Utrustning för CO2 avlivning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

42
37
baggi:
Idag är det väldigt billigt att gå till dollarstore eller andra butiker som säljer sodastream av märket vikingsoda för 190:-.

En patron på 425 gram kostar kostar samma första gången du köper den och sen behöver du en bränsleslang en nippel med anslutnings gänga som sluter någorlunda tätt från en hydralfirma eller om man vill går det också med vvs delar och då snackar vi i summan högst 50:-r oavsett.

Sen 2 slangklämmor som man nog inte riktigt kan uppskatta något värde på då det skiljer sig men låt säga 20:- för 2 riktigt dyra kvalitets slangklämmor. Du kopplar ihop det till en smartstore låda som kostar mellan 30-80:-.

Dock beror det ju på hur stor du ska ha dvs. Sen har du en fungerande gaskammare som kan ta död på ganska många möss eller råttor per avlivning Co2 patronen räcker ett ganska bra tag och kostar ca 50:- kronor att byta från vikingsoda.

Allt det här kan du göra lätt. Jag hade agas 5 kilos tuber och tryck klockor innan men priset det kostar att byta ut agas 5 liters tuber är överdrivet.

Det låg och tror det ligger på samma summa idag 500:- för varje tub du byter ut och konkurerar med liten marginal emot vikingsoda. Min erfarenhet är iaf att det är värt att ta en sodastream och skippa agas 5 kl tuber. 

Jag har agas tuber sen tidigare och tryck klockor men om du ska köpa det och börja avliva möss skulle jag rekomendera sodastreamern, för att betala ca 3000:- för agas tuber eller kanske hyra tuber som ligger över 5 kilo så ska du ha en bra stor avel för att det ens ska vara värt det.

Edit: Du betalar idag 480 kronor för 5 kilos tuber från aga när du gör utbyte. Du får 4.25 kilo av vikingsoda för samma summa.

5390
4130
Tropfrog:
Att agas gas är svindyr, det upptäckte jag själv när jag undersökte det. Jag valde också soda stream under en period, men som du säger är den gasen nästan lika dyr. Så jag köpte en 5 kilos standardtub från Tyskland och fyllde på hos min lokala brandskyddsbutik. Den gasen är samma skit, men halva priset.

Huruvida det är lönt eller inte beror ju på hur mycket man förbrukar.

Mvh
Magnus 

5390
4130
Tropfrog:
Jag kollade nu. Dagspris för en splitter ny kolsyretub som håller i 5 år innan nästa ispektion är för 2 kg 700kr och för 6kg 2000kr. Dessa kommer då fyllda. En regulator med manometer kostar 500 kr. 

Jag känner mig lite kluven till att mixa med gas under tryck av säkerhesskäl och skulle därför aldrig bygga om en apparat avsett för något annat.

Men om man vill det så kan man köpa begagnade brandsläckare för några få hundralappar och ta bort stigarröret, vips så har du en jättebillig lösning. Brandfirman brukar vilja inspektera och märka den innan de fyller på, det kostar någon hundralapp. Om de ändå skall ta isär den kan man kanske be dem att demontera stigarröret åt en. Samma manometer och regulator som ovan passar på denna.

Är man riktigt snål så kan hänga sätta brandsläckarflaskan upp och ner på en vägg eller något. Då funkar den som om den var utan stigarrör.

Det finns många sätt att komma undan billigt, men jag skulle nog ändå rekomendera att själv göra beräkningen på gasåtgång kontra investering. ca 1700 kr för bra hårdvara betalade sig på drygt tre år eftersom jag sparade 250 kr per fyllning och fyllde två gånger om året. Min tidsåtgång vid påfyllning och säkerhetsaspekten inte att förringa.

MVH
Magnus

42
37
baggi:
Tropfrog skrev:
Jag kollade nu. Dagspris för en splitter ny kolsyretub som håller i 5 år innan nästa ispektion är för 2 kg 700kr och för 6kg 2000kr. Dessa kommer då fyllda. En regulator med manometer kostar 500 kr. 

Jag känner mig lite kluven till att mixa med gas under tryck av säkerhesskäl och skulle därför aldrig bygga om en apparat avsett för något annat.

Men om man vill det så kan man köpa begagnade brandsläckare för några få hundralappar och ta bort stigarröret, vips så har du en jättebillig lösning. Brandfirman brukar vilja inspektera och märka den innan de fyller på, det kostar någon hundralapp. Om de ändå skall ta isär den kan man kanske be dem att demontera stigarröret åt en. Samma manometer och regulator som ovan passar på denna.

Är man riktigt snål så kan hänga sätta brandsläckarflaskan upp och ner på en vägg eller något. Då funkar den som om den var utan stigarrör.

Det finns många sätt att komma undan billigt, men jag skulle nog ändå rekomendera att själv göra beräkningen på gasåtgång kontra investering. ca 1700 kr för bra hårdvara betalade sig på drygt tre år eftersom jag sparade 250 kr per fyllning och fyllde två gånger om året. Min tidsåtgång vid påfyllning och säkerhetsaspekten inte att förringa.

MVH
Magnus

Jag skrev om agas 5 kilos sen om du hittat andra priser får du gärna länka dom. Säkerheten ja du jag vet inte hur du skulle kunna få en sodastreamer om man använder den till sitt syfte att föra över co2 till en annan behållare som det inte bildar något riktigt tryck till en säkerhetsrisk. Men det kanske finns en dock inte så som jag byggt det. Det är snarare värre säkerhetsrisk då att använda sodastreamern för sitt vanliga syfte då.

Du kanske har en säkerhetsventil i din gaskammare för att bygga upp ett tryck? Jag kör bara på effekten av att Co2 trycker ut syre genom utlopp i taket på tanken. 

Jag tar dock gärna länken på 2 liters tuberna och 6 liters tuberna du pratar om kanske något att gå över till för mig sen med.

Sen brandflaska går ju med... Men vem fyller på dom sen? Trodde dom lämnades in och att man inte kunde fylla på utan bara var en engångs sak som dom tar en bra säkerhets försäkring på genom att fylla på igen och sälja :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild