Kvalster hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

10
2
Challej:
Men absolut :-) hade självklart gjort så som du sa / gjorde på grund av säkerheten för djuret. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Nu är ormarna i Boden.. nybadade, med rena lådor. Inväntar No pest stripen, räknar dagarna from idag med att skiten försvinner från min lägenhet. Tänker köra minst 60 dagar innan ja tar hit ormarna igen, samt de får bo i boden med stripsen. då måste väl allt ändå vara väck?

Vågar man inreda terrarierna och så nu? Ormarna är ju ändå inte här tänkte ja.. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
La in en platta no pest strips i boden nu, bara vänta och se då! Kollade ormarna igår och de var redan avsevärt mindre kvalster än innan jag badade dem senast.. Hjälpte nog med badet.

Nu är problemet att få väck dem hemma bara, törs inte ha en no pest hemma. I samråd med veterinärer och No pest egna kundsupport så rekommendera dem att inte ha de i en miljö där man vistas mer än 4 timmar. 

Kommer va skitnoga hädanefter, hur länge bör man hålla en nyinköpt orm i karantän innan jag tar hem den ca? 

10
2
Challej:
Jag själv sätter dem alltid i karantän 6-8 veckor för säkerhets skull, men tror majoriteten kör på minst en månad utan problem :-)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Karantän är nästan ett måste när man har flera ormar hemma, för mig iaf då jag haft kvalster förr och gärna aldrig har det igen :) Är ju inte bara kvalster man kan upptäcka i en karantän såklart. 

Vi brukar hålla nya ormar i karantän minst 8 veckor, gärna 12 :) 

Hoppas verkligen det löser sig nu för dig Jubari.. och när allt är veck hemma får du komma på besök här, börjar bli dags tycker jag :D 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Japp när ja får de rent från ohyra här hemma Jonas så glider ja över på en kaffe! dröjt alldeles för länge nu =) 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Har pratat med anticimex idag, de jobbar inte alls med kvalster i någon form. Vill bli av med skiten hemma, behandlingen verkar funka på ormarna iallafall med no pest stripen, vågar dock inte ta hem den än. 

Fick nummer av dem till en kille som skulle kunna ormar, han rekommenderade no pest eller ardapt. Han kunde också erbjuda att hetta upp lägenheten med hjälp av en gasolbrännare, han kunde dock inte lämna garantier på att få bort alla kvalster i de minsta springorna. 

Hört lite olika kring livslängd på kvalstren, vill veta hur länge innan man kan ta hem ormarna därför jag vill bli av med skiten snabbt... hört att de kan finnas hemma upp till 6 månader, alternativ 3 månader. Inte vill man vänta i 6 månader på att ta hem ormarna om de kan bli friska från skiten efter 1 månad..

Tips?!

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Uppdatering:

Idag har två av mina ormar ätit samt ömsat. En 3e ser ut att ömsa närsom så förmodar att även han kommer igång med mat snarast.. jag håller de på mitt jobb idag (en veterinärklinik), i plastbackar med tidningspapper, grotta och en vattenskål. De har värmematta. Får ha de här hur länge jag vill. Använde No pest innan jag tog hit dem, hade de hos ormarna i ca 2 veckor. De senaste veckorna har jag inte sett ett enda kvalster på ormar, i deras lådor eller när jag badar dem. 

Jag har heller inte sett några kvalster i något stadie hemma hos mig på minst 2 veckor, de kliar inte heller längre på varken mig eller flickvännen och har inte gjort de på minst ett par veckor. (De kliade på oss när vi hade kvalster hemma, Inte för att vi visste om kvalstren och vi trodde att de kliade, utan för att kvalstren verkligen kröp på oss, vi blev röda där de kröp på oss.) 

Upptäckt kvalster 2016-05-29

Tagit ormarna ur lägenheten 2016-06-01

Lagt i no pest strip 2016-06-04

Tog de till veterinärkliniken för fortsatt karantän utan gift 2016-06-20

2 av ormarna ätit samt ömsat 2016-06-30

Nu är frågan, när vågar jag ta hem ormarna? Iom att kvalstren helt är borta från ormarna och jag har inte märkt av dem hemma på minst 14 dagar som sagt. Kollar dagligen i terrarierna noggrant. 

10
2
Challej:
Personligen hade jag väntat, körde inte heller hela tiden ut första behandling och det var lugnt ett tag, men sen fick dem skiten igen, då det fanns kvalster ägg kvar i hemmet, jag blev inte av med mina förens jag körde hela tiden ut.. I min uppfattning är det inte värt att ta risken. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
hur länge bör jag vänta? nu har jag haft ormarna ute ur lägenheten 30 dagar.. 60? Mera? 100?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild