Först vill jag bara säga att jag håller förnärvarande 10 st Corallus caninus och inga trädpyton.
Av mina Caninusar är fem (5) av dessa är vuxna, tre går tillsammans medans två hanar går ensamma (då det alltid blir en hane som blir domenant och den andra slutar fungera, äta etc).
I våras fick jag fem ungar och alla dessa går i ett stort terrarie (195x 70x50) utan några som helst problem. Att inte kunna hålla dessa djur i grupp är för mig en skröna, av de som inte försökt sig på det, ännu. Det finns både för och nackdelar med att ha dem i grupp, men för mig väger fördelarna över då jag upplever det enklare och mindre tidskrävande att ha dem tillsammans. Dessutom verkar ungdjur må bra av lite konkurens vid matning och de triggar varandra att äta bättre.
Mina vuxna djur går i terrarier som är 180x80x70 cm (BxDxH) och i dessa har jag värmekablar som värme källa. Ovan på har jag rikligt fuktad mull som bottenmaterial och värmen styrs av thermostat (Habistat) som man kan ställa in dagstemperatur och natttemperatur på. Ventilation sitter i mina terrarier högst upp på gavlarna, vilket gör att luften går från sida till sida. För Caninusar är luft och fuktighet A och O, vilket det är även för M. Viridis. Förutom värmekablar har jag endast lysrörsarmaturer i taket på burken, vilket gör att det finns varmare platser för djuren att sola på. Inget av mina terrarier har ventilation i taket, eller på baksidan.
Med den fuktiga mullen, med värme underifrån får jag varm fuktig luft på dagarna, och med sänkningen av temperaturen på natten får jag naturligt en torrare/svalare luft på natten, vilket är extremt viktigt för smaragdboerna. Absolut nödvändigt är att luften aldrig får bli stillastående i terrariet. I terrarier som är för höga blir det svårt att hålla bra temperturgradienter som någon annan skrev. Undvik därför för höga burar. Satsa på bredd så djuren kan motionera sig.
Grenar har jag i olika grovlek. det ger djuren möjlighet att välja. Min erfarenhet är att de oftast väljer smalare grenar.
En utmärkt bra bok att läsa innan införskaffandet av trädpyton och/eller smaragdboa är "The Green Tree Python & Emerald Tree Boa" skriven av Ron Kivit och Stephen Wiseman som är utgiven av Kirschner & Seufer Verlag. Den är utomordentligt bra och jag läser den om och om igen. :)
BTW, burkarna är gjorda i alluminiumplåt (stavas det så? :) )
Här är en bild på en av mina burar:
En till:
Lycka till!
Mvh
Magnus