[quote=Embreus]Jag antar att det gäller den kungsboa du har som profilbild? :) Jag vet inte hur länge du haft ormen och hur länge du haft den i nuvarande terrariet. Bra att fråga då du undrar, det är så man lär sig - samt av att läsa, läsa och läsa :)
Du har redan fått bra tips så ska ej upprepa dessa. Spontant tänker jag att det viktiga är att se till att det finns friskt dricksvatten åt ormen så jag hade ställt vattenskålen i den svalaste delen av terrariet. Detta är högre prioriterat än luftfuktigheten. En kungsboa har ej behov högsta tropiska luftfuktighet - snarare viktigt att det finns torra ytor i terrariet för att undvika sjukdomar i fjällen relaterat till röta. Det du kan göra för luftfuktigheten är att under en tillfällig period ställa in en "fuktbox" - googla för info hur man kan göra en sådan av en enklare plastlåda.
På längre sikt för dig och din orm vill jag bolla min erfarenhet av terrarieteknik - ett (glas)terrarium med ventilation i taket är svårare att få till bra, jämfört med ett terrarium (i trä/plåt/osv) med ventilation på fram- eller baksidan placerat i höjd ungefär 3/4 upp från botten. Och utan att veta längd på ormen och terrariet så kan jag bara gissa på att det snart är dags att bygga nytt :) De växer på bra första åren!
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Johan Embréus
Tack för riktigt bra svar, vänta lite har några ytterligare frågor nu. Så tropisk luftfuktighet är inte så nödvändigt? Ska flytta vatten skålen igen då. Fuktlåda som vissa har rekommenderat tyckte jag också var väldigt bra men tror inte jag ska göra en, man kan väll köpa en sån där grotta med ett hål som ormen kan ta sig in igenom och fylla på med mossa och sånt där eller? Ska till djuraffärn idag så ska köpa allt som är nödvändigt. Och ja till hösten ska hon få ett nytt större terrarium.
Tack för bra svar allihop,