Kvalster hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Är orolig över hur min katt kommer reagera på plattan.. ? Någon som vet? 

375
251
Doxster:
Jubari skrev:
Är orolig över hur min katt kommer reagera på plattan.. ? Någon som vet? 

Ingen aning tyvärr, den är ju framtagen för att vara giftig mot insekter, men jag vågar inte svara på hur däggdjur reagerar. Men jag var i kontakt med No Pest's support innan jag satte igång min behandling, dom svarar väldigt snabbt, rekommenderas.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Jag kontaktade www.hotshot.com/Products-and-Solutions/All-Products/No-Pest-Strip.aspx. Var det dem du pratade med? kan du annars länka. 

Jag har beslutat mig för att använda detta preparat iallafall. Verkar klockrent från alla jag hört använt det, tar väck allt. Tydligen så använder sig de större uppfödarna av det i förebyggande syfte också i utlandet.. och eftersom de jobbar med sina djur så måste de vara i närheten av de ganska ofta? Så kanske inte är så farligt om jag har de i lägenheten ett par veckor så jag blir väck skiten. Man kan ju ha fönstren öppna försäkerhetsskull och jag är ju inte hemma dagtid och katten får vara utomhus.. =)

97
177
sammemoya:

Har själv kört med Hotshot pest strip, det bör användas försiktigt då det är ju jäkligt potent nervgift man hänger ut. Men har själv aldrig fått några problem av att ha det framme, förutom att allt kvalster försvinner :) 

Kan vara värt att läsa på lite mer om det ang sjävla giftet bara då, men annars rekommenderas det starkt!

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Planen är som följer:

Jag har ormarna i separata plastbackar med endast papper och grotta samt vattenskål

Jag har de i en låst bod med värme (Får låna av min far) där kan jag behandla dem samt hänga upp pest stripen utan att behöva oroa mig själv för nervgiftet och förhoppningvis få väck all skit från ormarna.

Jag badar de ett par dagar i veckan med matolja och vatten.

Jag ska även prova ge dectomax under en tid av inrådan av veterinär.

Tanken med detta är att kvalstrena ska dö ut i min lägenhet pga brist på värddjur så jag slipper dem kliandes på mig samt blir av med skiten i terrarierna. De får stanna i boden tills kvalstren är borta hemma hos mig samt jag kan se att de är botade själva. 

Varje gång jag hanterar dem därefter så använder jag engångshandskar och sen spritar/tvättar armarna och händerna rejält.

Låter de som en bra plan?

10
2
Challej:
Låter som en helt ok plan, men kom ihåg bara för att du inte ser några kvalster så betyder det inte att dem är helt borta. Kör på med behandlingen under den period det tar för dem att dö ut helt.. Så du inte behöver börja om med behandlingen ifrån början. Gjorde själv det misstaget. 

375
251
Doxster:
Jubari skrev:
Planen är som följer:

Jag har ormarna i separata plastbackar med endast papper och grotta samt vattenskål

Jag har de i en låst bod med värme (Får låna av min far) där kan jag behandla dem samt hänga upp pest stripen utan att behöva oroa mig själv för nervgiftet och förhoppningvis få väck all skit från ormarna.

Jag badar de ett par dagar i veckan med matolja och vatten.

Jag ska även prova ge dectomax under en tid av inrådan av veterinär.

Tanken med detta är att kvalstrena ska dö ut i min lägenhet pga brist på värddjur så jag slipper dem kliandes på mig samt blir av med skiten i terrarierna. De får stanna i boden tills kvalstren är borta hemma hos mig samt jag kan se att de är botade själva. 

Varje gång jag hanterar dem därefter så använder jag engångshandskar och sen spritar/tvättar armarna och händerna rejält.

Låter de som en bra plan?

Badning kan du göra, men inget tvång när du använder No Pest. Har ormarna kvalster som sitter under fjäll är det säkert skönt för ormen att bli av med dom, för dör dom där så lär dom ju bli kvar där. Annars kommer dom försvinna med öms.

Nu vet jag inte vad Dectomax är, men rent spontant känner jag aldrig hade blandat två gifter på en och samma gång. Folk som har gjort fel med No Pest har haft ihjäl sina djur (hängt in strippen inne i terrariet osv). Två gifter känns väldigt overkill, jag fick 100%igt resultat med bara No Pest.

Som nämnt ovan, bara för att du inte ser dom är dom inte borta. Kvalster sprutar ur sig ägg och No Pesten måste hänga kvar för att ta hand om nykläckta kvalster. 40 dagar är minimum, jag hade uppe min i cirka 60 dagar.

10
2
Challej:
Nu har jag inte använt no pest stripes själv, men har hört att ormen inte får komma i kontakt med dem, utan ska helst ligga i en liten behållare med hål i? samt att under tiden dem hänger inne så skall ormen inte ha tillgång till vatten, då ormen kan få i sig giftet via vattnet

375
251
Doxster:
Challej skrev:
Nu har jag inte använt no pest stripes själv, men har hört att ormen inte får komma i kontakt med dem, utan ska helst ligga i en liten behållare med hål i? samt att under tiden dem hänger inne så skall ormen inte ha tillgång till vatten, då ormen kan få i sig giftet via vattnet

Du har läst fel. No Pesten ska inte vara inne i terrariet över huvud taget, detta är direkt farligt och djuren löper stor risk att dö. Dom som har gjort det här är dom som rapporterar dödsfall. Strippen ska hänga i rummet, utanför terrarierna. Det sprider sig via luften och tar kål på allsköns insekter som kommer i kontakt med luften.

Personligen hängde jag min strip cirka 2-3dm ifrån terrarierna, första månaden på en pall cirka 50cm ovanför golvet, sista månaden på cirka 180cm höjd. Ingen aning om höjden spelade någon roll, det var mest för min egen inbillnings skull tror jag.

Eftersom att en strip ska vara i rummet i minst 40 dagar så blir det svårt att inte ha vatten hos djuren. No Pest är som sagt luftburet, kommer det inte i kontakt med vattnet (läs: häller du inte vattnet på strippen och sen ställer in till djuren) tror jag risken är oerhört låg att djuren skulle ta skada.

10
2
Challej:
ok ok :-) har för det mesta läst på utrikes forum, då dem flesta säger något som det här

"I'm looking for something similar to what I've got in front of me right now. It's not a research trial, but it's written by a vet (the book "What's wrong with my snake?" by Dr. John Rossi).

He says the preferred duration is for a 1x1" strip to be used for 3 hours every 3 days for 8 weeks (water removed during the time that the strip is actually in the cage)"
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild