Lersand

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2966
1648
Hoggaforfan:
Temla skrev:

Intressant!!! Du menar att man kan blanda bentonit och vatten så det blir samma hårda grävvänliga konsistens som excavator? Och det är helt säkert för djuren? 

Ja leran i sig är säker för djur, tillsatser som parfym etc bör man undvika såklart. Kan tyvärr inte svara på hur det är jämfört med excavator.

Flyers90 skrev:
Ni som använt er av kattsand/bentonitlera har ni några bilder på det ni byggt ihop av det?

Googla "bentonit terrarium background" så kommer det upp en del. Var väl vanligast för X antal år sen men numera är det sällsynt är min uppfattning. Ska man ha växter i det så behövs det konstant vätas och då behöver det vara ganska tjockt i bottnen med en minimigrad i lutning (tror 25 grader men väldigt osäker på siffran) annars ramlade det ihop i en klump på bottnen.

1159
626
Temla:
Hoggaforfan skrev:

Ja leran i sig är säker för djur, tillsatser som parfym etc bör man undvika såklart. Kan tyvärr inte svara på hur det är jämfört med excavator.

Googla "bentonit terrarium background" så kommer det upp en del. Var väl vanligast för X antal år sen men numera är det sällsynt är min uppfattning. Ska man ha växter i det så behövs det konstant vätas och då behöver det vara ganska tjockt i bottnen med en minimigrad i lutning (tror 25 grader men väldigt osäker på siffran) annars ramlade det ihop i en klump på bottnen.

Tack! Ska googla. Jag ska inte isåfall ha växter i det. 

373
171
Anathawa:
Men excavator är väl tänkt mer som bakgrund och mindre som grävbart substrat. 
Så, bygga för stelnade strukturer ungefär som frigolitbyggen, och sen lösare substrat med mindre lera som grävsubstrat.

1159
626
Temla:
Anathawa skrev:
Men excavator är väl tänkt mer som bakgrund och mindre som grävbart substrat. 
Så, bygga för stelnade strukturer ungefär som frigolitbyggen, och sen lösare substrat med mindre lera som grävsubstrat.

Vad jag förstått så är det i huvudsak till bottensubstrat för att det är grävvänligt för djur som gräver grottor typ.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Snarare att man själv kan bygga grottor av det och få de att se naturligt ut. Men jag kan ha fel.

Är det inga som har egna bilder?

1159
626
Temla:
Flyers90 skrev:
Snarare att man själv kan bygga grottor av det och få de att se naturligt ut. Men jag kan ha fel.

Är det inga som har egna bilder?

Javisst, det kan man också göra naturligtvis. :) Dock även att djuren själva ska kunna gräva grottor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild