Hur ska jag göra med ögonfransgecko om jag åker bort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
7
Andresjolander97:
Du kan alltid lägga ut annons här på sidan och kolla om du har någon i närheten av dig som du känner att du kan lita på som kan ta hand om ödlan åt dig medans du är borta om du anser att det är ett alternativ. Jag fick själv tillslut sälja min ögonfrans för jag fick så sjukt dåligt samvete av att lämna honom något dygn bara för jag hade ingen fogger så han inte fick nån fukt då och det vill man ju absolut slippa göra..

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jag har  ögonfransgecko.  Jag har även 6 får, 9 lamm 2 katter (och massa bin). Dessa djur (utom bina) behöver skötas om varje dag så det är alltid någon granne som kommer och sköter om djuren och varje/varannan dag går dom även in och tittar till och sköter om mina exotiska djur (ögonfransgecko, väsande kackerlacka och argentinsk kackerlacka)

1159
626
Temla:
Dynamitella skrev:

Jag har åkt iväg och lämnat min mamma att ta hand om djuren, men inte ens det funkade. En vecka senare kom jag hem till 30 varma, undernärda, skrynkliga geckos. Hon hade inte tittat tillräckligt noga och sprayat extra när det var varmt, och hon hade inte luktat på maten som luktade ruttet. 

Just därför får jag lite ångest över att lämna dem helt ensamma. Liksom. Om min mor som ändå vet hur de ska skötas misslyckas under en vecka, hur hade det då sett ut om jag lämnat djuren helt ensamma? Törs ej tänka tanken.

Naturligtvis är det bättre att ha tillsyn, men om man inte har någon som kan titta till djuren eller en kompis som kan ta dem så har de det bäst hemma iallafall. Att lämna in dem tilll nån djuraffär kan i vissa fall vara värre än att lämna dem ensamma hemma för där kan de bli sittande i transportlådan utan både ljus, mat eller vatten och de skulle haft det hundra gånger bättre hemma. Men behöver ju inte ha en värmelampa på under sommaren, man kan ställa terrariet på ett svalt ställe hemma och dra ned persienner så det inte blir för varmt m.m. Ja, CGD luktar äckligt och håller sig fräscht bara några dagar, alternativet är att ställa in en skål med dubia kackerlackor eller några mjölmaskar. Ödlor klarar sig rätt länge utan mat, iallafall om de är vuxna. Men det är ju inget att rekommendera. 

När man skaffar husdjur får man tänka både en och två gånger hur man ska göra när man åker bort. Hittar man ingen bra lösning för djuren får man stanna hemma. 

89
12
amanda03:
Temla skrev:

Naturligtvis är det bättre att ha tillsyn, men om man inte har någon som kan titta till djuren eller en kompis som kan ta dem så har de det bäst hemma iallafall. Att lämna in dem tilll nån djuraffär kan i vissa fall vara värre än att lämna dem ensamma hemma för där kan de bli sittande i transportlådan utan både ljus, mat eller vatten och de skulle haft det hundra gånger bättre hemma. Men behöver ju inte ha en värmelampa på under sommaren, man kan ställa terrariet på ett svalt ställe hemma och dra ned persienner så det inte blir för varmt m.m. Ja, CGD luktar äckligt och håller sig fräscht bara några dagar, alternativet är att ställa in en skål med dubia kackerlackor eller några mjölmaskar. Ödlor klarar sig rätt länge utan mat, iallafall om de är vuxna. Men det är ju inget att rekommendera. 

När man skaffar husdjur får man tänka både en och två gånger hur man ska göra när man åker bort. Hittar man ingen bra lösning för djuren får man stanna hemma. 

Ja det är ju sannt, tror jag kan hitta någon som kan byta CGD. Jag tänkte köpa ett vattenfall som håller fukten och så där:) Fick höra av någon att de kunde funka och de kan ju även dricka där ur också, även om jag vet att de slickar droppar från glas och liknande. Fick också höra att man kunde lägga in bitar med mango. Så kanske det och några syrsor som den kan fånga. vet dock inte om det blir för varmt inne, men om man ställer terrariet i garaget kanske? Vi har rätt varmt i vårt garage, runt 18 grader. Men om man ställer terrariet vid ett element borde väl det funka. Problemet är att jag är 13 och ja, bor alltså hemma.

Ja jag vill verkligen inte att djuren ska fara illa. Katten lämnar vi in på solgläntan kattpensionat vilket är kanon. Rymliga burar och varje katt får en utebur med. De gosar och leker med katterna, en nöjd katt får man med sig hem:)
Hanna:
amanda03 skrev:

Ja det är ju sannt, tror jag kan hitta någon som kan byta CGD. Jag tänkte köpa ett vattenfall som håller fukten och så där:) Fick höra av någon att de kunde funka och de kan ju även dricka där ur också, även om jag vet att de slickar droppar från glas och liknande. Fick också höra att man kunde lägga in bitar med mango. Så kanske det och några syrsor som den kan fånga. vet dock inte om det blir för varmt inne, men om man ställer terrariet i garaget kanske? Vi har rätt varmt i vårt garage, runt 18 grader. Men om man ställer terrariet vid ett element borde väl det funka. Problemet är att jag är 13 och ja, bor alltså hemma.

Ja jag vill verkligen inte att djuren ska fara illa. Katten lämnar vi in på solgläntan kattpensionat vilket är kanon. Rymliga burar och varje katt får en utebur med. De gosar och leker med katterna, en nöjd katt får man med sig hem:)

Vattenfall är tyvärr en riktig bakterieodling. Det kan vara svårt att komma åt att rengöra överallt också, vilket du lär behöva göra varje dag.

Jag hade inte lämnat ödlan själv så länge. Kolla istället om det finns någon reptilkunnig som kan passa din ödla den tiden. Mot någon slant är det nog inte svårt att finna en ödlevakt.
Cgd går dessutom att förvara i kylen. Alltså kan du blanda iordning skålar eller en flaska så är det smidigt att byta.

89
12
amanda03:
HappyLucky skrev:

Vattenfall är tyvärr en riktig bakterieodling. Det kan vara svårt att komma åt att rengöra överallt också, vilket du lär behöva göra varje dag.

Jag hade inte lämnat ödlan själv så länge. Kolla istället om det finns någon reptilkunnig som kan passa din ödla den tiden. Mot någon slant är det nog inte svårt att finna en ödlevakt.
Cgd går dessutom att förvara i kylen. Alltså kan du blanda iordning skålar eller en flaska så är det smidigt att byta.

Ok, det sa inte uppfödaren jag frågade, tur att du sa det! Haha, får väl övertala farmor som passar katten ibland, hon passade mina gerbiler:)

293
354
Dynamitella:

Temla skrev:

Absolut :) Jag respekterar din expertis dessutom, så var inte ute efter att dementera vad du sa. Djuren klarar sig länge med bara insekter och vatten. Inga problem så länge tempen är lagom och fukten regelbunden. Var tvungen att varna bara eftersom jag har haft köpare som lämnat mina sålda geckoödlor ensamma i drygt en vecka och kommit hem till döda geckos. Men det var ju då för att fukten slutade fungera helt, och det var en värmebölja på över 32 grader den helgen.

Och nejnej, skulle aldrig överlämna djur åt en djuraffär. Utan jag flirtar runt månader i förväg och hittar reptilkunniga passare när jag ska iväg :) 

89
12
amanda03:
Tack för alla svar!

181
110
Stina:

Är man bort säg 1 vecka från ögonfransgeckos ser jag att tillsyn minst varannan dag är ett måste men mer gärna varje dag.

Mangon finns det inte något som säger att just din gecko ens hänger med på att den är att äta av OM den inte är "upplärd" / van att äta det.

Vattenfall njaaa av ovan skriven anledning. Samma som med mangon, geckon behöver vara van vid det.Dock skulle jag rek automatiskt vattensystem.

Under inga omständigheter ställa ett geckoterrarium obevakat invid element.

Menar detta jag skrivit som råd och ingen kritik. Ord på platt skärm kan "låta" helt annorlunda är när man pratar, därförjag vill vara övertydligmed att skriva att det är råd.

89
12
amanda03:
Stina skrev:
Är man bort säg 1 vecka från ögonfransgeckos ser jag att tillsyn minst varannan dag är ett måste men mer gärna varje dag.

Mangon finns det inte något som säger att just din gecko ens hänger med på att den är att äta av OM den inte är "upplärd" / van att äta det.

Vattenfall njaaa av ovan skriven anledning. Samma som med mangon, geckon behöver vara van vid det.Dock skulle jag rek automatiskt vattensystem.

Under inga omständigheter ställa ett geckoterrarium obevakat invid element.

Menar detta jag skrivit som råd och ingen kritik. Ord på platt skärm kan "låta" helt annorlunda är när man pratar, därförjag vill vara övertydligmed att skriva att det är råd.

Ja, jag misstänkte att det inte var säkert att ställa terrariet vid ett element utan bara undrade om det gick. Uppfödaren jag pratade med sa att det inte var några problem, tur att ni sa det! Ja man kan ju testa att e den mango när man e hemma och lära den att äta det, men den blir ju dålig dem med, jag tror ja har hittat "vakt" nu till slut. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild