Terrarium till Morelia virdis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

297
15
shad0w88:

vet inte folk lägger ut med namnet chondro o på greg maxwells sida står där med chondro xD jayaoura e såååå jävla fina vill ha en sån grön :P sorong e dom små va? vill ja inte ha :P vill ha ngn som blir ca 1.5 - 2 m o inte den elaka :P någon som kan va röd xD

297
15
shad0w88:

ex :

Boa, Nät, Morelia & Chondro säljes/Bytes

liksom chondro e de inte en " lokalitet" av morelia ? 

366
157
Linus:

Nu kanske jag är lite ute och cyklar - men en grön trädpyton har väl aldrig kvar sin röda färg när den är adult? De färgar väl i stort sett alltid ut i grönt?

Och jo, Chondropython viridis (som den hette förut) är numera Morelia viridis, så den annonsen (vilket jag antar att det var) du hänvisar till var helt enkelt lite "kaka på kaka" i och med "Morelia & Chondro". Chondro är alltså inte en lokalitet av en Morelia-art, utan helt enkelt det gamla namnet som lever kvar i vissa sammanhang. Morelia är genuset grön trädpyton tillhör, och Morelia viridis är artnamnet. Utöver det så finns ett större antal lokaliteter som Markusbabs har listat.  

Det är viktigt att du läser på så mycket som möjligt innan du skaffar en orm, och det är superbra att du ställer dina frågor här - så att folk kan hjälpa till att reda ut de frågetecken som finns :)

733
297
markusbabs:

Nu är du ute och cyklar. för att göra en enkel sak enklare.

Chondro = Grön trädpyton

Chondro= Morelia viridis

Morelia viridis = Chondro

Grön trädpyton = Chondro

Det är ungefär som att säga Majsorm och Majssnok. Samma sak, olika namn.

Om det är en annons du menar med Boa, nät, morelia, chondro. Så är troligtvis "morelia" i det sammanhanget morelia spilotta, och Chondro är Grön trädpyton.

Vill du ha en grön trädpyton som har en storlek på 1,5 - 2,0 m, Ta den du känner för, Troligtvis så kommer dom flesta lokaliteter att hamna i den kategorin, (en sorong kan bli 1,5 m) så läs på om olika lokaliteter.

Vill du ha en röd, så kommer den bara att vara röd i några månader, INGEN chondro behåller sin juvenila röda färg. + att dom är mer ovanliga och därmed dyrare.

297
15
shad0w88:

Finns ju gener som gör att dom blåa förblir bloa (honor) o gula förblir gula lr gulgröna..

finns de ingen som kan behålla sin röda färg lr det är bara tur isf? 

jag försöker ställa frågor ju  xD

vad rekomenderar ni för ngt ?

vad är det för skillnad på dom ?

jayapura e fin som fan lite diamant aktig tkr jag :P

733
297
markusbabs:

Jag förstår att du blir förvirrad. Det senaste året har jag läst på SOM FAN. Och det är jag glad över. Jag kunde INGENTING om olika lokaliteter förutom att några personer sa till mig att Sorong va den minska lokaliteten.

Min Biak är high yellow (man har alltså parat den gulaste med den gulaste i många generationer, tills den blir mer gul än vanligt) Biak är känd för att ha mycket gult över huvud taget.

Aru har ofta vita utspridda fjäll på ryggen, Har den ovanligt mycket vitt så kallas det för high white och fortsätter du att para dessa djur så kommer dom att bli vitare och vitare. (tror jag)

Sorong, Har oftast en klar grön färg, med en blå linje efter ryggraden. (jayapura och sorong är rätt lika)

Maruake, Har till viss del ofta en vit linje efter ryggraden.

Kofiau, Kan vara gul resten av livet.   OSV OSV.

Det finns även Blue line, vilket betyder att det är djur med mycket framavlade blå färger, dessa djur sägs vara dom mest eftertraktade i "chondro världen" och är värd en obegriplig summa pengar för oss vanliga reptil-nördar.

Melanistisk, Är djur som är svarta eller mycket mörka.

Det finns även "designer chondros" vilket är blandningar mellan olika lokaliteter, Dom kan vara billiga (3000kr, normalpris i sverige) eller så kan dom vara dyra (tiotusentals kronor). Priset beror på hur ovanligt djuret ser ut.

297
15
shad0w88:

aha tack :P

men vilka e stora?

alla blir långa men som har vikt som en boa lr ngt sånt?

ska inte vara dom aggresiva va dom nu hete :P

733
297
markusbabs:

Ingen Morelia viridis ska ha en vikt som en boa c. Det är trädlevande ormar och dom ska matas med stor försiktighet, övervikt kan orsaka sjukdomar. Vissa blir 120cm som vuxna medans vissa blir 210cm, Det beror såklart på vilken orm just du äger, vissa blir större än andra även fast det är samma lokalitet.  Jag kan berätta för dig redan nu att ormen troligtvis kommer att vara mer glad över att hugga dig än en majsorm, Men det är olika från orm till orm såklart.

Men vill du ha en stor orm så kan du ju ta en Aru, Som även den är känd för att vara lite bitsk. Sorong är känd för att ha ett lugnare temperament, men den blir ju oftast lite mindre en dom andra. Jag ska även tillägga att jag inte vet hur temperament ser ut i de andra lokaliteterna.

Men som sagt, Dessa ormar ska inte hanteras i onödan utanför sitt terrarium,(som alla ormar antar jag) så om ormen är lite aggresiv eller inte borde ju inte spela en större roll. 

366
157
Linus:

Dessutom vill jag också påpeka att det är otroligt svårt att säga ifall din orm kommer vara aggressiv eller inte. Exempelvis har jag en polare som hade en kungspyton förut som ända från juvenil till adult var sviiinaggressiv - trots att det är en ormart som i regel anses vara väldigt lugn och lätthanterlig.

Då kan man ju tänka sig att grön trädpyton, som i motsats till kungspyton räknas som osedvanligt aggressiv, förvisso helt klart kan förväntas vara väldigt svårhanterlig - men samtidigt kan man få ett exemplar som är väldigt lugn och lätt att handskas med (när man nu behöver det). 

Det är svårt att hitta en trädlevande orm som får liknande kroppsbyggnad som en kungsboa (vilket jag antar att du menar när du säger boa). Det närmaste du kan komma är nog i sådana fall Smaragdboa, vilka ju blir klart större än de flesta lokaliteter av grön trädpyton, och dessutom är något grövre i proportion. Dessa är dock också kända för att vara ordentligt bitska - och de kräver rätt mycket mer utrymme också.

733
297
markusbabs:

Instämmer helt :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild