OSeriösa säljare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

19
18
gorgen1:

Tycker gott att man kan hänga ut både oseriösa säljare och köpare för att varna andra att begå samma misstag,tappat själv räkningen på antal ggr man bestämt möte med folk som inte dykt upp och inte hört av sig om någon anledning heller,inte så kul att sitta och köra bil 10-15 mil enkel resa och sen idioterna inte dyker upp.

382
36
MariBarita:

Traderagrejen är inte så bra med tanke på att vissa utövar hämdomdöme tillbaka, fast efter ett tag så kan man gallra ut folk men det tar nog tid

1244
472
leedragon:

shit va  folk är nojiga, det gäller att veta om arten man köper, hur mycket är det  okey att betala för en sånt exemplar så man inte blir lurat på pengar heller, eller ha nån som kan om arten när man går och köper, så man får en bra djur.

det spelar ingen roll om man tar bort personen, personen behöver bara  skaffa en till användarnamn och sen  är det bara att fortsätta som inget, om inte annat så kommer andra  oseriösa att  köpa och sälja

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Först och främst vill jag säga att oseriösa säljare och köpare verkligen är skittrist.

Det kan dock vara rätt dumt att hänga ut folk, eftersom man riskerar att begå ett brott (t.ex. förtal). Även om man enbart väljer att skriva ut användarnamn, så betyder det inte att det är helt okej heller, samtidigt som det slutar med att den uthängda användaren skapar ett nytt användarnamn.

Jag tycker en bättre idé hade varit att fokusera på att lyfta fram de seriösa säljarna och köparna eftersom det i slutändan är dessa man vill komma i kontakt med. Sen är det självfallet även bra att kunna ha referenser, speciellt när det handlar om giftiga djur.

Förslagen om tradera-liknande system där man kan betygsätta säljare/köpare går ju, men även detta har en del problem. Hur vet man att någon har sålt/köpt? Tradera har ju ett system där varje annons som läggs upp auktioneras ut, och man vet då att det blivit ett köp. Köpen här på terrariedjur.se sker utanför genom kontakten mellan två personer. Sen kan jag tycka att många sådana system kan vara lite missvisande. På tradera ger man i princip alltid max-poäng, eftersom man annars riskerar att få mindre än maxpoäng tillbaka. 

Så brainstorma gärna på massa idéer på hur man kan göra det lättare att lyfta fram seriösa säljare och köpare. 

Slutligen så är det inte fel att kontakta djurvårdsnämnden i de fall man tycker att djur missköts.
Folk som inte kan se till att sköta sina djur ska inte ha några djur alls.

91
8
Saraldor:

jag har en del ider , men det är nog svårt att koppla ihopp det, exempelvis så kan man ha någon form av märke som man sätter ut på seriösa säljare, och köpare, men det kräver oxå att köpare/säljaren bara kan sätta märket en gång, eller mågot liknade,  så synd det på ens användare och även då under köp och sälj.

126
64
Mikachu:

Saraldor! Det tyckte jag var en bra ide :) Då märker man ju verkligen ut de som är seriösa! Man kan ha sånna märken, som de har på zoonen.se, fast med admin, uppfödare och ett märke för de som har fördjupade kunskaper om en art, ett släkte eller så också :) Finns säkert massa flera märken som man kan ha

269
60
Jonas:

då skapar man 2 konton och så sätter man seriös säljare på sig själv woohooo.

sry för att vara nego men så funkar det.

tyvärr är det man får lyssna på dom som varit med i hobbyn länge dom kan oftast vilka som inte är bra.

309
240
Gogs:

Med ett sånt system är det ju rätt kört för någon som ska sälja nåt för första gången dock.... Han/hon (våga vägra hen) har ju inget märke så hur ska folk då kunna veta om den personen är seriös eller ej? Och om man själv ska sätta ett märke på sig så kommer man ju såklart att sätta dit "über seriös" på sig själv...

Sen finns det ju folk som inte kommer överrens med varandra irl och då blir det lätt att nån bara för att jävlas trycker ner nån som kanske är helt seriös. Eller låt säga att man råkar sälja ett djur som ej var friskt men att man åtgärdar det genom återbetalning/byte av djur eller dylikt men personen som köpte djuret blev förbannad direkt när de såg att det var nåt fel på det och sen skriver att den o den är oseriös för det är sjuka djur man får av den personen. Sen i slutändan så kanske allt ordnat upp sig men då finns redan omdömet där...

Sen är det ju så att skafffar man ett djur så BÖR man ju veta VAD man skaffar och därför även ha koll på huruvida djuret ser ut att må bra eller ej. Om man är osäker så finns det säkerligen någon bekant som man kan ta med sig. Då slipper man problem (oftast). Sen finns det ju dolda defekter som varken köpare eller säljare kanske kan se direkt utan det kan komma fram långt senare men det är ju en annan sak.

Oseriösa köpare är däremot en lite svårare sak att göra nåt åt. Men där får man ju mest gå på magkänsla. Känns nåt fel så är det oftast det.

91
8
Saraldor:

Gogs och jonas, jag bollar ider, det kanske är mycket svårt att genomföra det , har ni något bättre ide så är jag mycket nyfiken på att höra det.

det system är ju preics samma sak som på tradera, om du köper något på tradera första gången så har du ju varken plus eller minus hur ska mna kunna avgöra om personen är seriös eller inte då, jag tror personligen inte att det är kört första gången. Skapa två konton, det kanske man kan göra såvidare mna inte låser , det till personnummer och då kan man inte fusk på det sättet, man kan låsa genom ip nummer mm, visst kan man skapa en användare i med kanske sin mammas eller pappas personnummer. tror visserligen att det skulle märkas på ett eller annat sätt.

Fusk i olika system förekommer alltid, men på något sätt märks det skulle jag tro.

158
19
Johanon:

Så här ser exempelvis en forumdel ut på kryp, förstår inte varför det inte skulle kunna gå göra likadant här.

"Recensioner av säljare, säljarförfrågan & varningar
Skriv recensioner om säljare här. Hur har affären gått, bra packat, bra djur? Här kan ni ställa frågor om okända försäljare eller varna för försäljare där allt kanske inte står riktigt rätt till."

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild