Utrustning för CO2 avlivning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2
0
Safir:
Hej! 
Jag har googlat och sökt här på forumet efter all info jag kan komma över om att avliva foderdjur med co2. Men jag hittar inte så mycket ingående om exakt vad som behövs och vart man köper allt? Sodastream verkar vara billigast och lättast att få tag på som co2 källa. Sen behöver jag en regulator har jag förstått men vilken är hyfsat billig och passar till sodastreamtuben? Och ska den ha en manometer på sig eller inte? Enligt sjv ska koldioxidhalten kunna mätas och uppnå en halt av 80%. Jag har hittat en formel på sjv om hur man räknar ut hur många kg co2 som behövs för uppnå 80% men hur får jag reda på rent praktiskt hur mycket gas jag ska släppa ut och hur mycket i taget? Det enda jag har hittat där är att en manometer visar i bar hur mycket gas som släpps ut men jag förstår inte hur jag sätter ihop bar + kg formeln för co2 för att räkna ut allt. Och om ni nu inte mäter halten alls, hur vet man att djuret dör utan att kvävas och inte vaknar upp igen? Jag har sett några klipp på youtube när de avlivar men jag tycker att de flesta verkar dra på för mycket för snabbt(?) Djuren vinglar liksom omkring efter bara någon sekund. Jag hade nog velat att de somnar in lite långsammare utan att för den delen dra ut på lidandet om det är möjligt...
Så hur gör jag rent praktiskt? Vad exakt behöver jag förutom sodastreamtuben och en genomskinlig plastlåda? Och var köper jag allt så att det passar ihop?
Ni får också jättegärna slänga upp nån bild på hur ni har satt ihop allt. 

123
68
mallimalli:
Jag är oxå intresserad av att veta så jag puffar tråden! :)

1685
794
fluffis:
Förutom sodastreamern och plastlådan behövs en slang och några små luffthål i plastlådan, varav ett ska passa för slangen. Min man köpte en slang på Biltema, artikelnummer 15310, www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-2000017744/
Obs: plastlådan behöver inte vara sönder som vår har börjat bli. Får nog skaffa en ny :)

Min man har avlivningsuppgiften här hemma så jag är inte 100 % insatt men jo, han tar det lugnare med gasen än vad de på youtube gör. Undvik övertryck. Sen är det viktigt att inte överbefolka lådan.

379
399
Mr_B:

fluffis skrev:
Förutom sodastreamern och plastlådan behövs en slang och några små luffthål i plastlådan, varav ett ska passa för slangen. Min man köpte en slang på Biltema, artikelnummer 15310, www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-2000017744/
Obs: plastlådan behöver inte vara sönder som vår har börjat bli. Får nog skaffa en ny :)

Min man har avlivningsuppgiften här hemma så jag är inte 100 % insatt men jo, han tar det lugnare med gasen än vad de på youtube gör. Undvik övertryck. Sen är det viktigt att inte överbefolka lådan.

Hur många individer körs i den lådan? 1 eller 2? Kanske fler? Mest nyfiken av egna skäl. :) 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Här finns en ganska informativ video om hur en kille gör det.

Eller så verkar denna vara ganska effektiv, när amn tar hjälp av torr is.

1685
794
fluffis:
Mr_B skrev:

Hur många individer körs i den lådan? 1 eller 2? Kanske fler? Mest nyfiken av egna skäl. :) 

Har bara sex ormar och några burar gerbiler så har inte behov av att avliva så många åt gången. Fullvuxna på ca 100 g kör vi två st. Sen kanske fem-sex i ungdomsstorlek. Då väger de kanske 40-50 gram. Den där gräddbullslådan är ju inte speciellt djup. Man har ju hört talas om skräckexempel där galningar har lagt gnagarna ovanpå varandra i en spann och det blir ju inte alls bra. Då kommer inte gasen ner plus att det är nog inte så trevligt för djuren att bli påtrampade. Så jag rekommenderar grunda lådor.

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Om man avlivar flera omgångar i samma burk så är det viktigt att man häller ut gasen som finns kvar. Om man inte gör det så kommer djuren att kvävas. Det är ganska vanligt att dom blöder från nosen om det går lite för fort.

2
0
Safir:
Tack för alla svar hittills! Jag visste inte att man kunde använda själva apparaten till sodastream också, hur många gånger trycker man på knappen då och under vilket intervall? 

1685
794
fluffis:
Safir skrev:
Tack för alla svar hittills! Jag visste inte att man kunde använda själva apparaten till sodastream också, hur många gånger trycker man på knappen då och under vilket intervall? 

Om inte annat så lär man sig det efterhand. Vi har haft några besök här hemma av folk som velat lära sig. Du är välkommen. Vi bor i Skåne :)

1685
794
fluffis:
Sådär i förbifarten kan jag bara nämna att man inte ska/får gasa gnagare som är yngre än tio dagar gamla. Man vet aldrig om många läser den här tråden, så det kan vara bra att veta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild