Terrarium till Morelia virdis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

733
297
markusbabs:

Åt en juvenil räcker med en hammarplast låda :) 

Garderobsfrågan. Anledningen till att man inte ska ha höga burkar är för att ormen troligtvis kommer att klättra högst upp och sedan aldrig gå ner för att dricka osv. + att ormen oftast klätrar horisontelt, inte vertikalt. Det är även svårt att få en värmegradient i ett högt terrarium.

297
15
shad0w88:

Men dom dricker ju på sin kropp?

aja så man kan ha höga då ?

trodde först de va en annan anledning.

men funderar på ha ett som är ca 50 högt till början sen får se.

733
297
markusbabs:

Jo dom dricker från allt möjligt, även blad,glas. Men hur ska du lösa det med bottenytan då? bottenytan ska ju vara 120*60! Det blir väldans stort om du samtidigt ska ha det högt som en garderob? Jag vet inte en enda anledning till att det skulle vara bättre med ett högt terrarium istället för brett, så kör på måtten du hade tänkt från början så kommer du nog att lyckats mycket bättre. Jag skulle säga att du inte ska ha ett högt terrarium

366
157
Linus:

Jag är med på markusbabs spår här, bottenytan är klart viktigare än höjden.

733
297
markusbabs:

Så låt terrariet breda ut sig ist för att ha 1,5 meter tomrum under ormen :)

297
15
shad0w88:

Har inte ork lr lust att bygga ett terrarie av en gaderob de va bara en fråga :P 

Hade tänkt att köpa ett efter ormen lr orm efter terrarie .

Hade tänk att köpa ett 100x50x50 lr mindre o skaffa en juvenil lr ngt sen öka med tiden =))

Har iaf monsoon rs 400 regnsystem hemma nu så får hoppas att ja kan ställa in den o att den räcker så de verken blir för lite lr för mkt =)

Den borde duga lr ?

297
15
shad0w88:

Murkusbabs din röda Biak HY är det den du har på bild som är grön nu ? 

för har funderat på en röd chondro lr ngt men bytar alla färg? 

Är det en risk man får ta :P

733
297
markusbabs:

Ja att byta storlek på terrariet allt eftersom ormen växer låter bäst :)

Regnsysyem ska väll fungera, personligen tycker jag det är lättast att vattna med sprejflaska, Det torkar ju upp olika fort från dag till dag beroende årstid osv. Så det är lättast för mig iaf.

Den gröna ormen jag har på bild är en Sorong från 2009, och den va gul när den va juvenil.

Den röda jag har på bild är en Biak HY från 2012. Röd nu, och förhoppningsvis grön med mycket gult som adult.

Som sagt, man kan aldrig säga hur ormen kommer att se ut som vuxen. Men vet man hur föräldrar-djuren ser ut så man ju tänka på det när man köper en juvenil.

297
15
shad0w88:

Vill med ha en röd.... fast chondro lr ngt större än sorong :P

733
297
markusbabs:

Nu förstår jag inte? Chondro är det gamla namnet på arten, Chondropython viridis, (eller?)

Vill du ha en stor så sägs ju Biak vara den största av alla lokaliteter, även den "elakaste".

Det finns många lokaliteter, Några av dom är ;

Sorong

Biak

Aru

Manokwari

Lereh

Jayapura

Merauke

Kofiau

Cyklop

Wamena

Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild