Bakgrundsbygge av frigolit.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:
Nu känner jag mej ganska nöjd med all husfix! Var tvungen att "provmontera" in bakgrunden för att se hur det kommer att se ut. Ser ganska bra ut! Kommer få karva bort lite husfix på några få ställen bara för att få bitarna att passa ihop med varandra lite bättre bara. Sen är det in princip bara målandet kvar. Ska se om man kan få till målandet så skarvarna knappt syns.
Annars funderar jag på om man skulle slänga på ett tunt lager med husfix i de också för att dölja skarvarna bättre... 
Någon som har bra tips hur man ska dölja dem bäst/smidigast? 

Kanske lite sent men du kan ta och fästa överlappande bitar på sidobitarna som går över skarvarna, så du måste ta väck sidobitarna innan du kan ta väck mittenbiten. Är min förklaring begriplig?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

Kanske lite sent men du kan ta och fästa överlappande bitar på sidobitarna som går över skarvarna, så du måste ta väck sidobitarna innan du kan ta väck mittenbiten. Är min förklaring begriplig?

Nja, förstår inte riktigt... 
Men som det är nu så överlappar bitarna varandra. Måste sätta in den högra först, sen mitten och slutligen den vänstra. 
Men skarvarna syns ganska bra ändå, just nu i alla fall. Blir garanterat bättre när man målat dem, men tänkte om det fanns något mer man kunde göra för att få det bra? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tex såhär, grått är tillagt (hyllorna är osynliga). 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:
Tex såhär, grått är tillagt (hyllorna är osynliga). 

Det är så jag har gjort! Fast skarvarna där man har överlappningen syns ganska bra ändå...

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:

Det är så jag har gjort! Fast skarvarna där man har överlappningen syns ganska bra ändå...

Det är nog delvis för att de är för raka, sprickor är ganska oregelbundna i naturen.
Man kan måla lite ljusare vid skarvarna än resten så plattas det ut men jag hade nog kört tvärtom och haft det mörkt/skuggat på dem så får man mer djup i skarvarna och lite utnyttjar den effekt man redan har. Då kan du även måla lite ljusare på en del ställen och låta de mörka ränderna gå mer åt sidorna (+- 1 cm) så blir det mer oregelbundet.

2966
1648
Hoggaforfan:
Eller om du inte behöver ta ut dem så kan du spackla över sprickorna helt.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:
Eller om du inte behöver ta ut dem så kan du spackla över sprickorna helt.

Det är det jag funderar på att göra...
Går det att få ut dem i framtiden om man ändå har silikonat fast dem där bak utan att ta sönder dem? Går inte de så kan man juh lika gärna spackla ihop dem.

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:

Det är det jag funderar på att göra...
Går det att få ut dem i framtiden om man ändå har silikonat fast dem där bak utan att ta sönder dem? Går inte de så kan man juh lika gärna spackla ihop dem.

Fäster du det bara med en mindre mängd silikon så kan du nog få väck med och då kan du nog bryta spacklingen med, du lär ändå behöva finputsa den för lite skada är nog svårt att undvika tex att fixet spricker där man tar etc

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

Fäster du det bara med en mindre mängd silikon så kan du nog få väck med och då kan du nog bryta spacklingen med, du lär ändå behöva finputsa den för lite skada är nog svårt att undvika tex att fixet spricker där man tar etc

Då blir det nog till att fästa den med inte allt för mycket silikon, för att sen lägga lite husfix i skarvarna för att dölja dem lite.

Jag har tänkt använda mej av akrylfärg sen för att måla bakgrunden. Tänker blanda ut det med vatten som man kan spraya på färgen med vanliga blomsprutor.
Antar att man bör vilja måla allt inann man sätter in det. Men sen får man väll måla skarvarna som man spacklar igen i efterhand när allt sitter på plats. 
För man vill väll inte måla allt när det sitter på plats? Blir en hel del att maskera då man inte vill få färg på glaset...

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:

Då blir det nog till att fästa den med inte allt för mycket silikon, för att sen lägga lite husfix i skarvarna för att dölja dem lite.

Jag har tänkt använda mej av akrylfärg sen för att måla bakgrunden. Tänker blanda ut det med vatten som man kan spraya på färgen med vanliga blomsprutor.
Antar att man bör vilja måla allt inann man sätter in det. Men sen får man väll måla skarvarna som man spacklar igen i efterhand när allt sitter på plats. 
För man vill väll inte måla allt när det sitter på plats? Blir en hel del att maskera då man inte vill få färg på glaset...

Använder du pensel så blir det enklare då det räcker med lite maskeringstejp, aldrig testat blomspruta så ingen aning hur den metoden fungerar.
Måla i terrarium är enklare att få snyggt om det är flera moduler men jobbigare att måla medans utanför är det omvända. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild