort sett alla. Och vissa har fått döda djur på kuppen, för att dom är korkade och lägger strippen inne i terrariet. Om man använder det på rätt sätt ser jag inga problem alls med det, alla de hundratals människor som har positiva erfarenheter av No Pest är  tillräckligt för mig.

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Doxster skrev:

No Pest funkar för i stort sett alla. Och vissa har fått döda djur på kuppen, för att dom är korkade och lägger strippen inne i terrariet. Om man använder det på rätt sätt ser jag inga problem alls med det, alla de hundratals människor som har positiva erfarenheter av No Pest är  tillräckligt för mig.

Och var har du läst vad som är "rätt" sätt? De enda rekommendationer jag har läst (i bl.a. "Understanding reptile parasites" av R. Klingenberg, "Parasitology in Snakes, Lizards and Chelonians" av P. Schneller och "Reptile medicine and surgery" av D. Mader) går allihopa ut på att "dosera" delar av strips efter volym på terrariet och behandla (på ett sätt så att djuren inte kommer i direkt kontakt med stripsen) i 3-4 timmar åt gången, 2-3 gånger/vecka. Under behandlingen brukar man även starkt rekommendera att man plockar ut vattenskålarna. Klingenberg skriver dessutom uttryckligen att han inte tror på att bara hänga in hela strips i ett rum för att man inte kan garantera att man får rätt "dos" i varje terrarium, man riskerar att exponera människor och andra djur för ångorna och alla ovanstående författare poängterar att långvarig exponering definitivt kan vara skadligt för reptilerna. 
De två nyare böckerna (Mader och Schneller) poängterar även att de INTE rekommenderar detta som behandling av djuren, utan endast av miljön/terrarierna. De rekommenderar istället nyare, och mer säkra behandlingsmetoder för faktisk behandling av djuren i fråga.

Vapona/No-Pest-strips användes mycket under 90-talet, men sedan Ivomec, och nu även Frontline börjat användas till reptiler rekommenderar man dessa som säkrare behandlingar. Visst är även detta nervgifter - det finns det inga anti-parasitära medel som inte är, men det betyder inte att det inte finns skillnad mellan hur de är farliga, hur mycket som ska till för att skada djur/människor i förbindelse med behandling eller hur mycket de sprids i omgivningen (och därmed även potentiellt till andra människor och djur runt omkring). Dichlorvos är extremt vattenlösligt och skulle ett akvarium eller ett terrarium med amfibier av misstag komma i kontakt med ämnet är risken stor att dessa (akvatiska djur/djur med mycket genomsläpplig hud)djur reagerar mycket snabbt och kraftigt på exponeringen.

Misslyckade kvalsterbehandlingar beror nästan alltid på att man inte fått behandlat/sanerat miljön tillräckligt, snarare än på att behandlingen av djuren inte "biter". No-pest strips är alldeles utmärkta till att behandla just miljön, men jag fasthåller att det finns långt säkrare metoder att behandla sina djur på. Djuren bör ändå gå i karantänsbehållare under behandlingstiden för att man dels ska kunna sanera terrarierna ordentligt, samt för att uppnå bästa möjliga resultat av behandlingen och i största möjliga mån undgå reinfestation. 

Som veterinär hade jag personligen inte velat stå bakom en rekommendation av dichlorvos som behandling av djur, oavsett djurgrupp, när det finns andra preparat och behandlingsmetoder som inte innebär lika stor exponering av potentiellt giftiga ämnen.

Jag tror inte att jag har mer att tillföra till diskussionen, utan uppmanar bara ännu en gång tiatt man ser till att noga överväga sitt beslut, och är ordentligt källkritisk innan man börjar använda pesticider i aerosolform i sitt hem och i närheten av sina djur.

375
251
Doxster:
Jeppe skrev:

Och var har du läst vad som är "rätt" sätt? De enda rekommendationer jag har läst (i bl.a. "Understanding reptile parasites" av R. Klingenberg, "Parasitology in Snakes, Lizards and Chelonians" av P. Schneller och "Reptile medicine and surgery" av D. Mader) går allihopa ut på att "dosera" delar av strips efter volym på terrariet och behandla (på ett sätt så att djuren inte kommer i direkt kontakt med stripsen) i 3-4 timmar åt gången, 2-3 gånger/vecka. Under behandlingen brukar man även starkt rekommendera att man plockar ut vattenskålarna. Klingenberg skriver dessutom uttryckligen att han inte tror på att bara hänga in hela strips i ett rum för att man inte kan garantera att man får rätt "dos" i varje terrarium, man riskerar att exponera människor och andra djur för ångorna och alla ovanstående författare poängterar att långvarig exponering definitivt kan vara skadligt för reptilerna. 
De två nyare böckerna (Mader och Schneller) poängterar även att de INTE rekommenderar detta som behandling av djuren, utan endast av miljön/terrarierna. De rekommenderar istället nyare, och mer säkra behandlingsmetoder för faktisk behandling av djuren i fråga.

Vapona/No-Pest-strips användes mycket under 90-talet, men sedan Ivomec, och nu även Frontline börjat användas till reptiler rekommenderar man dessa som säkrare behandlingar. Visst är även detta nervgifter - det finns det inga anti-parasitära medel som inte är, men det betyder inte att det inte finns skillnad mellan hur de är farliga, hur mycket som ska till för att skada djur/människor i förbindelse med behandling eller hur mycket de sprids i omgivningen (och därmed även potentiellt till andra människor och djur runt omkring). Dichlorvos är extremt vattenlösligt och skulle ett akvarium eller ett terrarium med amfibier av misstag komma i kontakt med ämnet är risken stor att dessa (akvatiska djur/djur med mycket genomsläpplig hud)djur reagerar mycket snabbt och kraftigt på exponeringen.

Misslyckade kvalsterbehandlingar beror nästan alltid på att man inte fått behandlat/sanerat miljön tillräckligt, snarare än på att behandlingen av djuren inte "biter". No-pest strips är alldeles utmärkta till att behandla just miljön, men jag fasthåller att det finns långt säkrare metoder att behandla sina djur på. Djuren bör ändå gå i karantänsbehållare under behandlingstiden för att man dels ska kunna sanera terrarierna ordentligt, samt för att uppnå bästa möjliga resultat av behandlingen och i största möjliga mån undgå reinfestation. 

Som veterinär hade jag personligen inte velat stå bakom en rekommendation av dichlorvos som behandling av djur, oavsett djurgrupp, när det finns andra preparat och behandlingsmetoder som inte innebär lika stor exponering av potentiellt giftiga ämnen.

Jag tror inte att jag har mer att tillföra till diskussionen, utan uppmanar bara ännu en gång tiatt man ser till att noga överväga sitt beslut, och är ordentligt källkritisk innan man börjar använda pesticider i aerosolform i sitt hem och i närheten av sina djur.

Det är en samlad bedömning av några dagars googlande innan jag använde No Pest. Jag tror mer på att läsa om folks erfarenheter än att läsa fackböcker av experter/veterinärer/doktorer.

Jag har också läst om metoden att dosera No Pest, och alla som rapporterade dödsfall har använt sig av denna metoden (som jag har stött på vid mitt googlande). Dom som doserar rummet har inte upplevt några problem.

Jag gillar dock din tanke om att använda No Pest till själva miljön och eventuellt något snällare på djuren. En fördel som jag dock ser med No Pest är att man slipper stressa djuren med sprayande/badande/baddande/torkande etc etc etc. Dom kan snällt vara kvar i sina terrarien.

Jag säger inte att jag har rätt och du har fel, det enda jag säger är att detta fungerade för mig. Mina djur har inte uppvisat några tecken på dåligt mående efter behandlingen och jag är toknöjd. Får jag kvalster igen kommer jag använda No Pest igen, kan hända att jag provar i kombination med något annat som du föreslår.

Nu har jag också tillfört det jag kan, trevligt med en sansad diskussion trots skilda åsikter. :)

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Jag håller med om att det är trevligt att tråden kan hålla i gång en sansad diskussion.
Jag måste dock komma med en sista kommentar angående källor, speciellt på nätet.
Det är naturligtvis bra att lyssna på erfarenheter och det är aldrig fel att läsa runt på forum för att se vad den allmänna uppfattningen om ett eller annat är. Det kräver dock att man är ordentligt källkritisk.
Det går dock inte att jämföra sådan information med information man hittar i en källgranskad publikation, hela poängen med att dels ha källhänvisningar och förhoppningsvis även någon som faktagranskar innehållet innan publikation är ju just att undgå tvivelaktig information och teorier utan någon vidare statistisk signifikant bakgrund.
När författarna dessutom är veterinärer med många års erfarenhet av behandling av (i det här fallet) reptiler, skulle jag även vilja påstå att de har sett långt fler kvalsterbehandlingar än de flesta hobbyherpetologer och alltså har mer underlag för att komma med rekommendationer. Att de sedan också faktiskt har en medicinsk bakgrund gör dem även mer lämpliga än gemene man att faktiskt uttala sig om eventuella risker vid behandlingar, och jämföra för- och nackdelar med olika preparat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild