Terrarium till Morelia virdis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

366
157
Linus:

Snarare så handlar det nog om hur man inreder terrariet. Skaffar man ett 100*50*50-terrarium till en juvenil M. viridis så kommer man förmodligen behöva inreda väldigt tight för att den skall känna sig säker - men jag är i alla fall av den fasta övertygelsen att ett terrarium aldrig kan vara för stort, däremot kan det vara för luftigt inrett.

733
297
markusbabs:

Håller med fullständigt. Det finns ju ingen som kan säga att en juvenil mår dåligt i ett 100*50*50, men som tidigare , Hammarplast är ju nästan alltid oslagbart åt juvelniler och ungdjur :)

733
297
markusbabs:

Det kan även vara svårt att hitta avföring mm i ett stort terrarium, man vill ju inte behöva stå med förstorings glas när ormen skitit ;) Deras skithögar är ju inte stora ;) haha

309
240
Gogs:

Det är ju allmänt känt att djuren i naturen dör så fort de får för stort utrymme... (obs ironi)

1244
472
leedragon:

tyvärr är inte naturen det samma som ett terrarium

366
157
Linus:

Nej, det är det inte. Men det är ju ganska irrelevant när det gäller just den här frågan.

733
297
markusbabs:

Vi kan ju alltid låta 1 av 10 ormar bli fågelmat, eller ge dom kvalster, några mål mat så dom överlever sina första år. Eller kanske fånga dom och skicka dom till USA. Som sagt, vi ger nog våra ormar rätt så värdiga liv om vi läser på innan vi skaffar djuren.  

733
297
markusbabs:

Ironi över att man inte alltid ska ge djuren samma levnadsvillkor som i det vilda.  

297
15
shad0w88:

juvenil ska jag nog inte skaffa.. lr jag får ju ta de som finns o få tag på men hade hellre velat ha någon som är runt året iaf.. kanske äldre.. men finns de inga så får de bli juvenil o då får man ha den i burk i början sen öka suxetivt.. men 100x50x50 kan jag ha i en hörna så länge om de blir en juvenil.

Tänkte mest så ja inte skaffar ett för litet..

Har hört o läst om att folk använder höga terrarier spec gamla gaderober som dom bygger om o gör till 2 terra av.. då e de högt.

Så min fråga är väl mer vf får de inte vara högt terrarium enligt era åsikter ?

366
157
Linus:

Anledningen till att man brukar avråda från att ha höga terrarium är helt enkelt en smidighetsfråga. Det kan vara väldigt svårt att reglera temperatur och fuktighet på ett bra sätt när terrariet får mycket höjd.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild