Tropfrog skrev:
Jag kollade nu. Dagspris för en splitter ny kolsyretub som håller i 5 år innan nästa ispektion är för 2 kg 700kr och för 6kg 2000kr. Dessa kommer då fyllda. En regulator med manometer kostar 500 kr.
Jag känner mig lite kluven till att mixa med gas under tryck av säkerhesskäl och skulle därför aldrig bygga om en apparat avsett för något annat.
Men om man vill det så kan man köpa begagnade brandsläckare för några få hundralappar och ta bort stigarröret, vips så har du en jättebillig lösning. Brandfirman brukar vilja inspektera och märka den innan de fyller på, det kostar någon hundralapp. Om de ändå skall ta isär den kan man kanske be dem att demontera stigarröret åt en. Samma manometer och regulator som ovan passar på denna.
Är man riktigt snål så kan hänga sätta brandsläckarflaskan upp och ner på en vägg eller något. Då funkar den som om den var utan stigarrör.
Det finns många sätt att komma undan billigt, men jag skulle nog ändå rekomendera att själv göra beräkningen på gasåtgång kontra investering. ca 1700 kr för bra hårdvara betalade sig på drygt tre år eftersom jag sparade 250 kr per fyllning och fyllde två gånger om året. Min tidsåtgång vid påfyllning och säkerhetsaspekten inte att förringa.
MVH
Magnus
Jag skrev om agas 5 kilos sen om du hittat andra priser får du gärna länka dom. Säkerheten ja du jag vet inte hur du skulle kunna få en sodastreamer om man använder den till sitt syfte att föra över co2 till en annan behållare som det inte bildar något riktigt tryck till en säkerhetsrisk. Men det kanske finns en dock inte så som jag byggt det. Det är snarare värre säkerhetsrisk då att använda sodastreamern för sitt vanliga syfte då.
Du kanske har en säkerhetsventil i din gaskammare för att bygga upp ett tryck? Jag kör bara på effekten av att Co2 trycker ut syre genom utlopp i taket på tanken.
Jag tar dock gärna länken på 2 liters tuberna och 6 liters tuberna du pratar om kanske något att gå över till för mig sen med.
Sen brandflaska går ju med... Men vem fyller på dom sen? Trodde dom lämnades in och att man inte kunde fylla på utan bara var en engångs sak som dom tar en bra säkerhets försäkring på genom att fylla på igen och sälja :D